מסופר שלפני שנים שאלו את אחד מראשי ישיבות ההסדר הגדולות כמה תלמידים לומדים אצלו בשיעור א'. תשובתו הייתה חדה ומהירה: "אני לא מגדל כבשים! מה זה משנה המספר?".

ההסבר לסיפור הוא שמבחינת הרב כל יהודי הוא מיוחד אבל, לצד המסר החשוב הזה, מספרים זה דבר חשוב ומשמעותי שמסייע להיכנס לפרופורציות.

לקראת שמחת תורה ובמסגרת המבצע המיוחד לתמיכה בלומדי תורה, קרן אחד לאחד עושה סדר במספרים בתחום הישיבות ולימוד התורה.

"יש בקרן קרוב ל-120 מוסדות תורה נתמכים שזה בהחלט מספר מרשים", מספר דביר, איש הייטק שמתנדב במערכת המחשוב של "אחד לאחד". דביר מדגיש שלא כל המסודות הם ישיבות -"יש גם כוללים ומדרשות אבל עיקר המניין ובניין נמצא בעולם הישיבות הגבוהות וישיבות ההסדר".

דביר מספר שבכל שנה מתחילים קרוב ל-1200 בחורים בשיעור א' בישיבות הסדר. "הבולטות שבהן מבחינה מספרית הן ישיבת שדרות ומצפה רמון. בישיבות גבוהות מתחילים כ-400 בחורים. הגדולות שבהן מרכז הרב, שבי חברון, והר המור".

כאשר בוחנים, היכן נותרים יותר תלמידים ללמוד בישיבות (הסדר או גבוהה) אחרי 5 שנים, הנתונים מלמדים שקיים יתרון מובהק לאלו שלמדו בישיבה גבוהה. "לגבי תלמידי המכינות", מספר דביר, "מדובר בחבר'ה שמתגייסים אחרי שנה. חלקם הקטן חוזר ללמוד אחרי השרות הצבאי בישיבה".

בקרן "אחד לאחד" מדגישים כי הליבה של הישיבה היא מצד אחד בבחורים אבל האיכות התורנית והפאר של גידולי הישיבה נמצא דווקא באברכים. "בציבור החרדי כמעט ואין כוללים בתוך הישיבות" ,מסביר דביר, "וכאשר בחור מתחתן עליו למצוא לעצמו כולל. אצלנו כמעט לכל ישיבה יש כולל אברכים בתוך הישיבה וכל ראש ישיבה יודע שהאברכים האלה הם מקור השפעה והקרנה חינוכית על התלמידים הצעירים". זו הסיבה שבקרן "אחד לאחד" הוחלט לחזק את האברכים המצטיינים בתוך הישיבות עצמם כדי לחזק את עולם התורה כולו.

"אחת הסיבות לקריאתנו "עכשיו תורה" ולתמיכה באברכים מצטיינים", מסביר הרב יצחק נריה יו"ר "אחד לאחד", "היא כי אצלנו לעיתים קיימות ישיבות שבתום 5 שנות לימודי ההסדר, כמעט ולא נותרים אברכים".

דביר ממשיך ומפרט: "כיום יש לנו קרוב ל-3000 אברכים בציבור הדתי לאומי שפרוסים בכ-120 מוסדות תורניים מהדרום עד הצפון. מכנה משותף אחד לכולם: הקושי הכלכלי להיות אברך. ההכנסה לנפש של משפחת אברכים היא פחות מקו העוני. הישיבות עושות מאמץ לתת מלגה ולסייע ברווחת חיי האברך (ולעיתים גם חיי משפחתו) אבל אין הקומץ משביע את הארי".

"זו הסיבה שאנחנו בקרן "אחד לאחד", קוראים לכם דווקא עכשיו לתמוך בתכנית המצטיינים, ולגדל גדולי תורה מהציונות הדתית, כדי לגדול הם חייבים שקט כלכלי יחסי ואהדה ציבורית".

לקראת שמחת תורה קרן אחד לאחד וערוץ 7 פותחים בהתרמת הציבור באופן שכל תרומה שתינתן על ידי הציבור, תופנה לחיזוק האברכים. "השותפות עם הציבור חשובה לנו מאוד", אומר הרב יצחק נריה, "אנו מציעים לציבור להיות מתומכי התורה שהרי "אין תומכיה כישראל", ובגלל זה "מפי אל יבורך ישראל".

"שמחת תורה השנה היא לא רק לשמוח עם התורה אלא לשמח את לומדי התורה", מסכם הרב נריה.

הצטרפו למבצע התמיכה בלימוד התורה - לחצו כאן