מסכת הצביעות נקרעה. השופטת נאור
מסכת הצביעות נקרעה. השופטת נאורצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ספק אם יש תקדים לכך שבית המשפט העליון לא שיגר נציג מטעמו לטקס ממלכתי שקיומו נקבע בהחלטת ממשלה.

השתתפותה של הרשות השופטת בטקסים ממלכתיים איננה עניין של רשות, צורת בילוי לשופטים שיש להם שעתיים פנויות בלו"ז. ההשתתפות היא חלק ממעמדו הממלכתי של בית המשפט העליון, ומהיותה של הרשות השופטת חלק מגופי השלטון במדינת ישראל.

לכן הצעד בו נקטה נשיאת בית המשפט העליון, ביטול השתתפותו של השופט ניל הנדל בטקס הממלכתי לציון יובל להתיישבות ביהודה ושומרון, הוא צעד מאוד חמור. אבל יש בו גם צד חיובי. סוף סוף מוסרת מסכת הצביעות מעל פסיקותיו של בית המשפט העליון בנושאים הקשורים להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. מזל שנשיאת בית המשפט העליון מרשה לשופט נעם סולברג המתגורר בגוש עציון ולשופט דוד מינץ המתגורר בדולב לשוב לבתיהם בסיום יום עבודתם.

יש משהו סמלי בעובדה שההחלטה הזו פורסמה באופן ציבורי במכתב שמוען דווקא לח"כ עיסאווי פריג' ממרצ. אני לא רוצה לחשוד בנשיאת בית המשפט העליון שהיא קיבלה את ההחלטה בעקבות פנייתו של ח"כ פריג'. אולם, הפרסום דווקא כחלק ממכתב שמוען אליו, בהחלט מסמל את הצד הפוליטי שבו מתייצב כעת בית המשפט.

זה המקום להעיר גם על החלטת המחנה הציוני להחרים את הטקס. יש משהו אבסורדי בכך שמפלגה שחורטת את הציונות על דגלה מחרימה טקס שכולו הצדעה להתיישבות. אפשר לדון בשאלת עתיד שטחי יו"ש, הדיון הזה הוא לגיטימי, אך החרמת טקס שנערך בגוש עציון, במקום שבו נחרבה ההתיישבות היהודית בתש"ח והוקמה מחדש לאחר מלחמת ששת הימים (תחת שלטון המערך, אגב) בהחלט לא יכולה להיחשב אקט "ציוני". היו ימים שבהם מפלגת המערך היתה בשלטון, ובנתה את ההתיישבות בכל הארץ וגם ביו"ש. הפיכת המחנה הציוני לחד"ש 2 לא תחזיר אותה לשלטון.

ובחזרה לבית המשפט. נשיאת בית המשפט העליון ושופטי בית המשפט העליון, הם חלק מהמערכת השלטונית של מדינת ישראל, אבל לא הם אלו שעליהם הוטלה קביעת המדיניות. אם בית המשפט העליון לא מסוגל לקבל את המדיניות של הממשלה במקומות המסורים לסמכותה, אין שום סיבה שממשלת ישראל תבצע את פסיקות בית המשפט העליון במקומות המסורים לסמכותו.

האם אנחנו רוצים שבפעם הבאה שבג"ץ יורה לממשלה לעשות משהו, ישקול ראש הממשלה האם מתאים לו לבצע את הפסיקה או לא? האם נשיאת בית המשפט העליון באמת רוצה לדרדר אותנו לשם?