אורי ששון
אורי ששוןצילום: איגוד הג'ודו

מסע התלאות של נבחרת הג'ודו של ישראל לתחרות הגראנד סלאם עדיין לא תם, אך נראה כי בקרוב יוכלו הספורטאים הישראליים וראשי הענף לנשום לרווחה, כשאלה שבו הבוקר (שלישי) אל נמל התעופה בן גוריון בדרכם לתחרות היוקרתית שתתקיים באבו-דאבי שבאיחוד האמירויות הערביות.

כזכור, אמש היו אמורים הג'ודוקאים הישראלים לצאת אל התחרות המתקיימת בעיר הגדולה ביותר באיחוד האמירויות, זאת על אף דרישתו של ח"כ רוברט אילטוב להחרים את התחרות מאחר שמארגניה אסרו על הספורטאים הישראלים להתחרות תחת סמלי המדינה, דגליה ובלי להשמיע את המנון המדינה במידה שאחד מהם יזכה במדליה בתחרות.

על אף הדרישה ואחרי שראשי האיגוד ושרת התרבות והספורט מירי רגב התלבטו בדבר יציאת הג'ודוקאים, הגיעו הספורטאים אמש אל שדה התעופה בן גוריון בדרכם לתחרות, ולאחר שעות המתנה ארוכות שבו לאחור.

הסיבה אמש להמתנה הייתה הן בשל קשיים ביטחוניים והן בשל קשיים בירוקרטים. שירות הביטחון הכללי הודיעו לראשי האיגוד כי הם אינם מאשרים את יציאתם של הספורטאים למדינה הערבית, מחשש לביטחון חייהם, ובנוסף התגלה לראשי איגוד הג'ודו כי הוויזות למדינה הערבית שנופקו לספורטאים במיוחד לשם התחרות הגיעו לירדן ולא לטורקיה, לשם סוכם כי יגיעו הוויזות ומשם היו אמורים הספורטאים לעשות את דרכם בכדי להגיע למדינה הערבית.

במהלך השהייה בשדה התעופה התברר שהוויזות מחכות בכלל בעמאן בירת ירדן, והמשלחת תצטרך לטוס לשם קודם לכן - ורק אז לאיחוד האמירויות, דבר שאי אפשר היה לשנות מהרגע להרגע, בנוסף לאיסור שירות הביטחון הכללי.

הבוקר התייצבה נבחרת הג'ודו בשנית בנמל התעופה, כשהפעם האיגוד אף קיבל הזמנה רשמית ממארגני התחרות, דבר שעשוי להקל על יציאת הנבחרת אל התחרות היוקרתית. ההזמנה הרשמית מחזקת בנוסף את התחושה כי הקושי הבירוקרטי אמש היה טעות תמימה ולא מעשה מכוון מצידם של מארגני התחרות שרצו למנוע מהישראלים להגיע.

במקביל, אמש פנו ראשי הקונגרס היהודי העולמי אל איגוד הג׳ודו העולמי בדרישה לאפשר לספורטאים הישראלים להופיע בטורניר כמו כל מדינה אחרת - על כל המשתמע מכך.

בקונגרס היהודי העולמי טענו לאפלייתה של ישראל לרעה בטורניר באבו דאבי, ובאיגוד הג׳ודו העולמי אכן נעתרו לדרישתם של ראשי הקונגרס היהודי העולמי ודרשו מאבו דאבי לאפשר לישראל להופיע בטורניר כמו כל מדינה אחרת ועל כן לאפשר לה להופיע עם סמלי המדינה.

במכתבו של מנכ״ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר לאיגוד הג'ודו העולמי נכתב כי "לא נקבל אפליה נגד ישראל ונילחם נגד כל מי שינסה לפגוע בסמלי המדינה".

בתגובה למכתבו של זינגר, השיב נשיא איגוד הג׳ודו העולמי מריוס וייזר, כי הוא הודיע לנשיא איגוד הג'ודו של איחוד האמירויות הערביות, מוחמד בן ת'אלוב, כי "לא ייתכן שתהיה אפליה מכל סוג שהוא נגד ישראל ועל כן האיגוד העולמי דורש שהמשלחת הישראלית תטופל באופן שווה ללא יוצא מן הכלל".

זינגר בירך על עמדתה העקרונית והנכונה של הפדרציה הבינלאומית להתערב למען האפליה הבלתי מקובלת לחלוטין נגד נבחרת ישראל באבו דאבי כשכתב, "לישראל יש זכות להציג את דגל הלאום ואת הסמל, ולהשמיע את ההמנון הלאומי כמו כל מדינה אחרת".

לדבריו, "ניסיון האפליה נגד ישראל באבו דאבי הוא לא מקרה בודד. קבוצות ספורט ישראליות רבות מופלות לרעה ואנו מקווים שהדוגמה של איגוד הג׳ודו העולמי תשמש דוגמא לכלל ארגוני הספורט בעולם".

זינגר שוחח עם נשיא איגוד הג׳ודו הישראלי, משה פונטי, ועדכן אותו על ההתפתחות הדרמטית.

השניים סיכמו שיפעלו יחד באתגרים הבאים.