שגריר ישראל באוקראינה, אליאב בלוצרקובסקי, הגיב אמש (חמישי) להקמת הפסל של סימון פטליורה, שהיה אחראי על רציחתם של עשרות אלפי יהודים בפוגרומים במדינה. הפסל הוצב בעיר ויניצה.

על פי ההערכות, בפוגרומים שהנהיג פטליורה נהרגו בין 35 אלף ל-50 אלף יהודים. זו הפעם הראשונה שבה נבנה פסל בגודל טבעי של פטליורה, אחרי שבעבר כבר נחנך פסל בדמותו ונהרס.

״מדובר בפסל אחד שהוצב בויניצה, אבל מה שחשוב הוא לא הפסל אלא המגמות. יש פה מגמה של עליית הלאומנות״ אמר בלוצרקובסקי במסגרת פתיחת אירועי לימוד FSU אוקראינה, בהם משתתפים כ-1,000 יהודים מקומיים.

״המגמה הזו היא משהו שנציגות ישראל עוסקת בו, ואנחנו מנסים לראות איך אפשר להתמודד עם התופעה הזו עם מיטב האמצעים שיש לנו״, הוסיף בלוצרקובסקי. ״יש אינטראקציה מתמדת עם השלטון, לישראל יש בהחלט אוזן קשבת באוקראינה, יש יחס מאוד טוב לישראל במדינה״.

יחד עם זאת הוסיף בלוצרקובסקי כי ״לשלטונות כאן יש את האינטרסים שלהם, ולא תמיד הם עומדים בקנה אחד עם שלנו, לא רק בויניצה. זה גם הרחובות של קייב, וגם כל מיני מגמות נוספות שיש פה״.

יש לציין כי היום עומד בראשות ממשלת אוקראינה ולדימיר גרויסמן היהודי, שנולד בויניצה. עם זאת, הממשלה חשופה לביקורת מתמדת כבר שנים לאור הניסיונות להלל את זכרם של הלאומנים, לרבות אלו שתמכו בנאצים.