אילוסטרציה
אילוסטרציהistock

למה הישראלים בוחרים במנהל עסקים כמקצוע הנלמד ביותר בארץ?

רבים מאתנו חיים בשלווה, זורמים עם החיים ובסך הכל נהנים. יש כאלה שיטענו שזו טעות, שהחיים צריכים היות מאד מסעירים, מלאי תהפוכות, עליות ומורדות, שרק ככה מתחשלים ורק באופן כזה טועמים את החיים האמיתיים.

ואנחנו אומרים... מה אכפת לכם? מה רע להוציא תואר במקצוע נדרש ומבוקש, ליהנות ממשכורת גבוהה, סביבה איכותית וחיים טובים?

ישראלים לומדים בגיל מבוגר יותר משאר העולם

ישראלים, בניגוד למשל לאמריקאים שרק מסיימים תיכון וישר ממשיכים למוסדות חינוך אקדמאיים (או לנישואים בתוך המשפחה, תלוי מאיזה חלק של ארצות הברית הם מגיעים...) "נתקעים" לפחות שנתיים ושלוש עד שהם יכולים להתחיל ללמוד באוניברסיטה. הצבא לא מאפשר לרוב ללמוד במסגרת אקדמאית, והלימודים נאלצים להידחות. לאחר הצבא, הרבה משוחררים טריים מרגישים שהם חייבים "לנער" מעליהם את הצבא, את המשמעת, את המסגרת – ונוסעים לטיולים ארוכים ברחבי העולם.

כך או אחרת, רוב הישראלים מתחילים ללמוד בגיל מאוחר יחסית לצעירים בשאר העולם. זה לא בהכרח רע: בגיל עשרים ושלוש אתה לרוב בוגר יותר מגיל שמונה עשרה, אתה בטח יודע יותר טוב מה אתה רוצה. אתה מכיר את עצמך, ולא נכנס להרפתקאות מיותרות בתחומים שאולי גדולים עליך או מרוחקים ממך. ישראלים מגיעים ללימודים כשהם מגובשים ובוגרים, וזו הסיבה שהם בוחרים ללמוד מקצועות "בוגרים יותר" כמו משפטים, כלכלה, מנהל עסקים ועוד.

מנהל עסקים הוא מקצוע לאנשים שחושבים קדימה

בכל תקופה בחיים אנו נתקלים באנשים האלה, שחושבים שאנחנו האויב. אם בגלל שאנחנו "חלק מהמערכת", אם בגלל שאנחנו שותים קפה הפוך ואוכלים קרואסון. עבור מהפכנים רבים, תואר ראשון במנהל עסקים הוא שערורייה, כי זה בעצם להודות שאתה רוצה להשתלב בעולם העסקים ולעשות הרבה כסף. ואנחנו שואלים, איפה פה הבעיה? למה שמישהו ירצה ללמוד מקצוע שלא מעניק לו עתיד בטוח וחיים טובים? אתה כבר משקיע כל כך הרבה כסף ומאמץ בלימודים שלך, לא כדאי שייצא לך מזה משהו? ידוע כאשר אתה בוגר של תואר ראשון במנהל עסקים, אתה משתלב מהר וקל יותר בעולם העסקי, מתחיל עם משכורת טובה ומתקדם נפלא במערכת. מי שלא זה לא מתאים לו, ובכן, שילך ללמוד אמנות או שזירת פרחים.

מנהל עסקים משלב בתוכו כמה עולמות תוכן

כשהלימודים כל כך יקרים, והסטודנט בקושי מפרנס את עצמו, אין מקום ליותר מדי התלבטויות. אתה לא יכול להתחבט לך במשך שנים בין תארים, קורסים ומקצועות. אתה חייב להשלים תואר שישתלם לך, כי לקחת הלוואה ענקית, וכי לא בהכרח תוכל במהרה להמשיך לתואר שני. לכן, התואר הראשון חייב לאפשר לך קבלה לעבודה טובה, שתספק לך תשתית כלכלית יציבה, כדי שאולי בהמשך תוכל להמשך ללימודי המשך. במצב הנוכחי של רוב הסטודנטים, קשה מאד לתכנן את העבודה העתידית על תואר שני, שמי יודע מתי הוא יגיע, ולכן התוכנית היא להשיג תואר ראשון מספיק טוב להתבוססות כלכלית. תואר ראשון במנהל עסקים הוא תואר כזה.

היתרון שלו הוא, שהחומרים הנלמדים בקורסים הם מגוונים מספיק כדי שבעל התואר יוכל להתקבל למגוון גדול של תפקידים וחברות. תואר שמצמצם את אופציות העבודה הוא לא תואר פרקטי, אלא אם כן הסטודנט מגיע מבית שיכול לאפשר לו ללמוד בנחת כמה שהוא רוצה. אבל כמה כאלה אתם מכירים?

חשיבות הנטוורקינג בזמן הלימודים

ידוע היטב שהלימודים לא משמשים רק כגורם לימודי וחינוכי. בזמן הלימודים אתם מתוודעים להרבה מאד אנשי עסקים ובעלי חברות שמגיעים להרצות לפניכם, אנשים שנמצאים בתחום אותו אתם רוצים לכבוש. אלה אנשי קשר שיכולים לעזור לכם מאד להשתלב בתחום לאחר קבלת התואר (ולפעמים אפילו קודם, כמתמחים). גם אם הם לא יוכלו להמציא לכם עבודה אצלם, הם בוודאי יוכלו לעזור לכם להשתלב בחברה אחרת, במידה כמובן והם יחשבו שאתם מספיק מוכשרים בשביל שירצו לעזור לכם.

גם התלמידים האחרים שלומדים איתכם יהיו שווים זהב, בעתיד. תסתכלו סביבכם – הבחור הגבוה שיושב בשורה הראשונה יכול להיות מנהל השיווק של חברת ענק למשקאות, הג'ינג'ית הביישנית אולי תעמוד בראש חברת הייטק ידועה, והמצחיקן בשורה האחרונה אולי ינחה תוכנית בישול בטלוויזיה. כן, הוא אולי פחות יעיל עבורכם, אבל לכו תדעו.

דווקא בתחום שלכם, לפעמים דווקא חשיבה מחוץ לקופסא היא זו שמנצחת. אנשים שנראים לכם כמעט תימהוניים, כאלה שאתם לא מבינים איך הם בכלל הגיעו לקורס היוקרתי הזה, לפעמים אלה דווקא אותם גאונים שממציאים רשת חברתית חדשה, או איזה שהוא להיט אחר. אז בואו נסכם שכל מי שנמצא איתכם בלימודים, מורים ותלמידים, יכול להיות עבורכם לעזר רב.