העסקים חוגגים

הנה כמה כללי יסוד אשר יסייעו לבעלי עסקים לעבור את החגים בשלום ולגבש אסטרטגיה לחודשים הקרובים.

נצר וינטר , ד' בתשרי תשע"ח

נצר וינטר
נצר וינטר
צילום: דלית אוחנה

חגי תשרי הם זמן מנוחה והצטיידות בכוחות לקראת השנה הקרובה. זמן לחשבון נפש אישי, משפחתי, קהילתי ובהחלט גם עסקי. כבעלי עסקים אנו מחויבים פעם בשנה לעצור, לנשום, לחשוב ולתכנן את החודשים הקרובים מבחינה עסקית פיננסית שיווקית ועוד.

לוח השנה העברי מורכב ומחייב את בעלי העסקים תכנון מדוקדק. מלבד האירועים הפוליטיים והביטחוניים במדינה שלנו המשפיעים עלינו (הלא נודע), הלוח העברי מקציב לנו בדרך כלל רק חמישה ימי עבודה והוא לא כולל: חגים, צומות, חופשים, אירועים אישיים ומשפחתיים.

בנוסף לכך כמו בכל מקום אחר בעולם, לאורך השנה מתקיימת עונתיות ושינויי אקלים המחייבים התייחסות מיוחדת לרבים מבין בעלי העסקים בארץ. הידיעה כי קיימים לעסק שלנו מספר מצומצם של ימי עבודה/מכירה מחייבת אותנו הערכות מבעוד מועד.

איזה מוצרים ימכרו בקיץ ואיזה בחורף? מה מוכרים בסוכות ומה בחנוכה? באיזו תקופה אנו חייבים להשקיע את מרב מאמצי השיווק? מתי לרכוש מלאי ומתי לצאת במבצעי חיסול? איזה סוג של אוכלוסייה פוטנציאלית לנו בכל עונה? האם ומתי עלינו להקים חנות On Line? ועוד שאלות רבות.

התכנון הפיננסי בתקופת החגים הוא פרק אחד בתוך תכנית שנתית רחבה שעל בעלי העסקים בישראל.

עסקים עונתיים וחד פעמיים כגון: מכירת ארבעת המינים או ציוד לסוכה נמצאים כעת בפעילות מוגברת ואינטנסיבית ותקופת החגים הקרובה תהווה עבורם שיא. אולם מה בנוגע לחנויות הפרחים והמשתלות, חנויות הטבע והמזון המהיר, הבגדים, חנויות הספרים, הציוד האלקטרוני וכל השאר -המבקשים לתפוס את "גל הקניות הקרוב" ולשרוד הלאה, אל תוך חודשי הסתיו והחורף של תשע"ח?

הכנו עבורכם כמה כללי יסוד אשר יסייעו לכם לעבור את החגים בשלום ולגבש אסטרטגיה לחודשים הקרובים:

  • עדיף מלאי מוגבל שמתחסל עד ערב החג, מאשר מלאי שנמכר במבצע ללא רווח אחרי החג
  • חשבו היטב את כמות ימי העבודה בתקופת החגים והצטיידו בכמויות מלאי רלוונטיות
  • סוג המלאי/הסחורה צריך להיות מכוון לקהל היעד הרלוונטי ולתקופה זו
  • לקוחות יבקשו פריסת תשלומים – התכוננו לכך מבעוד מועד.
  • בחגים כולנו רגילים לקנות יותר – השתדלו לא לתת הנחות גדולות בתקופה זו (את המבצעים תשאירו לחורף)
  • כדאי להצטייד בכוח אדם נוסף ואיכותי אשר יסיע לכם במכירות
  • השקיעו בפרסום ושיווק העסק שלכם כחודש לפני החגים. בזמן החגים התמקדו במכירות

ועוד טיפ קטן וחשוב: שמרו על הכוחות והשתדלו לנוח בחגים – חודשי הקור שיבואו אח"כ ידרשו מכם אינטנסיביות מיוחדת.

הכותב הוא מנהל סניף מעוף ירושלים, המסייע בליווי ויעוץ לעסקים מטעם משרד הכלכלה והסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים