המפכ"ל בתיקון ליל הושענה רבה

מפכ"ל המשטרה, רב ניצב רוני אלשיך, השתתף בתיקון ליל הושענא רבה שנערך באוניברסיטת בר אילן ע"י האוניברסיטה ותנועת הבוגרים של בני עקיבא.

המפכ"ל פתח את דבריו בדבר תורה על כך שהמילים "דרשו ה' בהמצאו" מתייחסות לעשרה ימים שבין כיפור להושענה רבה ולא בין ראש השנה ליום הכיפורים, ועובדה זו מבטאת את הייחודיות של הימים הללו.

משטרת "בין אדם לחברו"

אלשיך קבע בתחילת דבריו שהמשטרה צריכה להיות "משטרת בין אדם לחברו", והסביר כי "בתפיסה זה אומר שהמשטרה צריכה להגדיר מי הלקוח שלה". המפכ"ל ציין שבתפיסת העולם בעבר השוטר היה קיים רק בשביל להילחם בפושעים.

"על זה עושים את הסרטים", ציין המפכ"ל, "והשוטרים 'חיים בסרט'. אבל זו ראייה מצומצמת - הלחימה בפשיעה חשובה אבל זה לא מרכז הכובד".

"אנחנו צריכים להתעניין מה מטריד את האזרח", הבהיר המפכ"ל, "איך נותנים לאזרח שירות? מצמצמים את העבירות בסביבתו. אפשר להביא כתבי אישום ולמלא את הכלא ועדיין בכלל לא לתרום שום דבר בשטח ולא להוריד את רמת הפשיעה. אז האזרח מרגיש אכיפת יתר ושיטור יתר ויצא שכרנו בהפסדנו".

המפכ"ל הסביר כי ההתמקדות צריכה להיות סביב המניעה: "לא מודדים כמה אכפנו, הפוך - אנחנו מלמדים את קציני השטח ואת השוטרים לעשות מניעה - 80% מניעה, 20% אכיפה".

"האם צריך לאכוף את החוק? בוודאי. אבל בסופו של דבר המבחן הוא מבחן התוצאה - האם סביב האזרח יש פחות עבירות - כן או לא".

הפתרונות שהראו תוצאות בשטח

אלשיך המשיך בדבריו ונתן דוגמאות לשימוש נכון בכלים שיסייעו במניעת העבירה ולא רק באכיפתה.

בתחום הנהיגה תחת השפעת אלכוהול סיפר המפכ"ל על מהלך פשוט אך משמעותי שביצע בתחילת שירותו כמפקד המשטרה. "התחלנו לשים בכניסה למועדונים נשיפונים שכל אחד יכול לבדוק בעצמו (את רמת האלכוהול בדם - י.ק.)".

המפכ"ל פנה לקהל וביקש שינחשו כמה נהגים נמצאים לא כשרים ובכל זאת עולים על ההגה. לאחר כמה ניסיונות הפתיע אלשיך את הקהל ואמר: "התשובה היא אפס אחוז. אמנם בדקנו את זה רק בלילה אחד, אבל לא היה אף אחד שנבדק ונמצא שאינו כשיר לנהיגה - אפילו לא אחד לא עלה על ההגה".

"המסקנה", קבע אלשיך, "היא שאפשר לשנות התנהגות של אנשים".

עוד תחום שעבר שינוי משמעותי בעקבות פעילות של מניעה מצבית זה הסכנה המתפתחת של שימוש ב"סם האונס" על ידי תוקפים שמחלישים באמצעות חומר את קורבנם. ''מצאנו 'סמי אונס' לא מעט, וחששנו שזה הופך להיות מכת מדינה. החלטנו לטפל בזה בצורה של מניעה מצבית, איתרנו ערכה שבכל פעם שמטפטפים לתוך כוס זה מתריע ובמשך שלושה חודשים לא קיבלנו אפילו לא תלונה אחת על שימוש בסם האונס".

מי מעדכן את הווייז?

כולנו מכירים את השוטרים שעומדים בכל מיני צמתים ועוצרים נהגים מכל מיני סיבות. בדבריו לקהל באוניברסיטת בר אילן, סיפר אלשיך שהשוטרים נמצאים בשטח לא רק לטובת אכיפה, אלא גם הם בהימצאותם בכבישים לוקחים חלק במאמץ המניעתי.

המפכ"ל סיפר שלא רק שהשוטרים לא מתחבאים, אלא יש רצון שגם נהגים שנמצאים בדרך יידעו שהם בשטח, יירתעו ויפעלו בהקדם. "אני רוצה לספר לכם סוד", הוסיף אלשיך בהתייחסו להתראות בתוכנת Waze על "שוטר בדרך", "מי שמעדכן זה השוטר עצמו, הוא מגיע לכביש ולוחץ "שוטר" (ב-Waze)".

איך נלחמים בגניבות הסלולר

בנושא גניבות המכשירים הסלולריים סיפר אלשיך כי הובהר לו שמדובר במכת מדינה וכי אין הרבה מה לעשות נגד זה. בשלב ראשון הופעלה תכנית להקמת נקודות אחסון בחופים, אך בגלל סיבות פרקטיות ועלויות גבוהות, הפיתרון לא הצליח.

כעת, סיפר המפכ"ל, פועלים מתוך גישה של "מניעה מצבית" ובאופן טכנולוגי ברגע שמכשיר ייגנב הוא ייצא מכלל שימוש וייהפך בלתי שמיש והרבה פחות אטרקטיבי לגנבים. גם בתחום הזה המפכ"ל מביע אופטימיות כי השיטה הזאת, של יצירת מצב פחות אטרקטיבית לעבריין, תסייע למיגור התופעה.

"אפשר וצריך לשנות"

בסיכום דבריו חזר והדגיש רב ניצב אלשיך: "צריך לייצר פחות עבירות, ולאו דווקא לייצר יותר אכיפה. זה הכל עניין של נורמה", המשיך המפכ"ל ושאל, "מה עושים בשביל הנורמה? קודם כל אנחנו מאמינים שאפשר ושצריך לשנות מלמטה. ולכן משקיעים כבר בגני הילדים ובבתי הספר יותר ויותר".

"נתפלל", סיכם וסיים המפכ"ל, "שנמצא חן ושכל טוב בעיני אלוהים ואדם".