הבטחות לאלפי יחידות דיור. רה"מ נואם בטקס הממלכתי לציון 50 שנות התיישבות
הבטחות לאלפי יחידות דיור. רה"מ נואם בטקס הממלכתי לציון 50 שנות התיישבותצילום: רון שלף

הישיבה שקיים בנימין נתניהו עם ראשי מועצת יש"ע, רגע לפני האירוע הממלכתי לציון חמישים שנות התיישבות, התקיימה על פי הנוהל הכמעט קבוע של כל הפגישות הקודמות בין הצדדים.

ראשי המועצות וההנהגה מבקשים ומבקשים, ונתניהו מצידו מהנהן בהבנה אבל מכוון את השיחה למקום אחר, ולבסוף נפרד מהם כשהם בידיים ריקות. הם מצידם נזהרים שלא לשבור את הכלים, מכיוון שהם חוששים ששבירת הכלים תוביל לכך שגם המעט שהם מקבלים יילקח מהם.

בפגישה הנוכחית הונח בפני ראש הממשלה מכתב עם דרישות מלוא החופן. נתניהו הסתכל והפעם אפילו לא הנהן. הוא פצח בשורה של הסברים מדוע יש לפעול בצורה נכונה מול האמריקנים שלוחצים שלא להשתולל עם אישורי בנייה.

ראשי המתיישבים הבינו שגם הפעם הם לא יוכלו לצאת מלשכת ראש הממשלה עם יותר מדי, וגם לא לתקוף אותו על כך פומבית. נתניהו מחזיק בידיו את הקלפים של הכנסת יישובי יש"ע לתוכנית העבודה הממשלתית ואת 300 היחידות בבית אל, שאמורות לקבל אישור בישיבת מועצת התכנון העליונה שתתקיים מיד לאחר החגים. אגב, ביהודה ושומרון היו מי שביקרו את נתניהו על דחיית ישיבת מועצת התכנון העליונה כמה פעמים, אבל אף אחד מראשי יש"ע לא טרח לספר ששתי הדחיות האחרות נעשו בתיאום איתם בגלל עניין טכני שחשוב לשני הצדדים, וממש לא קשור לארצות הברית או ללחצים.

וכך, כשיגיע "אחרי החגים", אם אכן יאושרו אלפי יחידות הדיור המובטחות, ראש הממשלה יצא מחייך וינכס לעצמו את התואר "ראש הממשלה שהייתה הכי טובה להתיישבות" ויקבל את מחיאות הכפיים של ראשי יש"ע, כפי שעשה באירוע היובל להתיישבות בגוש עציון. עכשיו אתם גם מבינים איך הוא עושה את זה.

הבטחות לעיר האבות

משהו טוב קורה להתיישבות בחברון. היא נמצאת בממשלה בקונצנזוס שלא זכור כמותו. מילא שהשר בנט דורש בנייה יהודית בשכונת חזקיהו בעיר, אבל באופן די מפתיע השבוע הצטרף אליו גם השר אריה דרעי מש"ס, שאפילו דאג שהרב יצחק יוסף, רבה הראשי של ישראל, ידבר בסליחות ביישוב היהודי בחברון על חשיבות הבנייה היהודית בעיר.

בישיבת הממשלה הדגישו בנט ודרעי כי הקרקע בשכונה עומדת בכל הקריטריונים הדרושים, הן מבחינה משפטית והן מבחינה מדינית, ואין סיבה שלא לאפשר ליישוב היהודי להתפתח בעיר האבות. נתניהו הבטיח כי יפעל לקדם את הנושא כבר בימים הקרובים.

כל זה קורה אחרי ששר הביטחון ליברמן אישר באחרונה הענקת מעמד מוניציפלי ליישוב היהודי בחברון. התוכנית הנוכחית כוללת עשרות יחידות דיור וכמה גני ילדים. דרעי ובנט לא לבד, בליכוד יש בה תמיכה כמעט מקיר לקיר, בבית היהודי התמיכה היא אחידה, ואפילו במפלגתו של משה כחלון יש מי שתומכים בה.

גם כאן יעמוד נתניהו למבחן רק אחרי החגים. התוכנית המדוברת אמורה להיכנס גם היא לתוך אותה ישיבה של מועצת התכנון העליונה. דחייה נוספת תציג את נתניהו באור בעייתי מאוד. הייתי רוצה לומר בוודאות שזה לא יקרה, אבל אחרי שהישיבה הזאת נדחתה כבר כמה פעמים, עדיף להמתין ולראות. אין ספק שראש הממשלה כבר רוצה להיות אחרי הישיבה הזאת, ולקבל לפחות שלושה חודשים של שקט (וכנראה שאפילו יותר) שאמורים להיות בין ישיבה אחת לשנייה של מועצת התכנון.

אפילו הקונסול הצטרף

ג'ייסון גרינבלט בא לעשות בישראל את החגים שנותרו עד שמחת תורה. על הדרך הוא גם יקיים קצת פגישות מדיניות. להניע את חידוש השיחות בצל פיגוע קשה בהר אדר, בלי שום גינוי מן הצד הפלשתיני, זו משימה חסרת סיכוי כנראה.

לגרינבלט, ראוי לציין, היו תוכניות לעבוד עד סוכות, ואז לטייל כאן עם בני משפחתו, שחלקם לומדים בארץ. הפיגוע טרף לו את הקלפים. האמריקנים רמזו לפלשתינים בשקט, ואז קצת יותר ברעש, בערוצים הדיפלומטיים, שהם מצפים לשמוע גינוי.

התגובה לא איחרה לבוא. בפת"ח, התנועה של אבו-מאזן, כינו את המחבל "שאהיד גיבור". מוניר אל-ג׳רוב, ראש לשכת ההסברה של הפת"ח, טען שישראל פוגעת בפלשתינים והוסיף כי "אם תמשיך להתנהל כך - ישראל תספוג עוד אלימות".

גרינבלט חיפש שלום? הנה מה שמסביר אל-ג'רוב: "הפיגוע בירושלים הוא תוצאה של הסירוב הישראלי לתת אופק לשלום. הפלשתינים התייאשו בשל התנהלות ישראל והגיעו עד כדי אלימות". הבנתם? אנחנו האשמים בכך שמחבל גדע את חייהם של שלושה אנשי ביטחון ישראלים.

ההתנהגות הפלשתינית הביאה לצעד חסר תקדים. מי שמכיר את הקונסוליה האמריקנית בירושלים, יודע שכנותנת השירות והאחראית על הצד הפלשתיני, היא לעולם לא תבקר את הרשות באופן ישיר ותקיף. אבל בפיגוע הזה כנראה נחצה מבחינת הממשל קו אדום.

לאור זאת, הקונסוליה האמריקנית בירושלים הצטרפה לשגרירות ארצות הברית בתל אביב, והשתיים פרסמו הודעת גינוי משותפת לפיגוע. "אנו מגנים את המתקפה האיומה ואת ההצהרות המפארות את הטרור ושולחים מסר ברור שאסור להיות סובלניים כלפי טרור", נאמר בהודעה ששולחת מסר ישיר לאבו-מאזן.

אם את ג'ייסון גרינבלט מתקשה אבו-מאזן לבלוע ואת השגריר דיוויד פרידמן הוא מסרב לפגוש, הרי שהקונסול הכללי בירושלים דונלד (דון) בלום הוא הנציג האמריקני שהפלשתינים שמחים בדרך כלל לראות. כשבלום מצטרף לגינוי, הפלשתינים אולי יבינו שהפעם עומד בפניהם ממשל אחר, עם אפס סובלנות להתנהלות הזאת.

לאחוז במקל משני קצותיו

זה לא סוד שישיבת הקבינט שהתקיימה בתחילת השבוע האחרון הייתה אמורה לדון בהקלות כלכליות לפלשתינים, או ליתר דיוק - בתוכניות פיתוח שאמורות להביא בעתיד ליותר רווחה כלכלית בצד הפלשתיני. המחלוקת היא האם אמורה הייתה להיות הצבעה עליהן או לא. ל'בשבע' נודע כי הצבעה לא הייתה אמורה להתקיים, לפחות לא על פי התכנון, למרות שנתניהו כבר הפתיע בעבר במישור הזה.

מתנגדי ההקלות בימין הפעילו לחצים גדולים כדי שראש הממשלה יבין שצעדים נוספים לקראת הפלשתינים אינם מקובלים עליהם. לפחות שני שרים שתכננו להיעדר מישיבת הקבינט, כאלה שידועים כמתנגדי ההקלות, הופיעו בה וביטלו עיסוקים משמעותיים אחרים. המסר הובן. הדיון נערך, אבל הצבעה לא הייתה. סביר להניח שאחרי הפיגוע, ייקח זמן עד שהשרים ירשו לעצמם לאשר הקלות נוספות.

התוצאה בסופו של דבר טובה לראש הממשלה. הוא גם לא אישר הקלות יום לפני פיגוע, וגם יכול להציג לאמריקנים את התוצאה ולהסביר שהוא דווקא רצה, אבל הדבר טורפד. הפעם הוא הצליח לאחוז במקל בשני קצותיו, וכמה שנתניהו אוהב שהמצב הוא כזה.

מנגד, הכישלון הישראלי למנוע את החברות הפלשתינית בארגון השיטור הבינלאומי 'אינטרפול' היה כמעט ידוע מראש. ישראל השקיעה מאמצים כבירים בנושא הזה. משרד החוץ עבד מסביב לשעון, ראש הממשלה עצמו גויס לנהל שיחות עם מנהיגים, ובאיזשהו שלב זה אפילו נראה היה אפשרי.

אבל האינטרפול שייך כנראה עדיין לגופים שלא הדליקו את הטלוויזיה כך שהם כנראה פספסו את התמונות שמספרות מה הפלשתינים יודעים לעשות. "מה יותר מגוחך מלצרף לארגון שומר חוק את הרשות שהיא הכול חוץ משומרת ואוכפת חוק, ולא רק בהיבט הישראלי", אמר ל'בשבע' גורם מדיני אחרי ההצבעה.

השר זאב אלקין, חבר הקבינט, אומר לנו כי בירושלים צריכים לשנות דיסקט, ולתת לפלשתינים להרגיש שהמאבק בזירה הבינלאומית גובה מהם מחיר. "מדינת ישראל לא יכולה להבליג על המלחמה הדיפלומטית שמנהלת מולנו ההנהגה של הרשות הפלשתינית בניגוד מוחלט להתחייבויות שהיא קיבלה על עצמה. עלינו לבטל באופן מיידי את כל החלטות הקבינט על המחוות לפלשתינים שהתקבלו בשנתיים האחרונות, ולהפסיק את כל אישורי המעבר המיוחדים שנהנים מהם מנהיגי הרשות. אי אפשר לנהל מולנו מלחמה ולהסית נגדנו כאן ובעולם, ובמקביל ליהנות ממחוות ממדינת ישראל. כבר קבע בעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו: לא ייתנו - לא יקבלו", מסכם השר אלקין.

מתחת לפני השטח גם כאן יש זעם אמריקני בלתי מבוטל. האמריקנים נלחמו כתף אל כתף עם ישראל נגד קבלת הרשות לאינטרפול. הם עשו כל מאמץ אפשרי, ואף דאגו לנסות ולהקשות על המהלך ברגע האחרון. זה לא שהתגלה כאן משהו חדש באמת, אבל גורם אמריקני בכיר אמר כי "בפעם הראשונה השבוע הבנו פעמיים בתוך יממה, היכן נמצאת אחת מבעיות היסוד בקיפאון בין הצדדים". אני מתקשה לחשוב שיש ספק למה הוא מתכוון וכלפי מי מופנית האצבע המאשימה.

לתגובות: [email protected]