כיתה
כיתהצילום:אייסטוק

השבוע יחל תהליך הקבלה לתכניות ייחודיות לתלמידים מחוננים ולמצטיינים לשנת הלימודים הבאה.

התהליך כולל שני שלבים: מבחן שכבתי שיתקיים ביום רביעי הקרוב בבתי ספר רשמיים ובבתי ספר מוכרים שאינם רשמיים שקיבלו אישור.

המבחן נועד לסייע לצוות בית הספר לזהות את 15% בעלי ההישגים הגבוהים ביותר בשכבת הגיל. על סמך הישגי ההישגים במבחן, וחוות דעת של הצוות החינוכי, יופנו התלמידים להיבחן בשלב השני.

השלב השני של הבחינה מקיף את התלמידים שהופנו על ידי בית הספר, על סמך הישגיהם בשלב א', או שהופנו בעקבות חוות דעת של הצוות חינוכי. מדובר במבחן כושר קוגניטיבי בעל דרגת קושי גבוהה יותר, הבנוי ממספר תת-מבחנים כמו שפה, חשיבה מתמטית, חשיבה מופשטת וכדומה.

לתוכניות הייחודיות למחוננים מופנים תלמידים שהישגיהם במבחן שלב ב' הגיעו לאחוזון הארצי של כ-97 מכלל אוכלוסיית התלמידים בשנתון הנבחן. זהו מספר קטן מאוד של תלמידים באופן יחסי לכלל שכבת הגיל.

בשנת הלימודים תשע"ז ניגשו לשלב א' כ-88,000 נבחנים מכיתות ב' ג' במגזר היהודי ו-38,000 אלף תלמידים במגזר הערבי. מתוכם איתר המשרד כ-3,000 תלמידים בלבד לתכניות הייחודיות למחוננים. במסגרת יישום תכנית החומש של משרד החינוך, יורחב האיתור והטיפוח של תלמידים מחוננים בעוד כ-500 תלמידים.

לתוכניות למצטיינים, המתקיימות במספר מרכזים ברחבי הארץ, מומלצים תלמידים השייכים גיאוגרפית לאותו מרכז ואשר הישגיהם היו באחוזון הארצי של כ-92 ולא הגיעו לאחוזון ה-97. כחלק מיישום תכנית החומש, מספר התלמידים המאותרים כמצטיינים יגדל השנה בעוד כאלף.

משרד החינוך מפתח בשנים האחרונות מגוון רחב מאוד של מענים למצטיינים בית ספריים וישוביים, שההשתתפות בהם אינה כרוכה במבחן איתור כלשהו אלא בהישגים ובמוטיבציה שלהם ללמידה.

סך הכל למדו בתכניות המיועדות לחמישון העליון בשנת הלימודים הקודמת כ-70 אלף תלמידים. השנה הרחיב המשרד את התכניות למצטיינים, ומספר התלמידים יעמוד על 75 אלף. מספר זה יוסיף ויתרחב בשנים הקרובות.

שר החינוך נפתלי בנט אומר כי "המשרד מחויב לטיפוח המצוינות, והשנה התחלנו לתרגם את זה למעשים. הגדלנו את כל תכניות המחוננים והמצטיינים, כשהמטרה היא לתת מסגרת מתקדמת ומתאימה לכל תלמיד שיש לו את הכישרון ואת הרצון. תפקידנו הוא למשוך את התלמידים כלפי מעלה, את כולם, ואנחנו נחושים לעשות זאת".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב הוסיף כי "מחוננות או הצטיינות אינן נחלתו של מגזר כזה או אחר, וכמובן אינה נגזרת של מיקום גיאוגרפי. משרד החינוך מחויב לטפח ולמצות את מלוא הפוטנציאל של כל תלמיד בישראל, ומתוקף כך אנו מרחיבים הן את התכניות עבור תלמידים מאותרים, ולא פחות חשוב מכך – הן עבור תלמידים מצטיינים שלא עברו מבחן איתור".