בג''ץ קבע היום (ראשון) כי פעילי השמאל יוכלו להמשיך להפגין מדי שבת בכיכר גורן בפתח תקווה, סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, בלי רישיון ובלי הגבלה על מספר המשתפים.

בשבועות האחרונים הוגבל מספר המשתתפים בהפגנה השבועית ל-500 איש, בעקבות צו ביניים שהוציאו שופטי בג''ץ.

"ניצחון היסטורי", אמר אלדד יניב, ממובילי ההפגנות, לאחר פרסום פסק הדין. ''מעצרי המשטרה לא חוקיים. אחרי החגים נפגין גם מול בנט, שקד וכחלון ששותקים כמו דגים כשביבי טובע בחקירות''.

העתירה הוגשה על ידי מארגני ההפגנה והתנועה לאיכות השלטון שדרשו מבית המשפט להגן על זכותם להפגין עם כל מספר משתתפים שיגיע לכיכר גורן מדי שבת.

השופטת אסתר חיות, המיועדת לנשיאת בית המשפט העליון, כתבה בפסק הדין כי "ביקורת על רשויות המדינה ועל אישי ציבור היא נשמת אפה של הדמוקרטיה ואין לכך רשות או איש ציבור במדינה דמוקרטית החסינים מביקורת. כך לגבי שופטים וכך גם לגבי היועץ המשפטי לממשלה".

חיות הוסיפה כי "מטעמים אלו יש לקבוע כי ההפגנות המתקיימות במוצאי שבת בכיכר גורן אינן ביטוי 'נחות' הראוי להגנה בהיקף מצומצם, אלא מימוש של הזכות לחופש הביטוי שהנה בליבת חירויות היסוד במדינה דמוקרטית. היועץ המשפטי לממשלה הוא אחד מעמודי התווך המרכזיים והחשובים שעליו נשענת מערכת אכיפת החוק''.

לדבריה, ''השמירה על עצמאותו ועל אי תלותו של מוסד זה היא על כן אחת הערובות המובהקות לקיומה של הדמוקרטיה בישראל. עם זאת, היועץ המשפטי לממשלה, ככל משרת ציבור אחר, אף הוא אינו חסין מביקורת ציבורית".

עורך הדין מנחם מושקוביץ המייצג בעתירה את שכני היועמ"ש בפתח תקווה, אמר ''צר לנו כי בג"ץ החליט להתעלם ממצוקת התושבים ומבלי להתייחס לעובדה שיש למפגינים מקומות רבים לקיים ההפגנה. אנו מכבדים את הפסיקה אם כי חושבים כי ההחלטה הייתה צריכה להיות שונה.

''כמו בית המשפט גם אנו קוראים למחוקק להסדיר העניין בחקיקה. כולי תקווה כי המפגינים יגלו את אותה 'הרגישות החברתית' וימנעו מלהוסיף ולמרר את חייהם של התושבים", הוסיף מושקוביץ.

ראשי מפלגת ''עוצמה יהודית'' ד"ר מיכאל בן ארי, ברוך מרזל ועורך הדין איתמר בן גביר מברכים על החלטת בג''ץ להתיר את קיום הפגנות השמאל.

פעילי הימין שהצטרפו לעתירת השמאל נגד עמדת המשטרה, אומרים כי הצטרפותם לעתירה תסנדל את המשטרה מלמנוע מאנשי הימין מה שמותר לשמאל. "שנים שדרשנו לאפשר לנו לקיים מחאות מול בית היועץ המשפטי או סמוך לבתי פרקליטים ושופטים והמשטרה מנעה מאיתנו לעשות כן.

''היום בג''צ החליט החלטה חשובה ביותר שתשמש אותנו בכל אירוע מחאה", אמרו פעילי הימין. ''אם דמוקרטיה אז לא רק לאלדד יניב וחבריו - הצטרפותנו לעתירה השיגה לימין את מה שמנעו ממנו במשך שנים רבות. בג''צ מודה ופוסק שאפשר להפגין סמוך ליועץ/לפרקליט/לרבצ''ר ולא חייבים רישיון, ודאי כאשר מדובר בהפגנות בעלי אופי חברתי כמו ההפגנות שאנו עורכים".