לחלק את העומס
לחלק את העומסצילום: שאטרסטוק

שנה חדשה החלה, ואנו עומדים לפני יום הכיפורים. לפעמים יש תחושה שלא צריך לבשל הרבה לפני ואחרי הצום, אבל במשך השנים גיליתי שמבחינת הבישולים יום כיפור הוא כמו שבת, ועוד נוספה העובדה שמי שאוכל בתשיעי כאילו צם תשיעי ועשירי.

חג האוכל

ביום כיפור, דווקא כשאנחנו צמים, אצל הקטנים התיאבון מוגבר ובשבילם זהו חג האוכל. לכן כשיש משהו משביע בנוסף לחטיפים ולפירות זה עוזר. הכיני להם אוכל מבושל שאפשר לחמם על הפלטה.

הסיר של סבתא

אני נוהגת להכין מרק עוף עם הרבה ירקות בסיר גדול, המכונה "סיר המרק של סבתא". אתן לא מתארות לעצמכן כמה מתח נפשי מוריד לי סיר המרק. כשהילדים חוזרים הביתה ביום שישי הם מאוד רעבים ומתחילים לפתוח את המקרר בכל שנייה כדי לחפש משהו, וסיר המרק הבלתי נגמר ביום שישי מונע הרבה מתח ונותן לילדים אוכל בריא.

קפה ועוגה וליפתן פירות

במוצאי יום כיפור, לאחר הקפה והעוגה (שמעניין בעיקר את הנשים), אני מוציאה את סיר המרק הגדול ומגישה עם קוסקוס כתוספת.

הכינו לפתן של פירות לסוף הצום - תפוחים, שזיפים או כל מיני פירות רכים. מוסיפים סוכר, קינמון ומים. אין צורך בהרבה פירות, משום שהנוזלים הם העיקר. מבשלים בסיר את הפירות עם פי שלושה מים ומבשלים. כשזה מוגש קר בסוף הצום זה נהדר.

עיניה בראשה

הימים שבין יום כיפור לסוכות עמוסים מאוד, כל שכן לנשים עובדות. כבר בקניות ליום הכיפורים אפשר לקנות כמות של בשר ומוצרים יבשים, ואפילו ירקות ופירות לשבת ולחג הראשון של סוכות. מי שיש לה שני מקררים או מקפיא נוסף תוכל ליהנות מקנייה גדולה.

למי שאין מקרר נוסף מומלץ לפחות לקנות את המוצרים היבשים בכמות שתספיק ליום כיפור ולחג הראשון.

חלוקת העומס

מי שמנהלת את ביתה בצורה נכונה, ויודעת מה כמויות המצרכים שנאכלים בביתה, יכולה לעשות קניות גדולות ומרוכזות לפני החגים, ובכך למנוע שעות של עמידה בתורים ופריקת שקיות בערב החג. זכרי שגם כשיש צפיפות חגים ועומס, אם השגרה פחות או יותר מתבצעת כסדרה, למשל כביסות, סידור החדרים ברמה בסיסית והדחת הכלים בזמן, אזי הדברים ייראו אחרת.

עיקר וטפל

מומלץ להכין אוכל פשוט וטעים ולהתמקד גם במה שמסביבנו, מאשר להשקיע בדברים מיוחדים שיהיו על חשבון סידור הבית. האצילי סמכויות, אם אפשר ערכי הזמנות בטלפון או באינטרנט, ואם יש צורך קני חלק מהאוכל, כמו סלטים ועוגות. השתמשי בכל אמצעי שתוכלי כדי להרגיש צפה מעל המים. זכרי תמיד: את המנהלת של הבית.

חשיבה מקורית

באחת הסדנאות סיפרה אישה שבמקום להביא עוזרת בית היא מקלה על עצמה בכך שבעלה לוקח בכל שבוע את כל הכביסה למכבסה. מבחינתה, הסכום הזה שווה להבאת עוזרת בית, והיא מקבלת את הכביסה נקייה, מקופלת וריחנית. לכל הנשים בקבוצה זו הייתה הפתעה, ולאחר כמה דקות היא זכתה למחיאת כפיים. מבחינתה היא חסכה במים, באבקת כביסה, בזמן קיפול ובזמן גיהוץ.

סוכה היא הבית

כזוג צעיר בתחילת הנישואים, מצאנו את עצמנו בעלי ואני לבד, בלי משפחה ללכת אליה בחגים. הוריו היו אז באנגליה, ואני, שגדלתי בבית חילוני, לא יכולתי לנסוע להוריי בחגים. קנינו סוכה מירושה קטנה שבעלי קיבל, ובעלי הסביר שסוכה זה ממש כמו הבית, ולכן יש להכניס לסוכה חפצים ורהיטים שיגרמו לה להיראות ולהרגיש כמו בית.

לקח לי זמן להבין שהסוכה היא ממש הבית שלנו במשך כל השבוע, ומאז התחלתי לקשט את הסוכה ממש כמו הבית. חפצי נוי יפים מקש הורדו לסוכה, מוביילים, וילונות עם חרוזים ועוד.

בכל שנה אני נוהגת לקנות קישוט חדש לסוכה. לילדיי הקטנים הקציתי קיר שבו הם תלו את כל ציוריהם וקישוטיהם, היום זה כמובן הנכדים – אם הם מביאים. בכל שנה אני מתפלאת מחדש איך מרפסת בבניין הופכת לבית מקסים שבו שורה השכינה לשבוע.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי