כלא
כלאצילום: אייסטוק

שירות בתי הסוהר יפצה אסיר בסכום של 8,000 ש"ח בעקבות תביעה בגין חיפושים שנערכו בגופו בעירום ללא סיבה מוצדקת, כך סוכם בפשרה שהושגה בין הצדדים.

לטענת האסיר, שיוצג על ידי עו"ד מנשה יאדו מארגון חוננו, השב"ס אילץ אותו לעבור שלושה חיפושים בעירום, בלי שנחשד בנשיאת דבר מה. החיפוש הראשון בוצע כאשר הועבר האסיר מבית מעצר לכלא צלמון, ובמכלול הקליטה נאלץ לעבור חיפוש על גופו כשהוא עירום. כאשר ביקש למנוע את החיפוש בהסברו לסוהר כי ההליך נוגד את החוק, לא נענתה בקשתו והחיפוש התבצע.

לאחר כחצי שנה נלקח האסיר לדיון בבית המשפט העליון ושם, לטענתו, עבר שוב חיפוש בעירום על ידי סוהר מיחידת נחשון, לאחר שהלה איים עליו כי אם יתנגד לחיפוש יופשט בכוח.

כאשר שהה האסיר בכלא רימונים, הועבר לאגף אחר ולטענתו בכניסה לאגף עבר שם חיפוש בעירום בפעם השלישית. כאשר ניסה להסביר גם לסוהר הנוכחי כי החיפוש נוגד את החוק, נענה באיום ובמילים: "זה מה שיש ויאללה תוריד את התחתונים".

בכתב התביעה הובאו דבריו של בית המשפט בעניין חיפוש על גופו של אסיר: "בהיעדר בסיס כלשהו לאפשרות שהאסיר יכניס חפצים אסורים אל בית הסוהר, ממילא שעריכת חיפוש חזותי, בעוד האסיר עירום ומופשט מכל בגדיו, אינה מותרת".

עוד נכתב בכתב התביעה, כי בתי המשפט חזרו וקבעו כי חיפושים בעירום מבוצעים בלא סמכות, אך למרות זאת ממשיך שירות בתי הסוהר בחיפושים אלו כדבר שבשגרה, כאשר הסוהרים אינם מודעים או יכולים לקיים את הנהלים החוקיים.

בגין כל אחד מחיפושים אלו שהתרחשו לטענת התובע, נתבע שירות בתי הסוהר על סכום כולל של 30,000 ש"ח.

בדיונים שהתקיימו עד להחלטה על הסכם הפשרה, הודה שירות בתי הסוהר בחיפוש בעירום אחד מתוך השלושה שטען התובע ובפשרה בין הצדדים הוחלט על סכום של 8,000 ש"ח בו יפוצה האסיר.

עו"ד בלייכר מסר בתגובה: "אנו צופים את פנינו לעתיד. אסירים שאין נגדם חשד שמצריך פגיעה ברמה כזו – אין סיבה לבצע בהם חיפוש מסוג זה ויש לשמור על כבודם. אנו מקווים שתוצאותיו של פסק הדין תילמדנה להמשך".