אווירת שבת
אווירת שבתצילום: ISTOCK

על רקע מאבקי השבת במרחב הציבורי בירושלים שמנהלים חברי המועצה החרדיים בבירה נגד ראש העיר ניר ברקת, משמיע אחד מחברי המועצה החרדים קול נדיר התוקף בחריפות את מאבקי השבת וטוען כי הם מחטיאים את המטרה.

הדובר הוא יחיאל מיכל הלברשטאם, נציגה של חסידות בעלזא בעירית ירושלים. לדבריו, המאבקים על השבת לוקים בצביעות שכן הם עוסקים בניסיון לשמר את הסטטוס קוו - שאף הוא מכשיר חילולי שבת במרחב הציבורי.

"הלא ליבת הנושא נסבה תמיד סביב ה'סטטוס קוו' כאילו שזה מה שנפסק בשולחן ערוך. הגיע הזמן לומר את האמת: הרי 'הסטטוס קוו' מתיר כיום חילולי שבת בבתי עינוגים ומסעדות ואלו הרי רוב חילולי השבת בארץ ישראל. אז מה לנו כי נלין ונזעק על פריצת הסטטוס קוו. הדבר דומה לניסיון לזעוק זעקת השבת מדוע מחללים שבת במקום זה ולא באחר", הוא מסביר בראיון שהעניק לביטאון חסידות בעלזא 'המחנה החרדי'.

"ייאמר ברורות: התפקיד של אגודת ישראל אף פעם לא היה לשים 'טלית קטן' על הציונות. זה היה תפקידה של המפד"ל. הרי לצערנו לחילונים בני ימינו אין שמץ של מושג על קדושת השבת, על איסוריה וסייגיה. אם לפני חמישים שנה היו אלו פורקי עול ואפיקורסים לתאבון או להכעיס רח"ל, הרי היום אי אפשר לדבר אליהם כלל. לגויים ל"ע שמדברים עברית ייחשבו", הוסיף.

בדבריו עקץ את עמיתיו לסיעה. "יש אנשים שתפקידם הציבורי מסתכם בפיזור הצהרות על שמירת שבת במרחב הציבורי. לא עולה להם כסף לצעוק על חומות השבת והם צווחים בקול רעש גדול. ויש עסקנים שמבקשים להועיל מתפקידם הציבורי באמצעות חינוך האנשים לשמור שבת. זה אומר עוד סמינר. עוד סימפוזיון של נוער מנותק. וכן, זה מצריך הרבה מאד משאבים. משאבים של כסף, של זמן, של מחשבה. בעיניי זהו תפקידו של שליח ציבור אמיתי".

"האם במלחמות נחדיר בהם את ערכת וקדושת השבת? כנציג 'קהל מחזיקי הדת' של חסידי בעלזא שב"ה מוציאה מידי שנה מיליוני שקלים עבור התעוררות והחזרה לתשובה ללמד לבני ישראל את הטוב והנועם שבשבת וללמד על ערכה וקדושתה וחומרת חילולה - האם לא עדיף להשקיע בלימוד צעירי הצאן בציבור החילוני על פני ניהול מלחמות אין סופיות על פריצת הסטטוס קוו?", תהה.

לדבריו יש לתעל משאבים וכוחות לחינוך הנוער הצעיר. "הכאב הגדול ביותר הוא שלדאבוננו מסתובבים כיום בירושלים אלפים רבים של נושרים רח"ל, בנים ובנות מבתים חרדים שפרקו רח"ל עול תורה. במקום להלחם על 'הסטאטוס קוו' יש להילחם כדי להשיג תקציבים עבור מחנכים ומטפלים וכדי שתהיה היכולת לטפל בבעיות אלו. הבית בוער, ירושלים נאכלת והאש שורפת כל חלקה טובה ואנשים עסוקים בשמירת הסטטוס קוו".

למרות דברי הביקורת, הלברשטאם מסייג דבריו ואומר כי "בסופו של יום זו סוגיה המסורה לשולחן גבוה של גדולי ישראל".