שיחה לפני החג עם הרב אביחי רונצקי

בראיון מיוחד לערוץ 7 מספר ראש הישיבה באיתמר והרבצ"ר לשעבר, הרב אביחי רונצקי, על מאבקו במחלה הקשה שפוקדת אותו, ומצפה שהשנה החדשה תביא עימה בשורות טובות יותר בעבורו ובעבור עם ישראל כולו.

''יש בי מערבולת גדולה מאוד של מחשבות ורגשות סביב ראש השנה הנוכחי הזה, גם אישיות וגם לאומיות כלליות", אומר הרב רונצקי, ''אני מצפה שהשנה הבאה תהיה טובה יותר מהשנה הנוכחית.

''ראיתי בספר 'הליכות שלמה' של הרב אוירבאך שהוא לא אהב את האמירה 'תכלה שנה וקיללותיה' כי היו גם הרבה דברים טובים. גם לי יש דברים טובים - אני מצליח ללמוד בישיבה, ואני מבקש לחזור לקו הבריאות, שאוכל ללמוד וללמד, לסייע אנשים כפי שהשתדלתי לעשות בעבר''.

הרב רונצקי משוכנע כי תפילותיו בימים הנוראים יהיו שונות מבעבר, ''אהיה מרוכז במילים של התפילה, גם היום בתפילות העמידה שלי אני מרוכז מילה במילה, משתדל שכל מילה תהיה בסלע ושהמילים ישודרו כלפי מעלה לקדוש ברוך הוא שיעזור לי''.

כשאתה נמצא בקושי ובאתגר אישי כה גדול, יש זמן ורצון לחשוב על הדברים הגדולים והלאומיים?

''אני בקשר עם ראש 'הבית היהודי' נפתלי בנט ואיילת שקד, קשר רצוף, בטלפון, נפתלי בא לבקר אותי, איילת תבוא עוד מעט גם כן, אנחנו מדברים על הדברים הכלליים גם, אבל ההתרכזות שלי בעיקר היא לא בעצמי אלא במישור הפרטי של בין אדם לחברו...

''במהלך כל השנה אני מרגיש יותר ויותר את החשיבות של בין אדם לחברו, הדברים הכלליים מאוד חשובים אבל האיש ברחוב, שהוא נכה רוח, עייף, טרוד ועצוב, ברגע שאתה מאיר לו פנים, אומר לו שלום ובוקר טוב, גם בבית החולים שאני נמצא יש אנשים שאני לא מכיר שאני רק שואל אותם מה שלומם וישר הפנים שלהם משתנים.

''אני משתדל להתרכז בצד הפרטי הבין-אישי ואני קורא לכל מי שרוצה לשמוע - שאנשים לא יהיו שקופים, וכשאתה נכנס לקניון, תגיד לשומר שלום. התייחסות כזו היא ענקית, משמחת מאוד ומשפיעה על הדברים הכלליים. הקדוש ברוך הוא רוצה שכל ישראל יהיו ערבים זה לזה, ובעזרת ה' מתוך כך ה' יעזור לנו בדברים הכלליים''.

כל כך הרבה אנשים מתפללים לרפואתך.

''זה מרגש אותי מאוד, אני מקבל הרבה מאוד הודעות מחברים מהרבה מעגלי חיים שלי, קיבלתי עכשיו מאלוף משנה שהיה פה רב סרן בחטיבה, וביקר אותי היום אבי אנגל שהיה הסגן שלי בסיירת שקד, ועוד מישהו שהיה רס''פ, מוטי שקלאר, ועוד הרבה אחרים. החיבוק החם שאני מקבל מהרבה מעגלים של אנשים, הרבה מהצבא וגם משנים עברו כשהייתי צעיר, באים לבקר ומתקשרים וזה נותן הרבה כוח''.

בפעם האחרונה שישבנו היינו בישיבה ודיברנו על הנס שנעשה לך - בזכות הרצון לתרום כליה גילית את המחלה. איך מתמודדים עם העליות והמורדות? מתחושה של נס לתחושה של צרה?

"ההתמודדות היא קשה מבחינה נפשית, אני כותב, מביא לפורקן את התחושות והמחשבות והרגשות, הוצאתי שלוש חוברות ואני עכשיו כותב עוד, בלילות כשאני חוזר מטיפולי ההקרנות בבית החולים, כותב מהגיגי ליבי את מחשבותיי והרגשותיי וזה עוזר.

''המצב לא פשוט, אני נמצא במערבולת לא פשוטה ויחד עם זאת ה' עוזר. אני מרגיש קשר קרוב מאוד לקדוש ברוך הוא דווקא בתקופה הזו ואני מדבר איתו. המשפחה הקרובה נמצאת מסביבי כל הזמן וזה נותן לי הרבה מאוד כוח''.