אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

המועצה לשידורי כבלים ולשידורי לווין קיימה דיון על מעמד האפיקים המתפנים 10 ו-22, לנוכח פיצול ערוץ 2 ומעבר ערוץ 10 לאפיקים 12-14.

הדיון התקיים לבקשת שר התקשורת, ח"כ איוב קרא, אשר ביקש את המלצתה של מועצת הכבלין והלווין בעניין.

בפני המועצה הוצגו עמדות הצדדים בעניין - הוט, יס, רשת, קשת, ערוץ 10 וכן עמדת מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ורדיו, שהמליצה על הפקעה בת שנה של האפיקים ה"ישנים".

הוט ויס הביעו נכונות להפנות את הצופים לאפיקים החדשים, באמצעות שקופית ובאמצעות אמצעים טכנולוגיים אחרים שהן בוחנות, וכן עמדו על עמדתן ש"החשכה" של שני ערוצים אלו משמעה הפקעה של משאב יקר שלא לצורך.

מנגד, דרשו גופי השידור "להחשיך" את הערוצים לפרק זמן של שנה עד שלוש שנים, בטענה שהאפיקים נהנים ממוניטין שנקנה במשך שנות הפעלתם, ולמוניטין זה יש שווי ערך גדול.

בשבועות האחרונים הציגו הצדדים את עמדתם בפני שר התקשורת וכן בפני יו"ר המועצה, ד"ר יפעת בן חי שגב, שאמרה בדיונים כי בנושאים שכאלה רצוי וכדאי היה שהצדדים היו מגיעים להסכמה ללא מעורבות רגולטורית או ממשלתית, והיא הצרה על שהדברים הגיעו לכך שעל שר התקשורת להכריע.

בהחלטתה קבעה המועצה כי לאור הקמפיין הפרסומי המשמעותי הצפוי לקראת הפיצול, קמפיין שכבר החל בשבועות האחרונים, לאור העובדה שמידע על כל ערוץ מוצג לצופים במדריך האלקטרוני (EPG), וכן לאור התחייבות הוט ויס להפנות את הצופים לערוצים החדשים - פרק זמן של חודשיים מספיק בהחלט לאפשר לכלל הציבור להתרגל לעובדה שערוצי הרשות השנייה שינו את אפיקיהם, ולהפנות את אלו שיגיעו לאפיקים 10 ו-22 מתוך הרגל לאפיקים החדשים.

החוק קובע כי על הוט ויס חל איסור לשבץ ערוצים המכילים בתוכם שידורי חדשות או ערוצים המשדרים פרסומות באפיקים שיתפנו. לכך יש להוסיף כי כבר היום הממשלה מפקיעה מספר רב של ערוצים מידי הוט ויס לטובת ערוצים ציבוריים, ערוצים ייעודיים וערוצים של הרשות השנייה.

יו"ר המועצה ד"ר בן חי שגב הוסיפה כי בראש ובראשונה יש לראות את טובת קהל הצופים ואת חווית הצפייה החדשה שלו: "החשכה ממושכת של אפיקים, יש בה כדי לשבש את חווית הצפייה שמבוססת בין היתר על 'זפזופ'. בנוסף, אכן לאפיקים הללו יש ערך מכח המוניטין ושעורי הצפייה הגבוהים להם זכו במשך השנים, ואולם ערך זה מוגבל לזמן קצר יחסית, שכן הצפייה בברודקאסט היא מעשה שגרתי יומיומי, ולכן סביר כי במהלך חודש ימים ייחשפו כל צופי הערוצים לשינוי".