אבי גבאי
אבי גבאיצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשיחה עם חברו למפלגה, ח"כ חיליק בר, מבהיר יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, את הכוונה שמאחורי דבריו על הסדר שלום ללא פינוי מתנחלים.

מדבריו של ח"כ בר המספר על השיחה עולה כי גבאי התכוון לכך שבין סעיפי ההסכם העתידי עם הפלשתינים יתאפשר למתיישבים היהודים להישאר תחת ריבונות פלשתינית.

"שוחחתי עם גבאי דקות אחרי הפרסום כדי להבין 'למה התכוון המשורר'", כתב בר והעיר "כשהבהיר לי, הופתעתי דווקא לטובה".

בעקבות הבהרותיו של גבאי מסכם חבר הכנסת בר ומסביר: "ראשית חשוב לזכור שמרבית המתיישבים באיו״ש יסופחו לישראל במסגרת חילופי שטחים, עיקרון שמוסכם בין הצדדים כבר זמן רב. ובכל זאת, בהתייחס לדברי גבאי בראיון: גם אם אני מאמין שחלק מהמתיישבים יידרשו לשוב לגבולות הקבע של ישראל לאחר הסכם קבע, הרי שאני מסכים לחלוטין עם גבאי כי ישנם עוד פתרונות למתיישבים בתוך ומחוץ לגושים, מלבד פינוי מסיבי.

כמה מהפתרונות הללו אף הצעתי בתכנית המדינית שהשקתי עוד בשנת 2015. אחד הפתרונות שהצעתי בתכנית, וגם אבי גבאי עצמו כבר דיבר עליו בראיון שנתן בחודש יולי לעיתון, הוא הישארותם של יהודים, יישובים יהודיים וקהילות יהודיות תחת ריבונות פלסטינית עתידית, לאחר הסכם שלום והסדרי ביטחון. אין סיבה הגיונית שבישראל יהיה מיעוט פלשתיני, ואילו שהמדינה הפלשתינית אם וכאשר תקום תהיה ״נקייה״ מכל נוכחות יהודית. קהילה יהודית קיימת כמעט בכל מדינה בעולם ואין סיבה שתחת הסכם שלום והסדרי ביטחון לא תהיה קהילה יהודית גם במדינה הפלשתינית אם וכאשר תקום".

דבריו אלה של בר מתיישבים היטב עם דברים שאמר גבאי עצמו בראיון לעיתון 'ידיעות אחרונות' והובאו במאמרו בעיתון 'בשבע' של יאיר שרקי שהזכיר כי בריאיון שנתן גבאי לפני שניצח את עמיר פרץ נאמרו הדברים מפורשות. גבאי אמר אז כי "אם ירצו (המתנחלים), לעת שלום, יוכלו להישאר לגור שם כחלק מהסדר שלום. כמובן שיוצע להם פיצוי הוגן כדי שיבנו את ביתם בתחומי ישראל הריבונית".

כאן המקום להזכיר כי גם יוסי ביילין פירשן את דברי גבאי באופן הזה, ובמאמר שפרסם בעיתון 'ישראל היום' כתב: "יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, צודק בדבריו באשר לעתיד ההתנחלויות. אני מקווה מאוד שאם יזכה לנהל את המשא והמתן עם אש"ף, הוא יעמוד על כך שמתנחלים שירצו בכך, יורשו להמשיך לחיות בבתיהם כאזרחי ישראל ותושבי פלשתין, ויכבדו את חוקיה של המדינה הפלשתינית שתוקם".

ביילין אף העיר כי גם בהסכמות שהשיג הוא עצמו עם אבו מאזן, ההסכמות שזכו לכינוי 'הסכם ביילין אבו מאזן', התקבלה הסכמה ברוח דומה. בהסכם זה, הוא כותב, "צוין כי כל היישובים הישראליים ברצועת עזה יפונו וכל היישובים הישראליים בגדה המערבית יישארו על מכונם. מי שעמד בראש צוות המו"מ הפלשתיני בשנים שבהן התקיים מו"מ כזה, אחמד קריע (אבו עלא), רה"מ הפלשתיני לשעבר, אמר בפומבי בהופעה בגני התערוכה בת"א כי הוא מוכן לכך שכל ההתנחלויות יישארו, וכי ישראלים שירצו להמשיך ולחיות בהן, במסגרת המדינה הפלשתינית, יורשו לעשות זאת".