הנשיא בסוכה בתל אביב
הנשיא בסוכה בתל אביבצילום: מארק ניימן/ לע"מ

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין ורעייתו נחמה המשיכו היום (שלישי) במסורת אותה ייסד הנשיא עם כניסתו לתפקיד והגיעו לעיר תל אביב-יפו לחגוג יחד עם תושבי האזור את חג הסוכות.

זוהי השנה הרביעית של "סוכת הנשיא הנודדת", במסגרתה הנשיא ורעייתו יוצאים מירושלים לערי ישראל השונות במטרה להיפגש עם קהלים רבים ככל הניתן במדינת ישראל. הנשיא החל את המסורת בעיר לוד, המשיך בשנה שאחריה אל ירוחם, ובשנה שעברה הגיע אל עכו.

אמש פתחו הנשיא ורעייתו את משכן הנשיא, כמיטב המסורת, וארחו מעל ל-6000 מאזרחי ישראל בסוכתם אשר בירושלים, שעמדה בסימן "חוגגים 70 בסוכת הנשיא עם אחינו בתפוצות".

בסוכה שמוקמה בכיכר התרבות, פגש הנשיא את ראש העירייה רון חולדאי ואת תושבי העיר, שבאו ללחוץ את ידי הנשיא ונהנו ממופע של תרבות ויצירה ישראלית לכל המשפחה. אל המופע הוזמנו "אושפיזין" תל אביבים לביצוע קטעים אמנותיים וביניהם – יקירת תל אביב השחקנית רבקה מיכאלי, הפילהרמונית הצעירה, האופרה הישראלית, קטעי מחול של מקהלה מבית פרנקפורט, מקהלה יהודית – ערבית, להקות נוער והתקיים בהנחיית השחקנית אודיה קורן. באירוע נשאו דברים נשיא המדינה וראש העירייה רון חולדאי.

בפתח דבריו התייחס הנשיא ל"סוכה הפתוחה" הנהוגה בבית הנשיא מזה שנים, ולמנהג הסוכה הנודדת אותו ייסד ואמר: "בשנים האחרונות אנו מייסדים מסורת נוספת, ולפיה לצד הסוכה הפתוחה בבית הנשיא יוצא הנשיא בסוכה נודדת, אל העם. כפי שאני תמיד אומר, לא יורדים אל העם, עולים אל העם. השנה, בשנת השבעים למדינת ישראל, בחרנו לבוא לתל אביב, העיר העברית הראשונה ודווקא לרחבת היכל התרבות, ככר התרבות."

"סוכות הוא חג המערער על המובן מאליו. המסורת אומרת לנו לצאת מבית הקבע שלנו ולגור במקום ארעי. היציאה למקום הארעי היא לא יציאה סתמית. בימינו כשרובנו גרים בבתי קבע וחיינו מנוהלים על פי יומן, המסורת של חג הסוכות מאפשרת לנו לחשוב מחדש על המובן מאליו: על בית ובטחון, על יחסים, על סדר היום שלנו, על השכן ועל הקהילה," המשיך הנשיא והוסיף: "היציאה מן השגרה, הערעור עליה, זה דבר לא קל. נח לנו להצטנף במקום המאוד בטוח שלנו מוקפים בחומות פיזיות ומנטליות. אבל אם לא נדע לערער על השגרה, לאתגר את המוכר, למרוד, להעיז, אף פעם לא נתקדם, לעולם לא ננצח."

הנשיא ציין בדבריו את התנועה הציונית, קבוצת אנשי הגות שערערו על המובן מאליו, "ובזכות הערעור הזה ותוצאותיו, אנו מציינים השנה שבעים למדינת ישראל. תל אביב היא עיר שמקיימת את מצוות הערעור על המובן מאליו 365 ימים בשנה. בתל אביב יש שגרה של ערעור על השגרה, זו עוצמתה של העיר הזו. החידוש, ההעזה, פריצת הדרך. ומהבחינה הזו תל אביב היא התגלמות הציונות".

בסיום דבריו ציין הנשיא את מקומה של תל אביב כנדבך מהותי בעושרה התרבותי של ישראל ואמר: "תל אביב היא ערש התרבות הישראלית, תל אביב היא אחוזת בית שהייתה ביתם של מוסדות התרבות העבריים – התיאטראות הראשונים, הקולנוע הראשון, שבוע הספר הראשון, האופרה והפילהרמונית, וכן גם מועדון הרוק הכי מיתולוגי שהיה בישראל. זו עיר שגם היום מתרחשת בה יצירה חדשה, מקורית ובועטת. זו עיר שגם היום היא ממשיכה ובונה קומות במגדל התרבות הישראלי."

הנשיא הודה לראש העירייה רון חולדאי, על אירוח סוכת הנשיא הנודדת ואיחל לתושבי העיר, "עוד שנים רבות של תל אביביות שמלמדת את כולנו שיעורים ביופי ובפריצת גבולות."

ראש העירייה רון חולדאי אמר באירוע: "אם יש משהו שמאפיין את העיר תל אביב-יפו זה שהיא משמשת כסוכה פתוחה במשך כל ימות השנה. מתחילת ימיה העיר חובקת ומחבקת את כל הבאים בשעריה, יהודים ולא יהודים, מכל המינים והגזעים, בעלי כל הדעות, כל האמונות והנטיות. כולם מוצאים כאן את מקומם ובאמצם לעצמם את רוחה הסובלנית והמקבלת של העיר, כל השונים הרבים האלה, מאמינים ולא מאמינים, ימנים ואנשי שמאל, עשירים ודלפונים, פשוטי עם ופרופסורים, מוצאים כאן את הדרך לחיות זה עם זה בשיתוף פעולה, כאן בסוכה שלנו, סוכת שלום".