ארכיון
ארכיוןצילום: נאסר אישטאיה. פלאש 90

ברשות הפלשתינית מבהירים כי אין כל כוונה להתפשר בסוגיית השיבה. זאת על רקע כוונת ישראל לפעול לפירוק סוכנות אונר"א והדרישה לשלב את פעילותה בפעילות הנציבות הכללית של האו"ם לענייני פליטים.

חוקרי מכון ממר"י מציגים שורת התבטאויות מהעת האחרונה ולפיהןבעיני הפלשתינים הפתרון היחיד לסוגיית הפליטים הוא יישום החלטה 194 של האו"ם.

בהודעה שפרסם משרד ההסברה של הרש"פ נקבע כי "זכות השיבה מעוגנת בהחלטות האו"ם ובייחוד בהחלטה 194. לא תהיה פשרה פלסטינית על זכות השיבה. הניסיונות הארסיים הבלתי פוסקים מצד ישראל ומנהיגיה לבטל זכות זאת אינם חדשים. מייסד מדינת ישראל דוד בן גוריון אמר על כך: 'הפליטים המבוגרים ימותו והצעירים ישכחו את נושא הפליטים'... התשובה ההולמת ביותר לניסיונות לחסל את נושא הפליטים, היא להזכיר לעולם את התנגדותו לכיבוש ואת הצבעתו לטובת זכות השיבה ופיצויים לפני עשרות שנים וכן להפנות שאלה למדינאים בישראל על אודות מאות הערים והכפרים הפלסטיניים שהכנופיות הציוניות החריבו בשנת 1948 ועל הפשעים, הטיהור האתני והגירוש שהיו שם".

באשר למהלך הישראלי לפירוק אונר"א מדגיש משרד ההסברה הפלשתיני כי פירוק שכזה יוכל להתבצע אך ורק "יום לאחר יישום החלטות האו"ם הנוגעות לפליטים וביצוע זכות השיבה והפיצויים ככתבה וכלשונה. זה הזמן המתאים לאו"ם לחשוב ברצינות על הטלת כל האחריות לנכבה על הישות של הכיבוש ולחייבה בכיסוי כל צרכי אונר"א, מתוקף החוק הבינ"ל והחלטות מועצת הביטחון והעצרת הכללית של האו"ם".

עוד מצטטים בממר"י את דבריו של שר החוץ של הרש"פ, ריאד אל-מאלכי, שאמר בראיון לסוכנות הידיעות הפלשתינית 'וופא' כי "ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו שיגר משלחת לוושינגטון לדיון בהחלפת אונר"א, כדי ללחוץ על הצד הפלסטיני ואונר"א לעשות ויתורים. בנושא זה לא ניכנע לכל סחיטה ... זהו קו אדום עבורנו".

בישיבתה השבועית התייחסה ממשלת הרש"פ למהלך הישראלי וגינתה אותו. בדיווח אודות ישיבה זו נכתב כי "לאחר שראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, דרש לפרק את אונר"א ולמזג את שרידיה עם הנציבות העליונה לענייני הפליטים השייכת לאו"ם... הממשלה הפלשתינית הדגישה את עמדתם הקבועה והעקרונית של אש"פ ושל ההנהגה הפלסטינית בנוגע לפתרון בעיית הפליטים הפלסטיניים, כלומר יישום החלטה 194 והתנגדות לכל צורה של יישובם מחדש. הממשלה הבהירה כי אונר"א תמשיך לספק שירות לפליטים מתוקף ייפוי הכוח שניתן לה בהחלטה 302 של האו"ם".

ראש ממשלת הרש"פ, ראמי חמדאללה, אמר בהקשר זה כי "הקהילה הבינלאומית מחויבת להבטיח את המשך פעילות של אונר"א בהיותה העד החי לטרגדיה של הפלסטינים ולגודל הפשע נגדם. בעיית הפליטים היא לב הסכסוך הערבי-ישראלי. פתרונה לפי החלטות האו"ם ובייחוד החלטה 194 הוא הדרך העיקרית לסיום הסכסוך ולהשגת שלום".

גם מדבריו של הועד הפועל של אש"פ מביאים אנשי מכון ממר"י ומצטטים את קריאותיו של הועד לצאת בכוח נגד קריאותיה של ישראל לפרק את אונר"א. לטענתם הקריאה הישראלית נועדה "לחפות על הפשע שישראל ביצעה שגרם לגירוש הפלסטינים מעריהם ומכפריהם והרס רכושם והשתלטות עליו במעשי ביזה שנמשכים מאז הנכבה".