הפגנות תושבי דרום תל אביב
הפגנות תושבי דרום תל אביבצילום: יונתן סינדל. פלאש 90

לאור פסיקת בית המשפט העליון כי ניתן להרחיק מסתננים למדינות שלישיות אך לא ניתן לכפות את הסכמתם חתם ראש הממשלה על הסכמים מתוקנים עם מדינות אלו.

הסכמים אלו מאפשרים הרחקה בכפייה.

כזכור, בחודש אוגוסט האחרון קבע בית המשפט העליון כי ההסכמים שנחתמו עם מדינות שלישיות לקליטת מסתננים, עומדים בכל הדרישות של החוק הישראלי והבינלאומי. עם זאת, פסק הדין קבע כי לאור הצהרת המדינה שההסכמים עם אותן מדינות מחייבים את הסכמתו של המסתנן לצאת מישראל, לא ניתן לכפות הסכמה שכזו בעזרת החזקה במשמורת לתקופה העולה על שישים יום.

למרות זאת, בית המשפט קבע כי אין מניעה עקרונית לכפות הסכמה שכזו במקרה ויש מדינה אחרת שאיננה דורשת את הסכמתם, או על ידי תיקון ההסכמים עם אותן מדינות שלישיות.

לפי פרסומים שיצאו ממשרד ראש הממשלה אתמול בלילה, ראש הממשלה פעל על מנת לתקן את ההסכמים עם אותן מדינות בעת ביקורו באו"ם וכעת הן אינן דורשות יותר את הסמכתם של המסתננים לצאת מישראל.

לנוכח המצב החדש, אין כל מניעה חוקית להעביר למשמורת ללא הגבלת זמן כל מסתנן שלא יסכים לצאת מישראל לאותן מדינות שלישיות וניתן לצפות כי המהלך יביא ליציאה משמעותית מאוד של מסתננים בתקופה הקרובה.

יונתן יעקובוביץ מ'המרכז למדיניות הגירה ישראלית' מתייחס למהלך החדש ואומר: "נראה כי מדובר בהתפתחות המשמעותית ביותר להתמודדות עם תופעת ההסתננות לישראל מאז שהחלה. אנו מברכים על ההישג המשמעותי הזה בתקווה כי יביא מזור לתושבי דרום תל אביב וקוראים לממשלה להתמיד במאמציה עד ליציאת כל אוכלוסיית המסתננים שאין להם עילת מקלט בישראל".