בּוּדַפֶּשְׁט, שהיתה בשנים עברו עיר ואם בישראל וערש הולדתן של קהילות חסידיות רבות, מסבירה בימים אלו פנים לציבור שומרי תורה ומצוות.

בהיותה עיר הבירה והמרכז הכלכלי והתרבותי-יהודי של הונגריה, הפכה בשנים האחרונות העיר השישית בגודלה באיחוד האירופי למוקד תיירות ישראלי ויהודי כאחד. תעיד על כך תדירות הטיסות: פעמיים ביום יוצאות טיסות ישירות מישראל לבודפשט.

נהר הדנובה, הזורם בלב העיר מצפון לדרום, מחלק את מרכז העיר לשני חלקים עיקריים - פשׁט ובודה. גשרים רבים מחברים את שני חלקי העיר. את ההיסטוריה הענפה של העיר המתוירת נשאיר להיסטוריונים, לספרי הלימוד ולרשת האינטרנט. נתמקד אפוא בזוויות היהודיות הענפות המאפיינות את העיר.

הקהילה היהודית המקומית מונה כיום כ-80,000 נפש. בית הכנסת הגדול האורתודוקסי הוא בית הכנסת ברחוב קזניצי Kazinczy, ששרד את השואה הנוראה. בחצר בית הכנסת מקווה טהרה והמסעדה הוותיקה 'חנה' המחזירה את המבקרים ל'געפילטא פיש' ההונגרי המשובח המוכר לכולנו ולשאר מאכלי השבת הבייתיים.

לתחיית היהדות בבודפשט אחראי הרב ברוך אוברלנדר שנשלח לשם על ידי האדמו"ר מליובאוויטש זצ"ל לפני 28 שנים, עוד לפני נפילת השלטון הקומוניסטי. הרב אוברלנדר משמש כיום כרב קהילת חברה-ש"ס ליובאוויטש ואב"ד של בית הדין הרבני שעל ידי הקהילה, ביחד עם הרב שלום הלוי הורביץ, רב קהילת צ'ורטקוב (טעלעקי-טער) והרב שלמה דוד כובש, רב קהילת אופן ישן-או-בודא ורבה של עמי"ך - "הקהילה היהודית-הונגרית המאוחדת".

חב"ד, כמו בכל מדינה בעולם, מעורבת גם בקמפוס של האוניברסיטה המקומית, שבה לומדים כ-1,500 סטודנטים ישראלים.

כפי שכבר אמרנו, חברת אל על מפעילה שתי טיסות לעיר בבוקר ובלילה. לפני הנחיתה מומלץ להזמין הסעה עם נהג מקומי מהקהילה שיקח אתכם למלון או לדירה שהשכרתם. דירה להשכרה חובה רק באזור הקהילה היהודית וסביב בית הכנסת האורתודוכסי (אפשר לחשב מרחקי הליכה באמצעות מפת גוגל).

מומלץ מאוד לבדוק טוב את הבית והסביבה כדי להימנע מאי נעימות ומעוגמת נפש. בסך הכל הדירות להשכרה לא רעות בכלל.

מסעדת חנה

במהלך השבוע תוכלו להינות מבית הקפה הכשר "קפה תל אביב", סלטים ופיצות משביעים ואיכותיים. במסעדת חנה הבשרית אפשר להנות מארוחות כל השבוע ואף לאכול את סעודות השבת בתוספת תשלום.

לקראת שבת ובכלל במהלך השבוע אפשר לקנות בחנות הכשרה הסמוכה לכניסה לבית הכנסת אוכל כשר לרבות עופות ובשרים. שימו לב החנות פתוחה עד השעה 16:00.

באזור בית הכנסת אפשר למצוא גם חנות מעניינת המוכרת לקהל מוצרי חשמל משנות השערים של המאה הקודמת - לחובבי הארכיאולוגיה בלבד.

במהלך השבוע צאו לטייל, אפשר להתנייד במונית או באוטובוס, במרכז העיר, שיט על הדנובה, רכבל המשקיף על העיר, מרחצאות בהשכרה אישית, מדרחוב ענק ושוק פירות נחמד.

את הקניות הייתי מרכז בקניון ארנה הגדול (Arena Plaza) שבו אפשר למצוא את כל חנויות המותגים, את ה-C&A המפורסם באירופה כמו גם חנות ענקית של Tesco המציעה אוכל, בגדים, צעצועים במחירים טובים.

להמלצות נוספות ולשאלות אפשר לפנות במייל המערכת [email protected] ולקבל עזרה. בהצלחה וחזרו בשלום לארץ הקודש.

חנות היסטורית