עודד רביבי
עודד רביביצילום: חזקי עזרא

ראש מועצת אפרת וראש דסק החוץ במועצת יש"ע, עודד רביבי, קרא הערב (ראשון) לאמץ בהתיישבות דרכים חדשות שימנעו את הרס הבתים הבא.

רביבי אמר את הדברים בעקבות החלטת בג''ץ לדחות את בקשת תושבי שכונת "נתיב האבות" לנסר את בתיהם. השופטים הורו להרוס כליל את כל 15 הבתים בשכונה עד לחודש מרץ 2018.

"החלטת בג"צ הערב לעניין נתיב האבות היא קריאת השכמה לדרכי ההתיישבות שהנחילה ההנהגה הישנה", אמר רביבי שנחשב לאחד המועמדים לתפקיד יו"ר מועצת יש"ע הבא.

''דווקא מתוך הכאב הגדול עם תושבי נתיב האבות צריך לומר כי מי שמבקש לבנות ביהודה ושומרון, מי שמבקש לחזק את אחיזתנו בארץ, טוב יעשה שימצא ויאמץ את הדרכים החוקיות התאומות את 'מגרש המשחקים' הנוכחי''.

לדברי רביבי, הרחבת ההתיישבות באיו"ש בדרכים חוקיות בלבד, תמנע ''ממבקשי רעת ההתיישבות להרוס אותה''.

מרים נאור
מרים נאורצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

כאמור, שופטי בג''ץ דחו את בקשת תושבי שכונת ''נתיב האבות'' לנסר שישה מתוך 17 הבתים המיועדים להריסה, ומתחו ביקורת על עצם הגשת הבקשה.

כזכור, תושבי השכונה בגוש עציון ביקשו מבג''ץ לא להרוס שישה מהבתים אלא רק לנסר את חלקי הבית שנבנו על אדמה פרטית. בג''ץ גם הורה על הריסת נגריה ב''נתיב האבות'' שבעליה טענו כי אפשר להרוס רק חלק ממנה. כלל המבנים יהרסו עד לחודש מרץ בשנה הבאה.

החלטת בג''ץ המלאה

נשיאת בית המשפט העליון מרים נאור מתחה ביקורת על עצם הבקשה שהגישו התושבים. ''הבקשה שלפנינו אינה בקשת הבהרה, כי אם בקשה לשינוי פסק הדין. כאמור לעיל, המבקשים לא טענו במקרה הנוכחי כי יש הצדקה לשינוי פסק הדין, אלא ביססו את עמדתם על פרשנותו בלבד. בבחינת למעלה מן הצורך אבהיר כי גם אם נראה את בקשתם כבקשה לשינוי פסק הדין, אין מקום להיעתר לה''.

לדברי נאור, פסק-דין אינו "סיפור בהמשכים" ועל כן ''לא ניתן להתחיל את ההליך מבראשית ולהציג חזית חדשה בכל פעם שקו טיעון מסוים נדחה. על דרך העיקרון, מתן פסק-דין מהווה סוף פסוק להתדיינות המשפטית''.

השופטת נאור הזכירה כי ההליכים לגבי הבינוי הבלתי חוקי ב''נתיב האבות'' מתקיימים מזה שנים ארוכות ולדבריה אין מחלוקת כי כל 17 הבתים נבנו שלא כדין. ''בנוסף לכך, חלק מהמבנים נבנה שלא כחוק בשנים האחרונות, לרבות לאחר שהוצאו צווי הפסקת עבודה והריסה ולאחר שניתן פסק-דין בעתירה קודמת שעסקה בבינוי בלתי חוקי במאחז.

''העובדה כי חלק ממבנים אלה הם "חצויים" – דהיינו נבנו בחלקם על אדמות מוכרזות ובחלקם האחר על אדמות מחוץ לשטח ההכרזה – "שוקללה" בפסק הדין. אין מדובר בנתון חדש שלא היה ידוע לצדדים ולבית המשפט. בנוסף לכך, כפי שצוין לעיל, מסקנתנו בפסק הדין כי יש להורות על מימוש צווי ההריסה למבנים נסמכה על מספר נימוקים, לרבות החשיבות בשמירה על דיני התכנון והבנייה וקיום התחייבויות המדינה לבית המשפט, ולא רק על העובדה שמדובר במבנים החורגים מתחומי ההכרזה''.

"נשארים בנתיב האבות - די להריסות"

בנוסף טענה נאור כי הריסה חלקית של שישה מהבתים, כפי שמבקשים התושבים, לא תפתח אופק להסדרתם. ''דיני התכנון והבנייה רחבים מהשאלה הקניינית ועל כן בנייה על קרקעות מדינה היא תנאי הכרחי אך לא מספיק להסדרה.

''בתגובה לטענות המבקשים נמנעו משיבי המדינה מלהצהיר כי ניתן יהיה להסדיר מבנים אלה לאחר הריסת החלקים החורגים מחוץ לאדמות מדינה, אלא התמקדו בטענות משפטיות באשר לפרשנות פסק הדין. משכך, ספק אם ניתן להסדיר מבנים אלה בדיעבד''.

הנשיאה נאור הדגישה כי היא אינה מקלה ראש בקושי של התושבים לעקור מבתי מגוריהם, ''אולם גם לכך ניתן ביטוי ראוי בפסק הדין בדמות השהיית מימוש צווי ההריסה לפרק זמן ארוך (שנה וחצי) לצורך מציאתן של חלופות מגורים ראויות''.

לפיכך, סיכמה נאור, ''אינני סבורה כי דחיית הבקשה תגרום לאי- צדק. הבקשה שלפנינו היא בגדר ניסיון נוסף מעבר לכל מה שתואר בפסק הדין לדחות את הקץ''.

תושבי שכונת נתיב האבות בגוש עציון זעמו על החלטת בג''ץ לדחות את בקשתם. "בג"ץ שוב בחר להתעלם מהתושבים ולא מוכן לבחון את המציאות בשטח ולמרות האבסורד ועוגמת הנפש, החליט שוב להראות כי ידו על העליונה וכי הצדק לא נר לרגליו, ובכוח דוחף אותנו למאבק חסר פשרות", אמרו התושבים.

לדבריהם, ''פסק הדין הוא רוע לב צרוף. בג''ץ ממשיך להיות פוליטי ואכזרי ולהפלות את הציבור היהודי אך כשמדובר בערבים פעם אחר פעם בג''ץ פוסק לטובתם. אנחנו עומדים המומים מול אזלת היד של הפוליטיקאים וחוסר היכולת שלהם לשלוט במדינה היקרה שלנו''.