פעילות חיל הקשר והתקשוב בתרגיל "אור הדגן"

סיור קצר בין אוהלי המפקדות שנפרסו בתרגיל הגיס הצפוני הספיק לקצין הקשר הראשי, תא"ל נתי כהן, בשביל לומר לנו שאנחנו רואים לנגד עינינו שינוי עצום.

בפעם האחרונה שהתקיים תרגיל בסדר גודל כזה, לפני כמעט 20 שנה, הוא היה סגן מפקד גדוד קשר. "אנחנו רואים פה דור של קציני קשר הרבה יותר טובים ממה שהיה בתקופתי", הוא אומר, "וכבר אז הם היו טובים מאוד".

בשנתיים האחרונות מפקד תא"ל כהן על חיל הקשר והתקשוב ומביא אליו בשורות חדשות, ביניהן שיתוף פעולה יוצא דופן עם אגף המודיעין והכנסת אמצעים טכנולוגיים מתקדמים: "החזון שלנו הוא להביא את המידע והידע שלנו בזמן לחימה קדימה לתוך השטח, מרמת האלוף ועד למ"פ".

"אם פעם", הוא מפרט, "כל הידע היה נעצר ברמת האוגדה או הפיקוד, היום אנחנו יודעים לתת אותו גם באמצע שדה הקרב. כל מג"ד שייכנס לתא שטח שהוא לא מכיר, יוכל לראות בזמן אמת על הצג במכשור בו יצויד, את המידע שאגף המודיעין מספק".

גם במהלך תרגיל "אור הדגן" השתמשו בחידוש הזה, ובחפ"ק של כל חטיבה היה ניתן לראות על מסכי המחשב מפה ובה תאי שטח מסומנים בהם מתבצע התרגיל. בלחיצה פשוטה ומהירה אפשר להתמקד בנקודה מסוימת, לראות את המטרות העיקריות בשטח ואת המידע על כל אחת מהן. "החזון שלנו הוא צה"ל רשתי, שמחובר מכל מקום ומגיע עד הקצה", מסביר תא"ל כהן.

צילום: דובר צה"ל
צילום: דובר צה"ל

במקביל לכניסת הטכנולוגיה החדשה לחיל, נוצר הצורך להגן עליה מפני פגיעות סייבר ומצד האקרים. "מאחורי כל פיתוח שלנו יושבת יחידת הצפנה והגנה, שמנתחת בזמן אמת את הרשת הצה"לית ומחפשת אחר ניסיונות פריצה", מדגיש מפקד חיל הקשר.

בעודו נוסע בין מפקדות החטיבות, פוגש תא"ל כהן את בתו רותם, קצינת הקשר של גדוד "רשף" מחיל התותחנים. "יהיה לנו על מה לדבר בארוחת שישי", הוא צוחק, אחרי שהעניק לה חיבוק ואיחל לה הצלחה בתרגיל. "אני גאה להיות חלק מהחיל הזה, שרק ממשיך וצועד קדימה עם השנים", הוא אומר בנחרצות. "תרגיל הגיס הוא ההזדמנות שלנו להציג לצבא הגדול את מה שעבדנו עליו כל כך קשה".