'דרושה דחיפה לאנימציה הישראלית'

מנהלת קרן 'קופרו' לשיווק סרטים ישראליים בחו"ל נערכת לאירוע מיוחד שיפגיש יוצרי סרטי אנימציה ישראליים עם משקיעים ושותפים מהעולם.

שמעון כהן , כ"ט בתשרי תשע"ח

אילוסטרציה
אילוסטרציה
צילום: istock



טוען....

בסוף החודש הנוכחי ייפתח בסינמטק בירושלים אירוע ה'אנימרקט' המפגיש בין יוצרי סרטי אנימציה למשקיעים בחו"ל, כאשר המגמה היא לסייע בידם לפרוץ אל השוק הבינלאומי עם יצירותיהם.

לקראת האירוע שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם אורנה ירמות, מייסדת ומנהלת קרן 'קופרו' לשיווק סרטים ישראליים בחו"ל ומי שעומדת מאחורי אירוע ה'אנימרקט'.

להתמקדות בסרטי אנימציה יוצאת ירמות לאחר עשרים שנה של פעילות בשיווק סרטי תעודה בחו"ל, "הייתה הצלחה שגרמה למהפך מעשי ותודעתי שסייע למאות סרטי תעודה להפוך לשיתופי פעולה בינלאומיים, ובשנים האחרונות ראינו שאנימציה היא חלק מסרטי תעודה ולאט לאט גילינו את הז'אנר עצמו, שכמו דוקומנטארי הוא לירי, וחשבנו שנוכל לסייע ליוצרי אנימציה שנמצאים כיום במצב של יוצרי התעודה לפני עשרים שנה".

"יש כאן כישרונות גולמיים מצוינים שברובם לא מצליחים לפרוץ החוצה, וקשה לעשות את השבר הזה ללא פעילות מסייעת", אומרת ירמות המציינת כי אולי בניגוד למה שנדמה, סרטי אנימציה הם מאוד יקרים והעבודה עליהם מאוד ממושכת. למעשה מדובר בעבודה שהיא פי 4 מסרט רגיל, ומאחר וכך "מקובל בעולם שהעבודה על סרטי אנימציה נעשית בשיתוף פעולה של 3-4 מדינות, כך שישראל אינה יוצאת דופן, רק שהיוצרים לא כל כך ידעו איך עושים את זה ואנחנו רוצים להדריך אותם וליצור להם את הקשרים כדי שיוכלו להמשיך ולעשות את זה בעצמם".

ירמות נשאלה אם סרטי האנימציה לא איבדו למעשה את התמימות שאיפיינה אותם בעבר בגלל הטכנולוגיה הממוחשבת. "לא", היא משיבה, "אני חושבת שהיא לא איבדה את התמימות. יצרה עוד אופציות במובן שהיא מאוד אסטטית ומתערבבת עם ז'אנרים אחרים, הרבה סרטי תעודה ודרמה משתמשים באנימציה שלא רק מתפתחת אלא הופכת לז'אנר בפני עצמו".

על עצם הפעילות של הארגון שלה היא מספרת: "אנחנו מאתרים סרטים עם פוטנציאל בינלאומי ומסייעים ליוצרים גם בסדנאות הכנה כדי לשפר ולהגיע לסטנדרט בינלאומי ובסופו של דבר מפגישים אותם עם משקיעים שמעוניינים לחפש את הכישרון הישראלי".

על המונח 'פוטנציאל בינלאומי' נשאלה אם קיים בכלל מושג כזה, שהרי לא פעם צץ סרט שאיש לא האמין בו וראו בו סרט מקומי בלבד, והנה דווקא הוא מצליח לפרוץ, להגיע לפסטיבלים ולזכות להכרה משמעותית. "זה נכון כי טוב הוא טוב, אבל סרטים עם פוטנציאל הם סרטים שיכולים להיות מובנים לכלל הקהלים בעולם ללא אינפורמציית רקע", היא משיבה ונשאלת אודות סרטים שעסקו בקבוצות חברתיות מקומיות או סרטים איראניים וכיוצא באלה, שעל אף היותם לכאורה מקומיים ומצריכים אינפורמציית רקע זכו להצלחה לא מבוטלת. ירמות עונה: "זה נכון, כי הסיפור האנושי עובר כל קהל".

ומה באשר לרמת המעורבות של המשקיעים בתכני הסרטים? אכן ישנן רמות של מעורבויות, היא אומרת, אך מציינת שייחודה של ההשקעה בסרטי אנימציה היא היותה כזו שכרוכה בחיפוש עבודה, כך שאם השותף יכול ליצור חלק מהאנימציה ולהרוויח מכך הרי שבכך בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה והמעורבות בסרט.

על ההתעניינות העולמית בקולנוע הישראלי היא אומרת כי לאחר ההתעניינות הרבה והמוניטין המצוין שרכש הקולנוע הישראלי בדרמה ובתעודה, הגיעה השעה לתת את הדחיפה המשמעותית לז'אנר האנימציה.