הרב יונה גודמן
הרב יונה גודמןמכללת אורות ישראל

אחרי החגים כבר כאן ורבים מאיתנו מבקשים לפתוח דף חדש; להתחיל מבראשית; להשתפר במעשים וכן הלאה.

הרב יונה גודמן אומר כי "לפעמים זה נשאר ברמה של תחושות מרוממות, שאינן מתפרטות למעשים". לדבריו, "תפקידנו לחשוב באלו תחומים מעשיים ואפילו נקודתיים אנו מבקשים לאמץ לעצמינו נוהג חדש, ולנסות ולהתמיד בו".

את דבריו מדגים הרב בנושא השפעותיה של תרבות המערב על אורח חיינו. "לעיתים אנו מביעים צער ואפילו תסכול מהעובדה שחלק מבני הנוער שלנו מושפעים מהתרבות האמריקאית, צופים באדיקות בתכניות מיובאות, שומעים מוזיקה זרה, מאמצים תסרוקות ומותגי לבוש שמקורן מעבר לים, ועוד. היינו שמחים שהם ידעו לעמוד על שלהם, תוך נאמנות לתרבות ישראלית מקורית ברוח התורה. באותה מידה, היינו שמחים אם כל האנשים הבכירים במדינה היו מגלים יותר עמוד שידרה בתחומים מדיניים שונים, מבלי להיכנע לסולמות ערכים זרות".

לדבריו, "כמו בכל תחום אחר, התיקון צריך להתחיל בנו. אמנם תרבות מערב אינה רק אויב ויש בה גם דברים טובים מסוימים, אך יתכן וגם אנו מושפעים במקומות שאין בזה הצדקה. דוגמה טובה לכך היא האופן בו אנו פותחים שיחה ומסיימים שיחה. אנשים משיבים לטלפון במילה האנגלית 'הַלו', במקום לומר 'שלום'. פותחים פגישה באמירת 'הַי' ונפרדים באמירת 'בַי', במקום לנקוט בשמו של הקב"ה ולומר פשוט 'שלום' ".

הרב גודמן קורא להתחיל את התיקון הגדול, בהקפדה על דברים נקודתיים אצלנו, דוגמת השפה. "הבה נאמץ את המילה שלום – עכשיו. נקפיד להשיב כך בשיחות טלפון, ונפסיק להשתמש במילים לועזיות של 'הלו' או 'הי'. זה שינוי קטן אך משמעותי, שהוא חלק מבניין גדול של נאמנות לדרכנו הייחודית".