דגן עם תושבי צופים
דגן עם תושבי צופיםצילום: רועי חדי

לראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן נמאס להמתין לפקחי הסביבה, שלא מצליחים לעצור את הטמנת הפסולת הלא חוקית בשטחי המועצה.

מדובר בעשרות טונות פסולת בניין ושברי אספלט שמובלות מדי יום לשטח סמוך לצופים בשומרון, ומוטמנות שם באופן לא חוקי.

דגן יצא ביום שישי האחרון לאיזור המטמנה יחד עם יו״ר היישוב צופים חגי מאיר ופעילי פורום ״אזרחים למען אוויר נקי״, והצליח ללכוד את העבריינים בשעת מעשה. עוד כשהוא בשטח שוחח דגן עם ראש המנהל האזרחי תא''ל אחוות בן חור ועם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנצינגר, עד שהגיע למקום קצין הפיקוח של המנהל.

הקצין טען בתחילה שעשרות המשאיות שנכנסות למקום אינן מטמינות פסולת אולם דגן הוכיח לו שהוא טועה והראה לו חלקי כביש שהוטמנו במקום ופסולת נוספת. הפקח הודה במקום שאכן מדובר בהטמנת פסולת בניגוד לחוק.

צילום: דוברות מוא"ז שומרון
צילום: דוברות מוא"ז שומרון

עשרות המשאיות שנתקלו בראש מועצת שומרון ובאזרחים זועמים תושבי צופים, נאלצו להסתובב ולוותר על השלכת הפסולת.

ראש המועצה האזורית שומרון מוחה על אזלת היד של גורמי האכיפה הנמשכת מזה שנה וחצי, "השומרון הפך לפח הזבל של מרכז הארץ, מתחת לאף של גורמי האכיפה, ואנחנו לא ניתן למצב הזה להמשך", הבהיר.

''אנחנו מתריעים על המחדל הזה כבר שנה וחצי ודבר לא השתנה. אני רוצה שיהיה ברור - בגופנו נעצור את המשאיות האלו עד שהשערורייה הזו תיפסק. עשרות טונות ביום בכל שעות היממה מושלכות ללא אישורים סמוך לישוב הדבר הזה לא יימשך. מי שחושב שהשומרון זה המערב הפרוע, ולא תהיה כאן אכיפה - טועה", הדגיש דגן.

צילום: רגבים
צילום: רגבים

נציין כי לאחר פניות חוזרות ונשנות של המועצה האזורית שומרון אל המנהל האזרחי, נאלצה תנועת רגבים לעתור לבג"ץ בדרישה לאלץ את המנהל האזרחי לעצור את מצעד משאיות הזבל המגיע למקום ללא היתר.

המשאיות נושאות איתן פסולת מכל רחבי הארץ והשיטה פשוטה: מחכה להן במקום טרקטור שמוהל את הפסולת באדמת המקום ומטמין אותה. המשאיות שופכות במקום פסולת מבלי לשלם דמי הטמנה ובכך חוסכות כסף על הטמנה, מזהמות את הסביבה ובעליהן נהנים מהרווח.

עובד ארד, רכז הפעילות של תנועת רגבים באיזור יו"ש, אמר כי "מדובר באחד המקרים החמורים והשיטתיים ביותר של זיהום סביבה שמתרחש בשומרון בשנים האחרונות. מה שחמור במיוחד היא העובדה כי המנהל האזרחי מודע לכך, תוך שהוא מתעלם ושותק נוכח מצעד משאיות האשפה. משהו פה מסריח".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: "בשונה מהמוצג בכתבה, רק ביום ראשון האחרון הוחרמו שתי משאיות שנמצאה בהן פסולת אסורה, בנוסף למספר משאיות שהוחרמו בחודשים האחרונים. זאת כחלק מסיורי פיקוח תקופתיים שמקיים המנהל האזרחי בסמוך לישוב צור יגאל במטרה לעקוב אחר עבודות המבוצעות באדמות פרטיות פלסטיניות באופן חוקי".

"נדגיש כי לפני חודשים ספורים נלקחו מהקרקע דגימות השוללות חשש לזיהום קרקעי או פגיעה במי תהום. המנהל האזרחי ימשיך לעקוב אחר הנושא, בתיאום עם כלל ראשי המועצות הרלוונטיות", נמסר.