"על הדרך" - נחל ציפורי

סוכות הוא חג ניסוך המים. תרנו ומצאנו את נחל ציפורי שבו זורמים מים כל השנה. נקיים וצלולים לצד מסלול הליכה נעים לאור חכמי המשנה בציפורי.

השם ציפורי מעלה מיד את המחשבה על רבי יהודה הנשיא שמקום מושבו היה בעיר המשנה ציפורי. שם חתם רבי יהודה את התלמוד, שם כינס את תלמידיו ושם גם היה ביתו.

אבל זהו רק צד אחד שלך השם ציפורי.

נחל איתן, היורד מהרי נצרת (תחילתו ליד ריינה) מוביל ומושך מים בכל ימות השנה, לצד פטל, ערבה, צמחיית מים, חקלאות כבימי קדם והרבה בעלי חיים.

טיילת חדשה שנבנתה בשנים האחרונות, טיילת כעביה, שבוצעה בידי רשות ניקוז קישון ורשות הטבע, לטובת קהילת תושבי הישוב הבדואי כעביה והחקלאים המעבדים את חלקותיהם לאורך הנחל, נתנה מינוף נוסף ומשמעותי לנחל ומסלול ההליכה בו.

הורחבה רצועת הנחל, פותח שביל הליכה, פותחו פינות ישיבה לאורך הנחל ובוצע שיקום צמחי.

נחל ציפורי הזורם מהרי נצרת מערבה לים התיכון הינו אחד מאתרי הטבע היפים בגליל התחתון.

הנחל עובר למרגלות מספר ישובים בניהם: נופית, ראס עלי ואיבטין וכך, כל קרוב מחד ורחוק מאידך, לכביש 70 , זורם לו הנחל באווירה נעימה ומזמינה.

זהו מקום עם קסם מיוחד, תחנת קמח עתיקה בסופו של המסלול טחנת הנזירים שלידה ניתן גם לעשות פיקניק בין הגבעות של הגליל התחתון.

המבנה המרשים בסוף קטע ההליכה, היה בתחילת דרכו תחנת קמח אזורית אותה רכשו נזירים כרמליסטים, לפני מעל ל 100 שנה וטחנו בה לתושבי הכפרים. עם התפתחות הטכנולוגיה הגעת טחנות הקמח הפועלות על חשמל, לא היה צורך יותר בשירותיה של הטחנה והיום עומד במקום בנין יפה בחיק הטבע.

לצד הנחל יש מספר שבילים כולל שביל ישראל. אנחנו נלך לפי הסימון הכחול שנמצא לאורך הדרך עפר המוליכה בדרך של כשני ק"מ לכל כיוון (כשעתיים הליכה).

נקודת ההתחלה היא ליד מעין הסוסים או עין יבקע, המזין את נחל ציפורי ומזרים מים אל טחנת הנזירים. בדרך משכשכים רגלים במים ובסוף חוזרים את החניה והרכב.

למי שרוצה ניתן עוד להמשיך במעלה הנחל אל עבר הישוב הבדואי ראס עלי, שהוא ישוב קבע של הבדואים שהיו נוודים לאורך כל חייהם,

בסופו של דבר מדובר בנחל המאפשר הליכה נינוחה לצד המים, אתרים היסטוריים שפזורים לאורכו, עצי תות, רימון ותאנה וממפגשים עם בעלי החיים הנהנים מפיסות טבע ייחודיות בקרבתו.

איך מגיעים?

שמים בוויז ארומה בית זרזיר. שם יש גם שירותים בתחנת הדלק.

נוסעים בתוך הישוב כעביה (כפר בדואי שמרבית תושביו משרתים בצה"ל) כחמש דקות. ביציאה מהכפר חוצים גשר שתחתיו זורם נחל ציפורי, פונים שמאלה, נוסעים עוד חמש דקות עד למגרש חניה ליד מעיין הסוסים והולכים לפי הסימון הכחול עד לטחנת הנזירים.