קרסוק פאניה והצוות שטיפל בה
קרסוק פאניה והצוות שטיפל בהצילום: רחל דוד- סורוקה

קרסוק פאניה, תושבת נתיבות, חולה אונקולוגית שסבלה מגידול בלבלב, עברה ניתוח מורכב להוצאת הגידול שחדר לתוך וריד השער (Portal vein) ווריד הטחול.

הגידול תפס את רוב החלל ודפנות וריד מתלה המעי התחתון (vena mesenterica inferior) לפני כניסתו לאזור וריד שער הכבד.

הלבלב הוא איבר פנימי גדול אשר ממוקם בצורה אופקית בחלקו האחורי התחתון של חלל הבטן. הלבלב מפריש אנזימים אשר מסייעים לתהליכי העיכול והורמונים שמסייעים לווסת את חילוף הסוכרים בגוף.

וריד שער הכבד ( portal vein ) - מוביל דם ורידי ממערכת העיכול, מהטחול ומאיברים נוספים בחלל הבטן - ישירות אל הכבד. וריד הטחול (vena lienalis) הוא וריד המנקז דם מהטחול, מקרקעית הקיבה, מהלבלב ומקצהו המרוחק של המעי הגס אל וריד שער הכבד.

סרטן הלבלב הינו סרטן שסיכויי ההחלמה ממנו קלושים מאוד, גם אם האבחנה ניתנה בשלב מוקדם מאוד של המחלה. סרטן הלבלב נוטה להתפשט במהירות רבה ומתגלה רק לעיתים נדירות בשלבים המוקדמים של המחלה, וזאת הסיבה העיקרית לכך שהוא מהווה את הסרטן בעל רמת התמותה הגבוהה ביותר.

התסמינים לרוב אינם מופיעים אלא רק לאחר שהסרטן נמצא בשלב מתקדם יחסית והסרה ניתוחית של הגידול אינה עוד בגדר אפשרות.

הגידול ממנו סבלה המטופלת בלבלב התפשט וגרם לפגיעה חלקית של הניקוז הורידי של הטחול ולפגיעה בניקוז הורידי של וריד השער. הגידול חבק את הוריד המנקז את המעיים עם כניסתו לוריד השער של הכבד ואז בהחלטה תוך ניתוחית נותק הוריד התפוס לגידול ובמקומו חובר צינור העשוי מגורטקס ברוחב דומה לקטע הוריד שהוצא עם הגידול, ונבנה מחדש הניקוז הורידי של המעיים.