אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: iStock

בית משפט השלום בירושלים פסק כי האתר "לוח עבודה עברית" שמטרתו עידוד העסקת יהודים בלבד הוא שירות מפלה לפי החוק.

בתביעה אליה הצטרפה נציבות שוויון ההזדמנויות בעבודה במשרד העבודה הרווחה, אשר הגישו המרכז הרפורמי לדת למדינה ומרכז מוסאואה כנגד מפעיל אתר "לוח עבודה עברית" המפרסם ארגונים ועסקים המעסיקים יהודים בלבד במטרה לעודד זאת - קבע בית משפט השלום בירושלים כי האתר מפלה לפי חוק איסור הפליה במוצרים, בשירותים ובכניסה למקומות בידור ולמקומות ציבוריים, תשס"א-2000.

בעקבות זאת גזר בית המשפט על מפעיל האתר קנס בסך של 40 אלף שקלים וחייב אותו בהוצאות משפט.

נציבות השוויון הגישה לבית משפט באמצעות הנציבה האזורית ירושלים והדרום במשרד העבודה והרווחה עו"ד ג'נט שלום, עמדה "לפיה בפרסום לוח מעסיקים ארצי המפרסם בריש גלי עסקים המעסיקים יהודים בלבד במטרה לשכנע את הציבור להימנע מהעסקת עובדים שאינם יהודים, ועובדים ערבים בפרט יש פגיעה עמוקה בעקרון השוויון".

האתר פרסם רשימות עסקים, מעסיקים ודורשי עבודה ובעת שהוגשה התביעה נכללו בדף הבית של האתר תכנים המעודדים "עבודה עברית", ובסכנה שיש בהעסקת עובדים "שאינם בני ברית".

כמו כן חלק מהאתר הוקדש ל"סיפורי עבודה עברית" שם מופיעות תגובות של משתמשי האתר ובהם מסופר, בין היתר, על "התחושה הטובה שבהעסקת יהודים" ועל "סיפוק גדול לפרנס ולהעסיק את האחים שלי ולא לתת כסף למי שמוגדר כאויב שלי" וכיוצא באלו תכנים שמטרתם לעודד העסקת יהודים והעדפתם על פני העסקת עובדים אחרים, בפרט ערבים.

לאחר הגשת כתב הגנה בתיק, הגישה הנציבות בקשה להצטרף לתביעה כידידת בית המשפט במטרה "לקדם את ההכרה בזכויות לפי חקיקת השוויון בעבודה ומימושן" שאושרה על ידי השופטת, שאף דחתה ערעורו של המשיב כנגד האישור לצרפה כידידת בית המשפט.

השופטת עינת אברמן מולר קיבלה את התביעה ואימצה את עמדת נציבות השוויון וקבעה כי "השירות שניתן באתר 'לוח עבודה עברית' מהווה הפליה על בסיס דת או לאום. שירות הניתן במרחב הציבורי ליהודים בלבד ונמנע מי שאינם יהודים (תוך שנוקט השירות אף נוקט פעולות לוודא כי השירות ניתן ליהודים בלבד), מהווה הפליה כמשמעותה בסעיף 3 לחוק איסור הפליה".

עו"ד ג'נט שלום אמרה בתגובה, "אני שמחה ומברכת על פסק הדין. המסר הברור לפיו עידוד מעסיקים להפלות הוא אסור על פי החקיקה ומנוגד לערכי מדינת ישראל לוקח אותנו צעד נוסף אל עבר יצירת שוק עבודה שוויוני ומגוון".

הנציבה הארצית עו"ד מרים כבהא הוסיפה כי "פסק דין זה מעיד בצורה ברורה כי אין מקום לאפליה בשוק העבודה בישראל. אנו כחברה חייבים להוקיע ולגנות כל סממן לאפליה ובידול בשוק התעסוקה, שוק עבודה מגוון, שוויוני ומכיל הוא אינטרס של כולנו, ועל כן אני מברכת את כלל העוסקים במלאכה ובית משפט השלום על פסק הדין חשוב זה".