לא מגנה. איימן עודה
לא מגנה. איימן עודהצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, התייחס הבוקר (ראשון) בראיון לרשת ב' לכנס בו השתתף בצרפת בימים האחרונים ולהתבטאותו של יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי נגד שילוב הרשימה המשותפת בממשלתו.

עודה סיפר כי הכנס עסק בסוגיית חקיקת חוק הלאום ומצבם של ערביי ישראל, "בדרך כלל חוקי לאום או חוקים לאומיים, אחרי שקמה המדינה, מחוקקים לקבוצות מיעוט. רק במדינת ישראל אחרי 69 שנים מחפשים חוקים לאומיים וחוקים קבוצתיים לקבוצת הרוב. זה מעניין את כל העולם, חקיקת חוק הלאום. מדינת ישראל תמיד עניינה את כל העולם. רק אני השתתפתי מישראל".

בתגובה להתבטאותו של גבאי אמר עודה, "אני מציע לאבי גבאי להיות אמיץ ולהגיד 'אני ממשיך את דרכו של רבין' ואני אשמח מאוד להגיד שאני אמשיך את דרכו של תופיק זיאד שהיה ראש 'הגוש החוסם' בתקופת ממשלת רבין. אבל כנראה שבינתיים אין את האומץ הזה לאבי גבאי".

עודה הבהיר כי הרשימה המשותפת אינה מונחת בכיסו של גבאי, "הוא חושב שאנחנו נקרא לכך שהוא יהיה ראש הממשלה הבא וגם זה לא בטוח, אנחנו רוצים לראות את הפרוגרמה שלו, האם הוא בעד שלום, בעד שוויון, בעד דמוקרטיה, האם הוא יתנגד לחלוטין לתפיסה של הממשלה הנוכחית גם במרחב הדמוקרטי, גם במתקפה נגד רשויות האכיפה, נגד בית המשפט, נגד העמותות, האם הוא יפסיק את ההסתה נגד האוכלוסייה הערבית כמו ראש הממשלה נתניהו או שהוא ימשיך בדרכו, רק אחרי זה נדע אם נמליץ עליו או לא נמליץ".

בהמשך הראיון ציין עודה כי ההחלטה לא לחתום הסכם עודפים עם מרצ ערב הבחירות האחרונות היתה שגיאה, "זו היתה טעות, היינו צריכים לחתום הסכם עודפים, לא רק בגלל שזה היה נותן לנו או למרצ עוד מנדט על חשבון הימין. אם אנחנו לא יכולים להגיע עם מרצ להסכמה בנושא כזה טכני מה בכלל אנחנו עושים בכנסת. אנחנו באים לפוליטיקה בשביל להשפיע, לא רק בשביל להציג עמדות וללכת הביתה. גם בממשלת הימין הנוכחית הצלחנו להשפיע, אני חושב שזה חשוב".

בהמשך לדבריו בעניין גבאי הוסיף עודה, "השאלה היא האם יש למפלגת העבודה אומץ להחליף את הימין? אנחנו לבד לא יכולים לעשות זאת, אבל בלעדינו זה לא יקרה".

עודה נשאל גם על שיחתו עם מנהיג חמאס איסמעיל הנייה, "זאת הפעם הראשונה שדיברתי עם הנייה, יש תהום שפעורה בינינו, אבל לקראת הסכם הפיוס הבנתי שזה חשוב. מי שבעד פתרון שתי המדינות חייב להיות בעד הפיוס הפלסטיני כי אי אפשר שתי מדינות בלי עזה. שוחרי שלום צריכים לראות בהסכם הזה צעד מקדם לקראת השלום. אני מדבר עם כל העולם, אפילו עם ביבי נתניהו שאי אפשר לסבול אותו אני מדבר".

בסיום השיחה סירב עודה לגנות פיגועים נגד חיילי צה"ל בשטחי יו"ש, "אני לא יכול להגיד שאני יוצא נגד פגיעה בחייל, חייל לא צריך להיות שם וזה הדבר העיקרי. האנשים שנמצאים בשטחים הכבושים הם כובשים ולעם הפלסטיני יש זכות להיאבק נגד הכיבוש. הטעות האיומה והדבר שלא צריך להיות זה שחיילים נמצאים בשטחים הכבושים. אני קורא לא לפגוע באזרחים. נקודה. חיילי צה"ל לא צריכים להיות שם, זו בעיה של ממשלת ישראל ששלחה אותם לשם".