דן שפירו
דן שפירוצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

לאחרונה פרסם דן שפירו, שגריר ארצות הברית לשעבר בישראל, מאמר במגזין 'טאבלט' שתמציתו: פתרון שתי המדינות הוא עדיין האופציה הטובה ביותר, אבל אנחנו צריכים תוכנית אחרת אם יתברר שהרעיון הזה איננו ישים. אולי הגיע הזמן שארצות הברית תעלה אופציות אחרות במקום התוכנית של שתי מדינות לשני עמים.

הסיבות לדעתו לכישלונה של התוכנית שעליה הטילו נשיאי ארצות הברית לשעבר את כל יהבם הם:

א) התנגדותו הנחרצת של הימין בישראל לפתרון זה.

ב) התרחבותם והתפרסותם של היישובים היהודיים בכל מרחבי יו"ש.

ג) חולשתה של הנהגת הערבים ביו"ש והתפארותה בטרור והאלימות, כמו גם דרישותיה המוגזמות מממשלת ישראל לפתרון הסכסוך.

ד) הטרור הערבי בשטחים הנמצאים בשליטת חמאס ובשליטת ארגוני טרור בתוך יו"ש.

ה) חוסר הביטחון של ישראל לגבי מה שיקרה כשתעזוב את שטחי יו"ש.

ו) התנהגותן של מדינות ערב באזור, שמפחד דעת הקהל בארצותיהם נמנעים באופן שיטתי מכל קשר עם ישראל.

משה רט בספרו 'פשוט להאמין' כותב: "מי שמתעלם מנתונים ועובדות או מעוות אותם, מסיבה כל שהיא, הוא אדם לא רציונלי". ולכן, עוד לפני הבעת שמחתנו על התפכחותו של מי שעמד קרוב ל‑20 שנה, כך מעיד שפירו על עצמו, מאחורי רעיון העוועים הזה - נאמר זאת: עם ישראל ברובו רציונלי וחפץ חיים. הוא למד ולומד את ההיסטוריה של עמנו ב‑150 השנים האחרונות. הוא חווה על גופו ולמד להכיר את התנהגותו הרצחנית של העם הערבי החי בתוכנו והסובב אותנו. הוא שומע וצופה מדי יום ברציחות ובזוועות הקורות בסוריה, עירק, מצרים, תימן, סומליה, לוב ועזה, ואין לו אשליות וציפיות שישתנו בעתיד. שפירו ודומיו בארץ ובחו"ל טועים בניווט שנים רבות, וכתוצאה מקריאה לא נכונה של המפה מטעים אחרים במסקנותיהם. גם לדבקותם באמונה שהעם הערבי ישתנה באופיו אין על מה להישען. להפך, ככל שחולפות השנים מתברר שטבע ברייתו לא משתנה.

אפילו ארנולד טוינבי, היסטוריון אנטישמי שהגדיר את העם היהודי "שריד מאובן", חזר בו אחרי שראה בסרט את מפגשם של חיילי צה"ל עם שריד בית מקדשנו במלחמת ששת הימים. ואנו השבים לארץ ישראל אחרי אלפיים שנות גלות נאמר לך את שכתב פרויד לבנו של הרצל: "אביך הוא אחד מהאנשים שהפכו חלומות למציאות".

ועם ישראל החי, הבונה את מלכות ישראל המתחדשת, מאמץ אל ליבו את שאמר בן גוריון, ראש וראשון לראשי הממשלה בישראל: "מי שאיננו מתייחס לשיבת ציון בדורות האחרונים באופן משיחי, איננו ריאלי".

הכותב הוא יו"ר מועצת המנהלים של קבוצת ערוץ 7 ולשעבר יו"ר מפלגת האיחוד הלאומי