עו"ד אייל ינון
עו"ד אייל ינוןצילום: יצחק הררי, פלאש 90

היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד אייל ינון, קובע בחוות דעת שהעביר ליו"ר הכנסת יולי אדשלטיין, כי אין לח"כים סמכות להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין המימון של מדינות זרות לארגונים ישראלים שפועלים נגד חיילי צה"ל.

לחצו כאן לקריאת חוות הדעת המלאה

ינון מתייחס להצעה שעלתה בישיבת ראשי מפלגות הקואליציה ואושרה, לפיה תקודם בכנסת הצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין "המימון של מדינות זרות לארגונים ישראלים שפועלים נגד חיילי צה"ל".

הוא מגלה כי נשאל האם יש לכנסת סמכות להקים ועדה בנושא זה ומבהיר כי התשובה - שלילית.

הסיבה הראשונה אותה מביא היועץ המשפטי לכנסת היא שבועדת חקירה כזו חייבים להיות נציגים של סיעות האופוזיציה לפי יחסי הכוחות בכנסת.

הוא מוסיף כי לאחר הרצון להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין התנהלות המערכת הפיננסית, הוסכם כי יש לבחון את נושא החקירה ואת הסכמויות שיהיו לוועדה.

"לאחר בחינת הדברים אני סבור כי הנושא המדובר אינו יכול להוות עניין לחקירה פרלמנטרית, וכי ככל שמבקשים להגביל את האפשרות של עמותות לקבל מימון ממדינות זרות לצורך פעילות שיש בה הבעת ביקורת על חיילי צה"ל, הרי שיש לעשות זאת בחקיקה ראשית", כותב אייל ינון בחוות הדעת.

הוא מוסיף כי "מובן שגם חקיקה כזו כפופה לביקורת חוקתית בהיבטים של הפגיעה בזכויות יסוד הכרוכה בכך, אולם היא אינה מעוררת שאלה של סמכות, כפי שמעוררת ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בעניין זה".

לטענת עו"ד ינון, "חקירה פרלמנטרית של ארגוני החברה האזרחית על רקע אידיאולוגי עומדת בניגוד לעקרונות משטריים בסיסיים".

הוא מציין גם כי "ועדת חקירה פרלמנטרית אינה הכלי המתאים לעריכת בירור בעניינים אידיאולוגיים. לשם כך משמשים כלים פרלמנטריים אחרים".

ינון מוסיף כי "בשנים האחרונות עלו בכנסת שורה של יוזמות חקיקה שמטרתן היתה לאסור או להגביל קבלת תרומות ממדינות וארגונים זרים על ידי עמותות. ואולם, בסופו של יום, ולאחר שנשקלו הדברים נקבע הסדר הכולל חובות דיווח ושקיפות בלבד ואינו מטיל כל מגבלה על עצם קבלת התרומות לכל נושא שהוא...בנסיבות אלה, בהן הכנסת הנוכחית קבעה כי קבלת מימון ממדינות וארגונים זרים מותרת, הכיצד אותה כנסת תהפוך סוגיה זו לעניין הדורש חקירה פרלמנטרית".

"עמדתי היא כי לכנסת אין סמכות להקים ועדת חקירה בנושא שבנדון, או כל ועדת חקירה שעניינה הלכה למעשה חקירה אידיאולוגית של גופי החברה האזרחית בישראל, מימין או משמאל", מסכם היועץ המשפטי לכנסת.

ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת אמר בתגובה כי "היועץ המשפטי של הכנסת שוגה באופן מהותי בהוראתו".

"עיקר תפקידה של הכנסת הוא לחקור תופעות חברתיות, ללבנן ולהחליט האם יש צורך לחוקק בעניינן. כך למשל, אילו הייתה מקימה הכנסת ועדת חקירה לתופעת הגזענות לפני חקיקת איסור ההסתה, בכדי לבחון האם לחוקק איסור זה, וכי היה בכך פגם? תופעה שבה יועץ משפטי מבקש לקשור את ידי הרשות המחוקקת בניגוד להוראה מפורשת של חוק היסוד, תוך הכתרת הפרת החוק כפרשנות, פוגעת עמוקות בעקרון שלטון החוק", דברי ד"ר בקשי.