הרב אבי גיסר
הרב אבי גיסרצילום: מרים צחי

ביוזמת הקואליציה להעסקה ישירה חתמו כ- 450 מחנכים, רבנים, אנשי רוח, משפט ומחקר על עצומה בקריאה לשר החינוך נפתלי בנט לעצור את העיוות המוסרי המתמשך ביחס לעובדות ועובדי הניקיון.

בין החתומים על העצומה נמצא גם יו"ר מועצת החמ"ד, הרב אבי גיסר, עמו שוחחנו ביומן ערוץ 7.

"מדובר אמנם בתופעה רחבה בכל משרדי הממשלה, אבל אנחנו, כמי שעוסקים בחינוך והוראה ומשתדלים להוות דגל מוסרי, מתייחסים למערכת החינוך וההשכלה הגבוהה. מדובר באופן העסקת העובדים במסגרות של עובדי קבלן מול דרך המלך של העסקה ישירה ויחסי עובד-מעביד".

בהקשר זה מזכיר הרב גיסר את תוכנה של ההפטרה שנקבעה ליום כיפור וכל כולה עוסקת בצורך לתקן עוולות חברתיות. "הכול עוסק בחלש ובעני ומי שאין בידו", אומר הרב גיסר ומציין כי תיקון העוולות הוא שהופך את הצום לכזה שיועיל בסופו של יום.

"זו קריאה גם לראשי הישיבות. כולם מעדיפים לחפש את הנוח והזול ולהעסיק, בעיקר בתחום השירותים, כלומר ניקיון ומטבח, עובדי קבלן שאין לנו שום אחריות מעסיק כלפיהם, והם צריכים לתבוע את המגיע להם, ופעמים רבות הם נעשקים בידי אותם קבלנים. אני מכיר זאת עם עובדי שמירה שזכויותיהם מקופחות והם נעשקים".

"אנחנו חייבים להתארגן ולהביא תיקון לתחום הזה ובו נביא כבוד וגאווה לכל עובד במדינת ישראל בכלל ובוודאי בישיבות ומוסדות תורה. במוסדות הללו כולנו צמנו ביום כיפור, כולנו היכינו באגרוף על ליבנו והנביא בוכה ואומר 'אתם מתלוננים למה אני לא שומע את הצום. אומר לכם מדוע, כי מה שאני מבקש זה לא צום ושק ואפר, אלא פרוס לרעב לחמך ומבשרך לא תתעלם. כולנו מצווים על הדבר הזה ובו אנחנו ניבחן".

על אף כל אלה נשאל הרב אם אין צורך לבחון את הסיבה שהובילה לקיומה של תופעת עובדי הקבלן, כאשר ההנחה הראשונית היא שלא מדובר בשרירות וערלות לב. תופעת עובדי קבלן נוצרה בעקבות צורך אמתי של המעסיק המתקשה לעמוד מול איגודי העובדים שמונעים גמישות, לא מאפשרים העברת עובד ממחלקה למחלקה ובוודאי שלא מאפשרים את פיטוריו.

''כמו כן יודע כל מעסיק שלא בכל תחום ותחום הוא יודע כיצד להכשיר את עובדיו ולכן בתחומים כמו שמירה ואבטחה, ניקיון ומטבח וכיוצא באלה הוא נעזר בשירותיהם של קבלנים. כל זאת מעבר לאמירה של מעסיק שאם יצטרך להעסיק באופן ישיר את כל העובדים ולהעניק להם תנאים גבוהים ושכר גבוה הרי שהוא יצמצם את השירותים שהוא נותן על מנת להעסיק מספר נמוך ככל הניתן של עובדים וממילא הדבר יביא פיטוריהם של האחרים.

על כל זאת אומר הרב גיסר כי אמנם "זה לא קל ולא פשוט, אבל זה שדבר מסוים מסובך יותר מכפי שאני יודע לעשות, לא פותר אותי מעוולה או מכל ניסיון אמתי לשנות את המציאות ולהביא אותה למצב מתוקן יותר.

''אם אני יודע שאני חוסך כסף על גבו של עובד ועל חשבון זכויותיו המינימאליות כפי שקורה בהרבה חברות קבלן, וניתן לראות בכל בתי החולים ומוסדות הציבור את כל אותם אנשים ובעיקר נשים שעבודות בעבודות שירות כאלה ואחרות כל אחד יכול לספר על קיפוח בהעסקה הזו, העובדה היא שנלחמים על שינוי והעברת עובדי קבלן לעבודה ישירה, כל זה מסובך וזה נכון, אבל מסובך לא פוטר מחובה. אומרים שגם מסובך ויקר לשמור על כשרות ובכל זאת אנחנו נאבקים למתן כשרות עם כל העלות שלה".

"האתגר הזה צריך רק להמריץ אותנו למצוא פתרונות תוך מו"מ רציני עם ארגוני העובדים כדי שנוכל לתקן את הגורמים שהביאו להעסקה רחבה כזו, וזה שיש קשיים מחייב אותנו רק לעבוד יותר קשה".

בסיכומם של הדברים מציע הרב גיסר לבחון את האפשרות שבה משכורתו ותנאיו של עובד הקבלן יינתנו על ידי החברה שנהנית מהשירות ולא על ידי הקבלן, מהלך שיאפשר לעובד לפנות ישירות לממונים עליו כדי לזכות במגיע לו מבלי שיעבירו אותו אל מנהליו בחברה הקבלנית שעשויים להתנער ממנו ומהמחויבות אליו.