ח"כ שטרן: בלי בג"ץ לא תהיה פה מדינה

חבר הכנסת ואלוף במיל' אלעזר שטרן (יש עתיד), הגיב בערוץ 7 להחלטת בג''ץ לפסול את החוק שמעניק לחרדים פטור מגיור לצה''ל.

לפי שטרן החלטה של בג"ץ הייתה צפויה. ''הכנסת וממשלת ישראל לא הותירו לבית המשפט העליון שום ברירה אחרת חוץ מלפסול את החוק, חק שלא רק פוגע בערכיה של מדינת ישראל אלא בהגינות ועושה הבדל בין דם לדם. אי אפשר להשלים עם זה''.

לטענתו החוק שהובילה "יש עתיד" בכנסת הקודמת היה חוק מתחשב, כהגדרתו. ''חוק שהכיר בערכה של התורה ועולם הישיבות ונתן מכסה מסוימת ללומדי התורה".

אם בג"ץ מחליט וקובע, אז אולי אפשר לסגור את מוסד הכנסת?

''אני חושב שזאת שאלה טובה אבל בג"ץ מחליט באחוזים בודדים מכל העתירות שמוגשות אליו''.

אחוזים בודדים? אתמול פסק בג''ץ בנושא הכשרות, ולפני כשבועיים בנושא המסתננים, ויש פסיקות רבות על הגיור, התיישבות ביו"ש, מס דירה שלישית.

"אל תיתן קרדיט גדול לכנסת על דיונים של דת ומדינה. זה דיונים של דקות שנסגרים בהסכמים קואליציוניים בשתיים בלילה ומוחקים את הגיור, מוחקים את הכשרות ואת הגיוס ומטילים משמעת קואליציונית.

''אם היו דיונים בכנסת היה יוצא משהו יותר מאוזן. כשאתה פוגע בזכויות יסוד כמו חוק שוויון, כמו מי ימות ומי לא ימות. החלטות של הכנסת על גיור והכנסת פוגעים ביהדותה של מדינת ישראל ובסוף רבנים יושבים בכלא על שחיתות בגיורים ובכשרות. בהקשרים האלה אי אפשר להחליט שמישהו ילך לבתי קברות צבאים וציבור שלם לא יגיע לשם. טוב שיש בית משפט עליון במדינת ישראל אבל לקח לו עשר שנים להגיע להחלטה הזאת".

אתה לא חושש שעכשיו תקודם פסקת ההתגברות שתבלום את בג''ץ?

"אני לא חושב שנראה את פסקת ההתגברות כי יש כאן מספיק ח"כים שלא יתנו יד לפסקת ההתגברות. אני חושב שגם כחלון אולי יכעס בגלל מס דירה שלישית אבל הוא לא ייתן יד לפסקת התגברות. בסוף לא תהיה פה מדינה אם לא יהיה בית משפט עליון".

הופתעת משתיקת השרים בנט ושקד?

"הם לא מפתיעים אותי מכלום. הם מזמן שרים של הבית החרד"לי. הם לא פוחדים ממצביעי הבית היהודי אלא מהמיעוט שבאים לפריימריז. השרה שקד בכנסת הקודמת וגם בזאת הטילה וטו על צירוף נשים לגוף הבוחר של הרבנות הראשית והביאה רבנים ראשיים שחושבים ששירות נשים בצה"ל אסור מהתורה אז למה שאופתע?".

לדעתך הציונות הדתית הייתה צריכה להתייחס אחרת לכל נושא גיוס החרדים?

''אין לי ספק שרוב מוחלט של הציונות הדתית חושבים שחרדים צריכים לשרת. אולי לא כולם, אולי אלפים, אבל הציונות הדתית שנבנתה לטפח את זהותה היהודית של מדינת ישראל, יהדות מקרבת ולא יהדות מרחיקה, נדם קולה. יש עוד דברים חשובים חוץ מעמונה ועמונה. זה כואב לי מאוד".

ח"כ שטרן מדגיש כי צריך לקיים הידברות עם הנציגות החרדית בכנסת עד שתגובש הסכמה בנושא הגיוס לצה''ל. ''רוב מוחלט של הח"כים החרדים מסכימים איתי שחוק הגיוס של 'יש עתיד' היה טוב והציבור החרדי היה צריך לומר עליו הלל אבל לצערי המנהיגות החרדית רוצה לשמור על הקהל החרדי כקהל שבוי ובגלל זה לא רוצים גם שיהיו מקצועות ליבה.

''על הדרך אנחנו מרחיקים ציבור עצום במדינת ישראל מעולם היהדות, יוצרים פירוד ושנאה בעם הזה, אולי ל'יש עתיד' זה טוב אבל זה כואב לנו", אומר שטרן.