הפגנת הקיצונים השבוע
הפגנת הקיצונים השבועצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בעקבות אלימות השוטרים כלפי מפגינים חרדים מ'העדה החרדית', הציע ח"כ ישראל אייכלר (יהדות התורה) פתרון שלדעתו עשוי לצמצם באופן משמעותי את אלימות השוטרים.

במכתב ששלח לשרת המשפטים הממונה על המחלקה לחקירות שוטרים, ביקש אייכלר לנצל את המצלמות להגברת הפיקוח הציבורי על התנהלות השוטרים באירועי סדר ציבורי.

"לאחרונה התפארה המשטרה בפרויקט רחב היקף של התקנת מצלמות על גופם של השוטרים במהלך מילוי תפקידם. מטרת היוזמה כפי שהוגדרה על ידי המשטרה היא 'לצורך הגברת השקיפות בעבודת המשטרה'. על פי מה שהתפרסם, הסתיים שלב הפיילוט בהצלחה מרובה''.

ח"כ אייכלר ביקש משרת המשפטים כי אנשי המחלקה לחקירות שוטרים יפקחו על המנגנון התיעודי בזמן אמת. "שוטר שיודע שעל מצחו מתקתקת מצלמה המתעדת כל תנועה שלו, יחשוב פעמיים לפני שהוא משתולל והופך לעבריין", אמר.

"בנוסף אבקש שהפיקוח על המצלמות יורחב גם על תחנות המשטרה בארץ. 'שקיפות' תקרע את מסיכת 'שלטון החוק' מעבריינים הפורקים אגרסיות אלימות בחסות התג המשטרתי".

העתקים מהמכתב של אייכלר נשלחו גם לשר לביטחון פנים גלעד ארדן ולמפכ"ל המשטרה על מנת לשתף את הגורמים הנוגעים בדבר ולהביא לקידום מהיר של ההצעה עד ליישומה בפועל.

בראשית מכתבו, מחה אייכלר על התנהלות המשטרה בהפגנה. "שוטרים נושאי תגים, האמורים להגן על "זכות ההפגנה" של כלל אזרחי ישראל, נטלו חלק פעיל בהפרת זכויות האדם. כן, גם חרדי הוא אדם. התקשורת מסיתה והשוטרים המוסתים מכים באגרסיביות. במקום לשמור על הסדר ולקיים את חובתם כשוטרים, השתמשו בכוח מוגזם כעבריינים. הם היכו מפגינים ללא אבחנה והמצלמות מעידות על כך. חלק מהנפגעים אף נזקקו לטיפול רפואי.

"המחלקה לחקירת שוטרים שבמשרד המשפטים לא יכולה להסתפק בטיפול ביורוקרטי בתלונות הציבור לאחר מעשה, אל מול הפוגרום שבוצע בבחורים ואברכים. לו היו מעיזים לרמוס ולהשפיל בצורה כה פוגענית וכואבת מגזר אחר בישראל, הארץ הייתה רועדת. הפרשנים היו דורשים לתלות את האחראים בכיכר העיר", הוסיף אייכלר.