מוטרד. פלסנר
מוטרד. פלסנרפלאש 90

ח"כ לשעבר יוחנן פלסנר, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה ומי שעמד בשנת 2012 בראש הועדה לשיוויון בנטל שהיתה אמור לגבש חוק שיחליף את חוק טל, אומר בראיון לערוץ 7 כי החוק שבוטל השבוע על ידי בג"ץ עשה צחוק מהשוויון בנטל, כלשונו.

"בחוק הזה לא הייתה שום תכלית להגיע לשוויון בנטל, זה היה הסדר שמאפשר באופן חוקי לשר הביטחון לא לקרוא לחרדים לשרות, לא היו מכסות היו יעדים עליהם שר הביטחון יכול להחליט והוא גם יכול להחליט על יעד אפס. לכן בניגוד לחוק טל שנפסל רק אחרי עשר שנים, החוק הזה נפסל אחרי שנה וחצי, כי היה ברור באמצעי היישום של החוק שאין כוונה להשיג את התכלית של השוויון וזהו חוק מפלה, שום בית משפט עליון במדינה דמוקרטית לא היה מקבל חוק כזה מפלה".

לדבריו הגיע הזמן שהממשלה תגלה מנהיגות ותחוקק חוק עם שוויון אמיתי, "אני לא חושב שבית המשפט יכול לפתור את הבעיה. לא ייתכן שהכנסת תזרוק כל פעם את האחריות על בית המשפט. ראש הממשלה מבין שהמשך המגמות הקיימות מסכנות את בטחון ישראל ואת צבא העם.

אם המצב יימשך בתוך עשור רק מיעוט מבין בני השמונה עשרה ישרתו וזה לא יחזיק מעמד כי הציבור הישראלי לא אוהב להיות פראייר. ברגע שבני השמונה עשרה יבינו שהם חלק ממיעוט שמשרת הם ישתמטו. לכן החוק הנוכחי שנתן פטור לקבוצה שלמה היה חוק מסוכן".

נשיא המכון לדמוקרטיה קורא לכנסת לחוקק חוק גיוס עם שיוויון אמיתי, "לפי ההצעה שלי תהיה תקופת מעבר ארוכה תוך שימוש במודל של הגברת הגיוס על ידי מתן תמריצים חיוביים מאוד למי שמשרת צבא כדוגמת התמריצים שהציג הרמטכ"ל שחייל קרבי מקבל שכר של קרוב לשכר המינימום, בנוסף סבסוד הלימודים באוניברסיטה ועוד ועוד להפלות לטובה את אלה שמשרתים ומאידך מי שבוחר להשתמט לא יוכל ליהנות מהכסף של המדינה וממשאביה".

פלסנר סבור שהדיונים על פסקת ההתגברות מסוכנים לדמוקרטיה, "פסקת ההתגברות משמעותה סופו של בית המשפט העליון כשומר הסף של הערכים החוקתיים ושל מערכת אכיפת החוק במדינת ישראל. כיום בתרבות הקואליציונית אין שום רסנים ונורמות וללא בית המשפט העליון לא יהיה מי שישים סייגים לכוח ולשררה של בעלי השררה. זה מצב חמור שלא קיים באף מדינה דמוקרטית".