רון לאודר
רון לאודרצילום: פלאש 90

הקונגרס היהודי העולמי (WJC) מביע את חששו הכבד מפני התחזקות מפלגת החירות הימנית הקיצונית בבחירות לפרלמנט האוסטרי.

נשיא הקונגרס היהודי, רונלד לאודר, שגם כיהן כשגריר ארה"ב באוסטריה בשנות השמונים, מסר בתגובה, "מטריד ומאוד מדאיג שמפלגה עם אידיאולוגיה מסוכנת המכילה גזענות ושנאת זרים ומתבטאת בצורה מאוד מעורפלת כלפי העבר הנאצי של אוסטריה, קיבלה למעלה מרבע מקולות הבוחרים והפכה למפלגה השנייה בגודלה במדינה. כולי תקווה שהיא לא תהיה חברה בממשלה המתגבשת".

לאודר הוסיף כי "מה שקרה אתמול הוא במובנים רבים גרוע מבחירתו של קורט ולדהיים לנשיא אוסטריה לפני 30 שנה. מפלגת החירות של היום הנה הרחק מחוץ לגבולות כללי הדמוקרטיה המקובלים".

נשיא הקונגרס היהודי העולמי בירך את מנהיג מפלגת הימין השמרנית, שר החוץ הנוכחי סבסטיאן קורץ, על נצחונו. "אנחנו מכירים את מר קורץ זמן רב. הוא מנהיג מאוד מוכשר, אני בטוח שהוא יוכל להקים את הממשלה הנכונה ולהיות מנהיג יוצא דופן של מדינה נהדרת כמו אוסטריה", אמר לאודר.

עם זאת, לאודר מזהיר מפני צירוף מפלגת החירות לממשלה. "כמו ה-AFD בגרמניה, החזית הלאומית בצרפת, או Jobbik בהונגריה, מפלגת החירות היא מפלגה קיצונית המטפחת גזענות ואנטישמיות ומפיצה שנאת זרים", אמר לאודר. "עומד בראשה אדם שבצעירותו הביע אהדה ברורה לנאצים. בנסיבות הקיימות, אסור שמפלגה זו תיקח איזשהו חלק בכל ממשלה".

לאודר גם הביע תקווה כי הקואליציה הנוכחית תוכל להמשיך ולהתקיים - והודה לקנצלר היוצא כריסטיאן קרן. "הוא שותף נאמן. הוא הוכיח שוב ושוב כי הוא ידיד של העם היהודי ושל מדינת ישראל. הוא נכנס לתפקידו כקנצלר בזמנים קשים ושירת את ארצו בצורה נהדרת. אני מאוד מקווה שהוא יישאר בצמרת ההנהגה בפוליטיקה האוסטרית".