יפעת שאשא ביטון
יפעת שאשא ביטוןצילום: דוברות הכנסת

הוועדה לזכויות הילד של הכנסת בראשות ח"כ יפעת שאשא ביטון תקיים בעוד חודש וחצי דיון בתופעת ניכור ילדים מהוריהם – תופעה שפוגעת בעיקר בקשר של ילדים עם אבותיהם – אבל לדיון מוזמנים רק ארגוני נשים.

בלוח הזמנים של הוועדה כתוב כי הדיון יעסוק ב"מעורבות הרשויות בעת משברי גירושין, למען הילד, והתמודדות עם תופעת 'הניכור ההורי'".

וזו רשימת המוזמנים: משרד החינוך, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, הנהלת בתי משפט, האגף לסיוע משפטי, מרכז השלטון המקומי, הסתדרות הפסיכולוגים, מרכז רקמן באונ' בר אילן, ארגון נעמ"ת, ויצ"ו, אמונה, ארגוני נשים, מוזמנים נוספים.

פעילים למען זכויות של אבות שפשפו עיניהם בתדהמה כשראו את ההודעה. תופעת הניכור ההורי פוגעת בעיקר בקשר בין ילדי גירושין לבין אבותיהם. זאת, משום שהמשמורת הראשית על הילדים עוברת בדרך כלל לאמהות.

זאת ועוד, בארץ פרוסה רשת של קרוב ל-70 "מרכזי קשר", בהם נאלצים כ-4,000 ילדי גירושין לראות את אחד ההורים – בדרך כלל האבא – פעם בשבוע למשך שעה, תחת פיקוח משפיל. משטר זה נמשך לעיתים שנים, ובמהלכו נחלש בדרך כלל הקשר של הילדים לאביהם.

ניסינו להבין מח"כ שאשא ביטון מדוע הוועדה לא הושיטה יד גם לארגוני אבות וגברים, והזמינה רק את נציגות הפמיניזם הרדיקלי.

היא ענתה: "מנהלת הוועדה הזמינה את כל משרדי הממשלה וגופים נוספים רלוונטים. כל מי שרוצה יכול להגיע".

שאלנו מדוע לא הוזמנו עמותות שעוסקות בזכויות של גברים. ח"כ שאשא ביטון שאלה אם מדובר בארגונים המוכרים על ידי המדינה. ענינו שאכן מדובר בעמותות רשומות. ח"כ שאשא ביטון אמרה: "לא מזמינה את מי שאינני מכירה".

הכותב הוא אב לשניים ויו"ר תנועת המשפחה