הפאנל אמש
הפאנל אמשצילום: דוברות

בפאנל שנערך ​אתמול (שלישי) בוועידת הרעיונית של מפלגת הבית היהודי, תחת הכותרת "החינוך הדתי - בין ממלכתיות לסקטוריאליות", העלה הרב יצחק נריה, ראש ישיבת תורה בציון, את החשיבות בטיפוח לומדי תורה ציוניים.

בפאנל השתתפו שר החינוך לשעבר הרב יצחק לוי, הרבנית חנה הנקין, ד"ר אמנון אלדר- מנכל רשת אמי"ת, ד"ר אילה בלוך והרב יצחק נריה- ראש ישיבת תורה בציון ומייסד קרן ''אחד לאחד''.

בדיון שעסק בנושא סינון תלמידים אמר הרב נריה כי סינון תלמידים הינו עובדה קיימת, בגלל עלויות הלימודים במוסדות חינוך שמקשות על הורים רבים לשלוח את ילדיהם למוסדות חינוך מסוימים.

​הרב נריה פנה במסר להנהגה הפוליטית, "כשמדברים על רישום פתוח ומניעת סינון צריך פתיחות לכל הכיוונים. אנחנו אחראים לגדל שדרה של תלמידי חכמים לדורות הבאים. למה לא לאפשר שכבות תורניות, למה לא לפתח את השאיפות שלהם, למה למנוע את זה מההורים ותלמידים? בוא נפסיק לנסות לחנך אחרים לפי היסודות שלנו"

הרב נריה הדגיש שפתיחת המגמות לא מאיימת בהשפעה על מוסדות חינוך ושיטות לימוד מסוג אחר: "זה לא מאיים על אף אחד, ואם מישהו חש מאוים הוא צריך לבדוק את עצמו", טען הרב נריה והוסיף "אני לא איש פוליטי וזה לא ענייני, אני נמצא כאן בהרגשה שאנחנו מאבדים את המנהיגות התורנית שלנו מראש. אנחנו לא שמים את זה כדגל, אנחנו ציבור אידאולוגי ומוביל בשלל נושאים, אבל בנושא הזה הזנחנו".

"זה לא סוד שהבית היהודי מנסה להיפתח לעוד כיוונים, אז למה לא לפתוח את מוסדות החינוך לשאיפות תורניות?", תהה הרב נריה, ''אנחנו צריכים לדאוג לגדל את הרב קוק הבא, איפה הוא יצמח אם לא נדאג לאפשר התפתחות תורנית?''.

שר החינוך לשעבר הרב יצחק לוי הביע הסכמה לדברי הרב נריה ואמר כי "בשבעה​ על פטירת הרב עובדיה יוסף אמרו 'מי יודע אם יהיו עוד תלמידי חכמים כמו הרב יוסף', ובליבי אמרתי: ברור שיקומו גדולי תורה לעם היהודי, זה הרי הובטח לנו שלא תשכח תורה מישראל, אבל הלוואי שיקום מישהו משלנו, שחונך על ברכי הציונות ואהבת הארץ על פי דרכה של הציונות הדתית".

מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט, סיפר בדיון "אני אומר לבנט שההשקעה במתמטיקה ואנגלית חשובים מאוד, אבל חייבים חמש יחידות בלימודי קודש. זה מתכתב עם מה שהרב יצחק נריה עושה ומדבר- להוסיף קודש על קודש במוסדות חמ"ד".

גלט הסביר שהקו המנחה את מוסדות בני עקיבא הוא שלא לסנן תלמידים מזרמים ומשפחות ברמות דת שונות. "באופן עקרוני הדלתות צריכות להיות פתוחות לכל תלמיד, מי שבא להירשם יתקבל, אלא אם מדובר במקרה יוצא דופן".