דיוויד פרידמן
דיוויד פרידמןFLASH90

שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן, התייחס ליחסי ישראל וארצות הברית ולניסיון האמריקני לפתור את הסכסוך הערבי-ישראלי.

בראיון לעיתון ''ישראל היום'' אמר פרידמן, "אני מבלה הרבה זמן עם גורמי הביטחון הבכירים של ארה"ב, והם אוהבים את ישראל. הם מבינים את ישראל, וישראל מבינה אותם. אחד הקשרים העמוקים שיש בין שתי המדינות הוא על רקע ביטחוני".

פרידמן התייחס גם למעורבותה של ארה"ב ביחסי ישראל והפלסטינים. "בשמונה שנות כהונתו של הנשיא אובאמה היתה ראייה חד־צדדית של הקונפליקט. נוצרה הקבלה בין התנחלויות לבין טרור, ואני חוזר ומבהיר: התנחלויות הן בהחלט נושא חשוב וראוי לדיון, ואילו טרור הוא רצח", מבהיר השגריר האמריקני.

"פרצופו האמיתי של הנשיא אובאמה התגלה בדצמבר האחרון, ממש בסוף כהונתו, כשהוא כבר היה ברווז צולע ולא אחראי פוליטית, ובאחד הצעדים האחרונים שלו הוא החליט שלא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון 2334 של האו"ם".

נזכיר כי החלטה 2334 שאושרה במועצת הביטחון קבעה שההתנחלויות ביו"ש ובמזרח ירושלים, המכונות על ידי מועצת הביטחון "השטחים הפלסטיניים הכבושים", אינן חוקיות. ארצות הברית בהובלת אובמה נמנעה מלממש את זכות הווטו שלה במועצת הביטחון.

פרידמן התייחס למתווה הכותל וסוגיית הגיור, ואמר כי אלו "נושאים שצריכים להיות מטופלים בשקט ומתוך כבוד. זה לא פשוט, אבל חייב להיפתר. אני לא משוכנע שכולם בישראל מבינים עד כמה חשובה הקהילה היהודית בארה"ב ועד כמה היא מהווה מקור משמעותי מאין כמותו לתמיכה פוליטית וכלכלית".

פרידמן הסביר כי "האופן שבו ישראל תתייחס לקהילה היהודית בארה"ב יקבע במידה רבה את יכולתה של הקהילה לשרוד את הדור הבא. אם שניים או שלושה מיליון יהודים אמריקנים יחושו שהם נדחים מצד ישראל, זה ישפיע מאוד לרעה על היכולת של הקהילה הזאת לשמור על כוחה ועל ממדיה".