סגני ראש העיר ראש בראש: יש התחרדות?

סגני ראש עיריית ירושלים בחילופי האשמות – עופר ברקוביץ': ברקת בוגד במצביעיו. חגית משה: טענות ברקוביץ' להתחרדות – ספין.

שמעון כהן , כ"ז בתשרי תשע"ח

קורה משהו בירושלים?
קורה משהו בירושלים?
צילום: קורינה קרן. פלאש 90

התבטאות מעוררת מחלוקת בבירה. עופר ברקוביץ', סגן ראש עיריית ירושלים, סיפר בראיון לגלי צה"ל על פניות שקיבל מתושבים בשכונת גילה המתלוננים על המוסיקה המושמעת ברמקולים לציון כניסת השבת.

מי שתוקפת את ברקוביץ' בחריפות היא סגנית ראש העיר, חגית משה, שפרסמה דברים נוקבים וחריפים כלפי עמיתה לסגנות. בין השאר היא מאשימה אותו בהתנהלות תואמת 'שינוי' האנטי דתית, במאבקים בכל מה שקשור בנוגע ליהדות בירושלים ובמאבק אקטיבי למען חילול שבת, זאת, כך לדבריה, בעוד כאשר הבחירות מתקרבות דואג ברקוביץ' לחבוש כיפה, לרקוד בהקפות ולקרוץ למצביע הדתי.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם שניהם.

"צפירה או שירים זה היינו הך, זה מוכר מהרבה שכונות. מדובר בסך הכול בשלושים שניות. עופר הוא הרי יודע שזה קיים בעוד שכונות", אומרת משה בהתייחסות לדבריו של ברקוביץ' לפיהן הוא מקבל את צפירת כניסת השבת, אך הבעייתיות היא בהשמעת שירים.

עוד היא מטיחה בברקוביץ': "יש רעש של מואזין בארבע לפנות בוקר ולא שמעתי אותו מדבר על זה. יש גם בעיות רעש במרכז העיר לתושבים שמשלמים ארנונה ולא שמעתי אותו מתגייס לטובת העניין".

לטעמה טענותיו של ברקוביץ' על התחרדותה של העיר ותיאור הרמקולים כסימפטום לכך הן אינן אלא ספין שירחיק את הציבור שאינו חרדי מהעיר וייתן לגיטימציה להתקרבות חרדית לשכונות, "כי אם הכול חרדי אז בוא נסגור את הבאסטה. העיר לא מתחרדת", היא קובעת ומוסיפה: "אנחנו חיים בדו קיום בעיר הזו, ואם באמת כוונתו של עפר לאכוף את החוק אוכל לתת לו רשימה מאוד ארוכה של דברים שהוא יכול כסגן ראש העיר לפעול לאכיפת החוק בהם".

לדבריה "אני מעריכה אותו, אבל אני חושבת שזה לא יותר מספינים ופוליטיקה צינית". את דבריו של ברקוביץ' היא רואה כמהלך טרום בחירות שכל תכליתו אלקטוריאלית. "לא צריך להתעורר שנה לפני בחירות. יש ראש מנהל קהילתי בגילה והוא יודע לנהל את האיזון טוב מאוד, ואין סיבה להתלהמות".

באשר לקריצה שלטענתה קורץ ברקוביץ' לציבור הדתי, אומרת משה: "הציבור הדתי לא תמים. הוא יודע שכדי להגיע להישגים עבור התושבים בירושלים צריך להתאחד תחת כותרת אחת שאומרת שאנחנו חלק מהמרקם החברתי בירושלים ועם זאת דואגים לצרכים שלנו. תעשו גוגל ותראו שבכל שאלה שמתעוררת בנושא שבת או קדושת העיר עופר ברקוביץ' מוביל את זה בצורה מאוד ברורה בבתי משפט כנגד הציבור הדתי בירושלים, ופתאום הוא הופך לפה שלהם. לא צריך להתבלבל".

"אין כאן מלחמות שבת. זו עיר מורכבת ומגוונת ואנחנו צריכים לחיות ביחד, ומעניין ש-12 חודשים לפני בחירות כולם מתעוררים ומדברים על מלחמה".

על החלטת העירייה לפעול לאכיפת החוק מול הרמקולים המשמיעים שירה בכניסת השבת, עובדה המעידה לכאורה שטענותיו של ברקוביץ' נכונות, היא אומרת: "זה בסדר שעיריית ירושלים תאכוף את כל חוקי העזר העירוניים, אבל לעשות מזה תקשורת ולזעוק שהעיר מתחרדת וגילה מתחרדת? זה לא נכון. אם הרעש היה מפריע לו הוא היה פועל בדרכים המקובלות ולא בתקשורת".



טוען....

