ביטוח רכב
ביטוח רכבistock

הרכב שלך שומר שבת? אולי אתה צריך לשלם פחות על הביטוח

לא מזמן, בשבוע האחרון של חודש ספטמבר, עלתה הצעה של חבר הכנסת יעקב אשר ממפלגת יהדות התורה, לצמצם את עלות ביטוח הרכב של אנשים ששומרים שבת ואינם נוסעים ביום שבת.

לטענתו, "יש סוגי עבודות שהרכב בהן הינו חלק מהעבודה והרכב אינו הטבה לעובד אלא אמצעי לעבוד''. עוד הוסיף: "טכנאים למשל או עובדי רשות מקומית שצריכים את הרכב לבצע את העבודה, לא יתכן כי העובד ישלם מס על השימוש ברכב כאילו זה הטבה וחלק מהמשכורת", אמר ח"כ אשר, והציע לעשות טבלה שתקבע שימוש מדורג.

האם בדקתם כמה אחוזי הנחה מגיעים לכם בביטוח לרכב?

חברות הביטוח עורכות פוליסות של ביטוח חובה לרכב, בהתאם למספר קריטריונים משתנים. התפקיד שלכם הוא לוודא, שאם מגיעה לכם הנחה כלשהי, אתם אכן מקבלים אותה, והיא לא מתמסמסת לכם. פה הנקודה לציין שכל פוליסה שונה מאחרת, לא כל נהג משלם את אותם סכומים, וגם לא כל פוליסה מעניקה לכם את אותה תמורה.

בכל מקרה שבו אתם מחדשים את הפוליסה שלכם, גם אם זה נעשה בחברה שאתם מכירים כבר שנים, כדאי לכם לבדוק את הסעיפים השונים, ולשאול את עצמכם – וכמובן גם את נציג החברה – כמה תפוצו במקרה של תאונה, כמה תצטרכו לשלם בעצמכם, מה הם הסעיפים "הקטנים" שלא בולטים לעין אך עלולים לגרום לכם לא להיות מכוסים כראוי – ועוד.

אילו קריטריונים יעניקו לכם הנחה?

כרגע, לצד הקולות שמבקשים להעניק הנחה בביטוח הרכב לאנשים שאינם משתמשים ברכב ביום שבת (למעשה הפוליסה מכסה שבעה ימים בשבוע, ואותם אנשים משתמשים ברכב רק שישה ימים בשבוע, לכן הם טוענים שמגיע להם החזר על היום הנוסף, שיתבטא בהנחה בעת רכישת הפוליסה) – ישנם גם קולות הטוענים דווקא ההיפך: לפי התיאוריה שלהם, דווקא הנהגים ששומרים שבת ונוסעים רק שישה ימים בשבוע, הם נהגים פחות מיומנים, וצריכים לשלם דווקא יותר כסף בביטוח חובה לרכב.

לפי התיאוריה שלהם, מרבית הנסיעות הארוכות, הטיולים וההסעות מתבצעים לרוב בימי שבת, והם אלה שמקנים את מיומנויות הנהיגה .

כך או אחרת, ישנם עוד קריטריונים שיכולים להעניק לכם הנחה ברכישה או בחידוש של הפוליסה: נהג ללא היסטוריה של עבירות ותאונות זכאי למחיר נמוך יותר, נהג נכה זכאי להנחה בביטוח חובה, לקוחות ותיקים זכאים בחברות ביטוח מסוימות (לא כולן) להנחה בעת חידוש פוליסת הרכב, ויש גם חברות ביטוח שמעניקות הנחה למגזרים שלמים, כמו למשל הנחה לנשים (LADY AIG).

בנוסף, כמובן שיש את כל נושא הגיל: נהג חדש משלם הרבה מאד כסף, מה שמתברר כדווקא החלטה נבונה, כי נהגים חדשים מועדים לתאונות הרבה יותר מנהגים מנוסים. גם גיל הרכב משמעותי: רכבים ישנים מאד קשה לבטח, ואם כבר מבטחים אותם זה בסכום גבוה. הסיבה היא, שכאשר רכב ישן עובר תאונה, קשה מאד למצוא לו חלפים מקוריים או אפילו תחליפיים, שיתאימו לו. זאת הסיבה שבמקרים רבים לחברת הביטוח אין ברירה, במקרה כזה, אלא להכריז על האוטו כטוטאל לוס.

לחברות הביטוח זה כמובן לא כל כך משתלם, לנהג, לעומת זאת, זה מאד משתלם, גם אם זה אומר שעליו לשלם ביטוח גבוה יותר.

שימו לב לתמורה שאתם מקבלים מהפוליסה

יחד עם זאת, אל תתנו למחיר הטוב לבלבל אתכם. ברור שכולנו רוצים לשלם פחות, אבל לפעמים הפוליסה נמכרת במחיר טוב ולא מעניקה כיסוי מספק. במקרה כזה, תכלס, אתה אומנם משלם כסף לביטוח, אבל לא מקבל דבר.

לדוגמא, קיבלת שלושים אחוז הנחה בעת חידוש או רכישת הפוליסה, אבל כשעשית תאונה לקח לחברת הביטוח המון זמן עד שקיבלת את הכסף שלך בחזרה או עד שקיבלת אישור לתקן את האוטו - או לחילופין פתאום גילית שההשתתפות העצמית שלך גבוהה משמעותית ממה שנהוג, ופתאום גם מתברר שלא מגיע לך רכב חלופי.

במקרה כזה, הסכומים שתידרש לשלם הן בגלל מרכיב ההשתתפות העצמית הגבוה, והן בגלל שתידרש למצוא אופציות חלופיות בעצמך לתחבורה אחרת עד שהאוטו שלך ייצא מהמוסך – יהיו גבוהים משמעותית מסך ההנחה שקיבלת.

מסקנה – לפעמים עדיף לשלם קצת יותר, ובאמת לא מדובר בסכומים גבוהים, ולהיות מכוסה מכל הכיוונים. מעבר לסכומים שתידרש פתאום להמציא במקרה של תאונה, אין דבר יותר מעצבן מלהיות במצב הזה של פגיעות ולחץ אחרי תאונה, ולהרגיש שאין לך גב תומך מאחוריך.