טקס חילופי מפקד אוגדת איו"ש
טקס חילופי מפקד אוגדת איו"שצילום: דובר צה"ל

השבוע מונה תא"ל ערן ניב לתפקיד מפקד אוגדת איו"ש. בזמן שערן ניב היה מפקד בה" ד 1, לפני כ-6 שנים, כפו על צוערים דתיים להיכנס למופע של זמרות.

עד אז, על פי פקודת השילוב הראוי, החיילים הדתיים היו משוחררים ממופעים של שירת נשים, ובד"כ קיבלו שחרור מלא או חלקי גם מטקסים רשמיים במידה ואלו כללו הופעה של זמרת.

בבה"ד 1 פעלו בניגוד להוראות וחייבו את הצוערים להיכנס למופע. מתוך נאמנות לאמונתם מספר צוערים יצאו מהמופע.

במקום לערוך בדק בית, מדוע נתנה הוראה הסותרת פקודת 'השילוב הראוי', אל"מ ערן ניב, אז מפקד בה"ד 1, הדיח את הצוערים מהקורס. בעקבות כך פרצה סערה ומערכה ציבורית סביב 'שירת נשים'.

אל"מ ערן ניב יכול היה להבין שטעה ופגע באמונת החיילים ובמסורת ישראל ולסגת. אולם הוא בחר, יחד עם מפקד כוחות היבשה האלוף סמי תורג'מן, לנהל על כך מערכה ציבורית ולהתנגח עם הציבור הדתי.

היה ראוי כבר אז שהרבנות הצבאית ונציגי הציבור הדתי יתבעו את הדחתו, על הגיבוי שהוא נתן למפקדי הקורס ועל הדחת הצוערים הדתיים תוך ביזוי מסורת ישראל. למרבה הצער גם הרבנות הצבאית וגם נציגי הציבור הדתיים כשלו. גם נציגי הציבור החרדי לא ניסו לסייע לחיילים הדתיים.

מפקדי הצבא גם לא הבינו שמדובר בנושא לאומי מהמעלה העליונה, שכן החשש מכך שהצבא יכפה על חיילים דתיים תרבות חילונית היא אחת הסיבות המרכזיות לאי התגייסותם של חרדים ומדקדקים במצוות והמקרה הזה הרחיק עוד יותר גם את שולי הציבור החרדי מלהתגייס.

כתוצאה מהמערכה הציבורית על 'שירת נשים' וגל השנאה לענייני הדת ששטף את הארץ, הוחלט לכפות מעתה ואילך על כל החיילים הדתיים להשתתף במופעי זמרות בטקסים רשמיים. חיילים דתיים יוכלו לבקש שחרור רק כאשר ההופעה הינה במסגרת פעילות תרבותית צדדית, וגם אז המפקד יכול להיענות לבקשתם, אבל אינו חייב לעשות זאת, ובוודאי שלא ינקטו נגדו צעדים אם לא יענה.

המשך קידומו של ערן ניב בסולם הדרגות ומינויו למפקד אוגדת יו"ש הוא ביטוי לחוסר הכבוד של הצבא כלפי מסורת ישראל והחיילים הדתיים. יש חשש לא מבוטל שמפקד חילוני שהינו חסר כבוד למסורת ישראל ומשמש בתפקיד רגיש שכזה יוביל לעימותים בין צה"ל למכבדי מסורת ישראל.