לאחר דבריה אלה של משה שוחחנו גם עם ברקוביץ' עצמו שהשיב לטענות ואמר: "ראשית, סיפור הרמקולים הפיראטיים שמשמיעים מוסיקה בקולי קולות זו עבריינות והפרעה למנוחת הציבור וצריך לטפל בזה. אני רואה בזה סימפטום לסיפור הגדול של הסכם החלוקה. ברקת מחלק את ירושלים. ברקת בוגד במנדט שנתן לו הציבור הציוני ולמעשה במקומות שבהם חיו אנשים בהרמוניה מתחילים להיות חיכוכים תחת הגדרות של שכונות כחרדיות. עיריית ירושלים מגדירה את שכונת גילה א' כחרדית, על מה? רוב התושבים ציוני מובהק. זו שכונה שעבדה מצוין עד היום, אבל הניסיון לתת לאותו פלג בדגל התורה עדיפות גבוהה במשאבים עירוניים, במבני ציבור ותשומת לב ארגונית מביא לתהליך שחיקה כולל וכל דאלים גבר, כל גוף קיצוני מתקין מערכות פיראטיות ומהלכים נוספים. אני שומע על כוונה לחתוך חלק מבית ספר תל"י לטובת החינוך החרדי. אירוע הכריזה היא סימפטום שצריך לטפל בו, ועובדה שהמערכת העירונית נשמעה לקריאתי וכבר היום הוסרו חלק מהמפגעים".

באשר לדברים החריפים שכתבה חגית משה כלפיו הוא קובע כי מדובר ב"פוסט שקרי", כהגדרתו. "זה פוסט שמנסה לכסות על העובדה שחגית שמתיימרת לייצג את הציבור הציוני דתי לא עושה זאת והציבור הציוני דתי נפגע משמעותית בתוך הסכם השכונות הזה. אנחנו רואים איך בית הספר הציוני דתי האחרון של נווה יעקב עובר לידיים חרדיות וכך בית הספר נווה עציון שבשכונת 'בית וגן'. אנחנו רואים כניעה גם בקרית יובל וגם בגילה. יש כאן התפוררות של הברית עם הציבור הציוני וחגית משה מגנה בחירוף נפש על ההתפוררות הזו".

עוד מספר ברקוביץ' כי טענות על שירת הרמקולים טרם כניסת השבת הגיעו אליו גם מהציבור הדתי לאומי, ולמעשה תנועתו מייצגת ציבור ציוני מגוון.

"גם אני הייתי מעדיף לחיות בשקט תעשייתי וכך עשיתי כשבניתי תשע שנים עם ברקת פארקים תעשייתיים ומקומות תרבות, אבל אי אפשר לעצום עיניים מול מה שקורה. חגית מחפה על חוסר העמידה שלה לייצוג הציבור הדתי לאומי. אני מקבל את הצפירה המסורתית בכל השכונות, הזהות היהודית שלי חזקה ומוצקה, אני מבקר לעיתים קרובות בבית כנסת, אני לומד בחברותא, נאבק למען בית הרב קוק. לא ראיתי את חגית משה נזעקת לטובת מצבו הקשה של בית הרב קוק", הוא משיב ביקורת לעברה.

ברקוביץ' דוחה את הטענות לפיהן שיקולי בחירות הם שמניעים אותו: "אנחנו במאבק ערכי כבר שנה ושלושה חודשים. אז יגידו שגם אז זה היה בחירות? הגיע רגע דרמטי שבו ברקת חותם על הסכם שמסכן את הציבור הציוני בירושלים ונותן עדיפות לשלושה חברי מועצה מדגל התורה, מדיר את החרדים הספרדים, את הציונות הדתית ואת החילוניים ואנחנו צועקים כי לא יתכן שברקת משתמש במנדט שניתן לו לצרכים הללו. הוא לא היה נבחר עם תכנית החלוקה הזו לראשות העיר, ועל כך אנחנו צועקים".



טוען....

כאשר אלו ההתבטאויות החריפות שלו כלפי ראש העירייה, ניר ברקת, עולה השאלה כיצד הוא ממשיך לכהן כסגנו. "נשלחתי על ידי התושבים, ואני פועל מתוך הקואליציה כדי לשנות את ההסכם. אני נדרש גם לאחריות ולא בגלל שאני לא מסכים למשהו אני קם ועוזב. אני מחויב למיצוי המהלכים. אני קורא לברקת לשבת איתנו, לשמוע את הטענות ולשנות את ההסכם הזה מהותית. אם ארגיש שהישיבה בקואליציה לא משרתת את הדבר הזה ופוגעת, האופציה של יציאה לאופוזיציה נמצאת על השולחן".

ומה באשר לטענותיה של משה אודות שתיקתו מול רעש המואזינים? "כבר לפני שנה פניתי לראש העיר בשתי פגישות עבודה בינינו, נפגשתי עם מפקד המחוז בעיקר על סוגיית המואזין במחנה הפליטים שועפאט, תמכתי בפיילוט של הכוונת מערכות כריזה קטנות אל תוך הכפרים. זו סוגיה שצריכה להיפתר גם היא. אף אחד לא צריך להפריע את מנוחת הציבור. אנחנו יודעים שיש אופי דתי מסורתי מיוחד לירושלים, אבל מכאן ועד הפרעה לציבור הדרך ארוכה. העובדה שעד עכשיו הדברים לא הגיעו לפתרון ראוי היא בעייתית ביותר".