להקדיש זמן לשינוי
להקדיש זמן לשינויצילום: שאטרסטוק

לכל אחד מאיתנו יש תחומים שבהם הוא לא מתקדם כבר הרבה זמן. אנחנו חוזרים אליהם שוב ושוב ומבטיחים לעצמנו שהפעם זה יהיה שונה.

למה איננו מצליחים, למה אנחנו עדיין לא מתעמלים, עדיין לא אוכלים בריא, הבית תמיד לא מסודר, עדיין במתח בזוגיות או עדיין לא מנהלים את הכסף שלנו כראוי?

אפשר כמובן להתייחס לכך באלף זוויות שונות ולהפריד בין כל תחום ותחום. הסיבה שהזוגיות שלנו לא במיטבה היא לא בהכרח הסיבה שאנחנו לא אוכלים בריא. אבל היום אני רוצה להזמין אותך להסתכל במראה שלא משקרת. המראה שאין לה דעות קדומות ואי אפשר להתווכח איתה על עובדות: היומן שלך.

רוב הדברים שלא פתרנו בחיים שלנו נמצאים בקטגוריה של הדברים שאין להם זמן ביומן. במילים אחרות, הרבה מהדברים שלא עובדים בחיינו אנחנו מנסים לפתור בדרך אגב. אנחנו ממשיכים בשגרה ומקדישים לנושא חלק מסוים משעות הפנאי.

מה זה משנה

למשל, קיבלנו חשק לאכול יותר בריא ולשמור על כושר גופני, ולכן התחלנו לקרוא ספר בנושא, כשעוברים בסופר קונים עוד משהו שנחשב יותר בריא, ומורידים דבר אחד שמזמן הבטחנו לעצמנו להוריד. מדברים שוב עם בן הזוג והילדים שחייבים להשתדל יותר בעניין, ומורידים לילדים ממתק אחד מתוך כל השבת מלאת העוגות והסוכר, ואפילו יוצאים להליכה לילית משותפת פעם בשבוע אחרי שהילדים ישנים.

אנחנו עושים צעדים קטנים שכל אחד מהם מהווה בשבילנו מאמץ גדול, אבל התוצאה הכוללת לא הופכת את החיים שלנו לבריאים יותר. וכשמסתכלים באמת לתוך החיים שלנו ושואלים למה לא השתניתי, האמת נחשפת במלוא פשטותה הנוקבת: לא התייחסתי לעניין מספיק בכבוד, הוא לא היה מספיק גבוה בסדר העדיפויות שלי.

אם זה באמת חשוב לי אני צריך להכניס ללו"ז שלי שלושים דקות כל בוקר לפני העבודה, וזה אומר להגיע מאוחר יותר או לקום מוקדם יותר. אם אני באמת רוצה לשנות גישה בתחום הזה אני צריך להחליף את התפריט בבית, וזה אומר לעשות קניות אחרות ולבשל אחרת. כל זה לוקח הרבה זמן.

ובכן, אם לא נקדיש לכך את הזמן וננסה להמשיך להתקדם לעבר הבריאות בדרך אגב, מה שיקרה הוא מה שקרה בשנים האחרונות - אנחנו לא נעשה מספיק כדי ליצור שינוי.

בחזית המאבק

רובנו מנסים לעשות שינוי בצעדים קטנים, וזו גישה חכמה הרבה פעמים, לא להתחייב למה שלא נעמוד בו ולא לעשות מהפכות. אבל למרות שזה נראה מפחיד לפעמים, דווקא העמידה מול הבעיה והתמודדות איתה קלה הרבה יותר מלטפל בה בדרך אגב.

יושבים מול היומן ומתחילים בשאלה: אילו באמת זה היה בראש סדר העדיפויות שלי איך זה היה נראה בלו"ז?

למשל, בתחום הזוגיות אנחנו לא במיטבנו, מסתדרים בדרך כלל אבל יש דברים לא פתורים שאנחנו סוחבים, יש עליות וירידות. אפשר להמשיך בשיטה הישנה של צעדים קטנים, אבל מה היה קורה אם הייתם מחליטים שהנושא הזה קודם לעבודה, לסידור הבית ואפילו לילדים? אילו הייתי מחליט שהוא הנושא הכי חשוב בחיי, איך זה היה נראה ביומן?

יכול להיות שהייתי מקדיש הרבה יותר זמן לזוגיות. למשל, קובע פגישה עם בת הזוג שלי בבוקר על חשבון העבודה ולא בערב כשעייפים. זה נשמע מפחיד ברגע הראשון, אבל אני רוצה לגלות לכן סוד: לעתים קרובות קל יותר לעשות שינוי גדול מאשר לעשות צעדים קטנים. הרי אלו החיים שאני רוצה! הזוגיות שלי, הבריאות, ניהול הכסף שלי, שם נמצאים החיים הטובים שלי. אם אני משנה דרמטית את הלו"ז השבועי שלי הכול נעשה פתאום קל. אני נהנה יותר עם בת הזוג שלי, או שאני אוכל את האוכל שאני רוצה, אני נפטר בבת אחת מהמון מחשבות רעות וממאמצים קטנים שאין להם תוצאות.

את הרעיון הטוב של צעדים קטנים נאמץ באופן הבא: לא מתחילים מהפכות ביותר מחזית אחת. בוחרים תחום אחד לשינוי, ומקדישים לו די זמן ותשומת לב כדי ליצור אותו ולבסס את ההישגים, כחצי שנה עד שנה. סדר הפעולות הוא כך: ראשית, מסכימים עם בן הזוג על נושא אחד שיהיה בפוקוס המשפחתי, ואז מחליטים על שינוי דרמטי בלו"ז שישקף את המרכזיות של השינוי.

למשל, אם החלטתם על שיפור הבריאות, אתם קובעים פעמיים בשבוע בשעות הכי טובות הליכה לברכה, ועשר דקות כל בוקר של פעילות גופנית - ומזיזים בלו"ז את כל הדברים האחרים כך שיתאימו לתוכנית הכושר שלכם. משתפים את כל המשפחה בעניין ויוצרים התחייבויות הדדיות, למשל ללכת עם הילדים למגרש ביום מסוים ובשעה מסוימת - והילדים כבר ישמרו על ההבטחות שלכם בשבילכם. אפשר לעודד את הילדים ללכת לחוגים ספורטיביים, והצעצועים שתרכשו השנה יהיו כאלו שדורשים פעילות גופנית.

אם התייחסתם לפרויקט במחויבות שכזו, אני בטוח שילך לכם בקלות ובשמחה, ובעוד חצי שנה או שנה אפשר יהיה להתקדם לתחום אחר בחיים.

פורסם בפנימה

לרכישת מנוי