אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: מיכה בונד. פלאש 90

במהלך הפלישה לעיראק בשנת 2003 גילו החיילים האמריקניים אוצר במרתפי השלטון.

במרתפי בניין סוכנות הביון העיראקית המוצפים מים נתגלה מגוון רב של מסמכים וספרים הקשורים לקהילה היהודית בעיראק.

בין היתר מדובר בספרי פרשנות לתלמוד בני מאות שנים, קלפי מזוזות, כתובות ואף מכתבים אישיים שנכתבו בשפות שונות.

הקהילה היהודית בעיראק, או קהילת יהודי בבל, כפי שהיא מעדיפה לכנות את עצמה, קיימת מאז המאה ה-6 לפני הספירה מאז חורבן בית המקדש הראשון וחיסול משפחת המלוכה של בית דוד. הקהילה שנשארה באיזור גם לאחר שיבת ציון שגשגה מאוד, בעיקר בשל העובדה שלא היתה חלק משטחי האימפריה הרומית ובין השאר חיברה את התלמוד הבבלי שמתאר דיונים הלכתיים שנערכו בישיבות הקהילה בבבל. בשנות ה-50 של המאה ה-20 גורשו מרבית יהודי עיראק על ידי השליט העיראקי נורי א-סעיד – ומרביתם נקלטו במדינת ישראל הצעירה תוך כדי השארת רכושם הרב – והמסמכים הנדירים בידי השלטונות.

ממשלת ארצות הברית הבינה את חשיבותם של מסמכים אלה, והעבירה אותם בתהליכי הקפאה לוושינגטון. המסמכים טופלו במקצעיות על ידי הארכיון הלאומי האמריקני בעלות של כ-3 מיליון דולר מכספי משלם המסים ומרביתם עברו תהליך של דיגיטציה לצורך הצגתם ברשת האינטרנט.

כעת, לאחר שעמלו על שימור המסמכים, נענה הממשל הפדרלי בארצות הברית, לדרישת הממשלה החדשה בעיראק להשיב אליה את המסמכים היהודים הנדירים. ניסיונות של מספר ארגונים יהודיים לקבל את המסמכים נתקלו בסירוב אמריקני.

ביום רביעי האחרון התראיין ד"ר אדי כהן, יו"ר פורום 'קדם' למזרחנות והסברה ברדיו קול עכו, וקבל נגד ההחלטה האמריקנית להשיב את המסמכים הללו לידיים עיראקיות: "הייתכן שרכוש גזול ישוב לגנב שגזל אותו מלכתחילה?" טען כהן. במכתב שנשלח השבוע לשגרירות האמריקנית בישראל מטעם פורום 'קדם' נכתב בין השאר: "אנו מודים לממשלת ארצות הברית על עבודת שימור המסמכים ההיסטוריים אולם כעת יש להשיב את הרכוש ההיסטורי ליורשים החוקיים – קרי מדינת ישראל וצאצאי הקהילה. מדינת ישראל המודרנית כבר הראתה לעולם את יכולתה המופלאה בשימור מסמכים היסטוריים בפרוייקט המגילות הגנוזות ופרוייקטים נוספים, וללא ספק תעשה עבודה מצויינת בשימורם ובהצגתם של המסמכים לציבור הרחב".

חברי העמותה פועלים ראשית כדי לעצור את ההחלטה האמריקנית להעביר את המסמכים לממשלת עיראק ובהמשך בכדי להעבירם לידיים יהודיות ו/או ישראליות על מנת שיזכו לכבוד הראוי להם אחרי שנזנחו במרתפים במשך קרוב ל-70 שנה.