הכל שווה את זה
הכל שווה את זהצילום: שאטרסטוק

כל זוג שמתכנן היריון מחכה בקוצר רוח שהבייבי הקטן שלהם יגיח לאוויר העולם ויעניק להם את המתנה הגדולה ביותר ביקום.

במהלך ההיריון, בין בדיקה לבדיקה ובין בעיטה לבעיטה, הם מדמיינים איך ייראה התינוק, איך ילבישו אותו, כמה יחבקו אותו ואיזו שמחה גדולה הוא יביא להם עם לידתו. עד כאן נשמע מושלם, נכון? אז זהו, שלא תמיד הכול ורוד.

כל הורה יכול להעיד שהולדת תינוק היא אכן מתנה ענקית, אושר צרוף ותחושה מדהימה שאין לתאר, אך לצד כל הרגשות הללו יש גם רגשות אחרים, קצת פחות חיוביים, ורובנו בכלל לא מודים בהם (כי אנחנו מרגישים הורים רעים להודות שלפעמים קשה לנו). פתאום ההורים מרגישים אחריות ענקית, אין להם זמן לעצמם, הם צריכים להקדיש את כל כולם לרך הנולד, בלי שינה, בלי מקלחת טובה, בלי זמן איכות לעצמם ובטח לא זמן רומנטי.

נוסף על כך מתחילות לצוץ דאגות ומחשבות שאופייניות להורים טריים: האם התינוק מתפתח כראוי? האם להאריך את חופשת הלידה או לחזור לעבודה? במקביל מתעוררות גם מריבות בין בני הזוג לגבי הטיפול בתינוק - תור מי להחליף חיתול ולקלח? למה אימא שלך לא עוזרת לנו יותר?

ההתחלה היא בהחלט לא קלה. מחיים ספונטניים של לדאוג לעצמי ולבן הזוג – פתאום ישנו יצור פצפון וחסר אונים שצריך לדאוג לו. הספונטניות נעלמת, ובמקומה מגיע סדר יום סיזיפי הכולל בעיקר האכלות, החלפת חיתולים ולילות ללא שינה.

מחקרים מהשנים האחרונות הוכיחו כי עם הולדת הילד הראשון ניכרת הידרדרות ביחסים בין בני הזוג במשך כארבע שנים לאחר הלידה. הידרדרות זו באה לידי ביטוי בירידת רמת שביעות הרצון מהזוגיות, ירידה בתקשורת הזוגית, קושי גדול יותר לשלוט בכעסים ורמת אמון נמוכה יותר. אבל, יש גם חדשות טובות: מחקר טרי שנערך על ידי החוקרים דוס ורודס העלה כמה עצות שיעזרו להורים טריים לצלוח את המשבר של הולדת הילד הראשון.

עבדו על האמון ועל הביטחון שיש לכם בבן הזוג

ברגע שהבסיס שלכם חזק ויציב, כל הקשיים שמגיעים עם הולדת התינוק הראשון יהיו מזעריים. לעומת זאת, כאשר לא קיים בסיס איתן של אמון וביטחון בזוגיות - הקשיים הללו עלולים להוביל למשבר ביחסים.

שמרו על הבריאות הנפשית שלכם

ככל שרמת החרדה או הדיכאון גבוהה במהלך ההיריון, כך היחסים בין בני הזוג מתערערים בשנים הראשונות של ההורות. לכן הקפידו לטפל בעצמכם, להימנע מסטרס ולהיות מודעים למצבכם הנפשי. אם אתם מזהים שלא הכול כשורה - אל תטאטאו מתחת לשטיח ותחכו שהכול יעבור או שהזמן יעשה את שלו, אלא טפלו בעצמכם. כשאתם תצאו מהדיכאון או מהחרדות - תעזרו לא רק לעצמכם אלא גם לתינוק שלכם ולבן הזוג.

הקפידו על יציבות כלכלית

המחקר גילה כי זוגות שהיו בעלי יציבות כלכלית הצליחו לשמור יותר על היחסים שלהם. לעומת זאת, בקרב זוגות שהיו באי-ודאות כלכלית, הקשיים שהתעוררו לאחר הולדת הילד הראשון השפיעו יותר על מערכת היחסים שלהם. זה הזמן להתחיל ללמוד כיצד לנהל נכון את הפיננסים שלכם. האינטרנט גדוש במידע ובטיפים להתנהלות כלכלית נבונה, וברגע שתרגישו שיש לכם שליטה על חשבון הבנק שלכם, האמינו לי שירד לכם הרבה לחץ.

חזקו את הזוגיות שלכם

הוכח כי זוגות בעלי מערכת יחסים בריאה ויציבה הצליחו לעבור ביתר קלות את הקשיים השונים שמגיעים עם ילד ראשון, וזאת לעומת זוגות שהתקשורת ביניהם לא הייתה מספיק טובה או שרמת הקונפליקטים ביניהם הייתה גבוהה מהרגיל. לכן השקיעו מאמץ ועבדו על הזוגיות שלכם. מצאו בה את נקודות התורפה ונסו לחזק את מערכת היחסים. ברגע שהזוגיות טובה, כל שאר הדברים מסתדרים.

היעזרו בסביבה

יש תינוקות נוחים מאוד שישנים כל הלילה ומעסיקים את עצמם במהלך היום. אין ספק שהם עושים להורים את החיים קלים. אבל יש הרבה תינוקות פחות נוחים - הם סובלים מגזים, ישנים מעט, יש להם טמפרמנט שדורש יותר תשומת לב. במקרים כאלה ישנה השפעה גדולה יותר על מערכת היחסים בין ההורים, מהסיבה הפשוטה שההורים עייפים, מתוסכלים ולכן הם פחות נעימים זה לזה. אמנם אי אפשר לקבל תינוק לפי הזמנה, אבל אפשר להיעזר בסביבה כמה שיותר - גם באנשי מקצוע כמו יועצי הנקה ושינה וגם במשפחה הקרובה ובייביסיטר מדי פעם, כך שתוכלו לקחת לעצמכם קצת אוויר, לחדש כוחות ולהטעין את המצברים.

לסיכום, זכרו: לא משנה כמה אתגרים מביא עמו הרך הנולד, אין ספק שכל הקשיים – לילות ללא שינה, בכי חסר אונים שצובט לכם את הלב כי אינכם יודעים מה סיבתו, העדר הספונטניות בחייכם והאחריות הענקית שהוטלה לכם על הכתפיים - הכול שווה את זה.

החוכמה היא לא להסתגר בבועה של הורים במשרה מלאה בלי חיים משל עצמכם. מצאו את הזמן, הקדישו אותו קודם כול לעצמכם ברמה האישית, וגם לכם כזוג. וזה לא משנה אם אתם טרוטי עיניים ורק חולמים על לילה של שינה רצופה. קומו על הרגליים, עשו מקלחת טובה, התרעננו, התגנדרו וצאו מהבית. אתם תודו לעצמכם אחר כך, באחריות.

הכותבת היא שדכנית ומחברת הספר 'סטטוס: בזוגיות'

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי