מזכרות אנטישמיות?
מזכרות אנטישמיות?צילום: רפאל פנקובסקי, ארגון "לעולם לא עוד"

האם הפרלמנט הפולני מציע למבקרים לרכוש מזכרות המזוהות על ידי רבים עם האנטישמיות הישנה ומציגות יהודים כ"בעלי ממון"?

רפאל פנקובסקי, יו"ר ארגון "לעולם לא עוד", טוען כי נדהם לראות בחנות המזכרות הרשמית בתוך הפרלמנט הפולני בוורשה את הבובות הקטנות בדמות יהודי חרדי המחזיק מטבע זהב בידו. בובות דומות נמכרות בחנויות מזכרות רבות ברחבי פולין, ופולנים רבים רואים בהם סמל להצלחה ועושר ואף מחזיקים בובה דומה בביתם כקמע להצלחה, אולם רבים טוענים כי מדובר בקיבוע התדמית האנטישמית של "היהודי העשיר השולט בעולם".

במרבית הבובות, אגב, מוצגת דמות היהודי החרדי עם אף גדול במיוחד, דעה קדומה רווחת נוספת בפולין.

"אני חושב שהעובדה כי בובות כאלו נמכרות בחנות המכרות הרשמית של הפרלמנט הפולני בוורשה מצביעה עד כמה הסטריאוטיפ היהודי נטוע בתוך החברה הפולנית, לרבות הקשר עם כלכלה, כסף, תאוות בצע ועוד. מכירת בובות כאלו בתוך הפרלמנט מצביעה על רמה גבוהה של חוסר רגישות טיכטלה להיחשב כפוגעת במיוחד.

החנות פתוחה בפני חברי הפרלמנט הפולני, משלחות רשמיות וקבוצות של בתי ספר המגיעות לביקור בפרלמנט. המיקום של מכירת הבובות האלו הוא סמלי במיוחד: הפרלמנו הוא מוקד הזהות הפולנית, ועליו להבטיח כבוד לכל הקבוצות האתניות, לרבות יהודים. הצגתי את הבובות האלו בפני מעל למאה אנשים בכנס שנערך במשרדו של נציב זכויות האדם של ממשלת פולין, אולם הוא לא התייחס לכך ישירות מאחר והוא נאם לפניי בכנס", אמר פנקובסקי.

מזכרות אנטישמיות?
מזכרות אנטישמיות?צילום: רפאל פנקובסקי, ארגון "לעולם לא עוד".