לוין וריבלין. ויכוח ארוך
לוין וריבלין. ויכוח ארוךצילום: פלאש 90

דברים חריפים הטיח נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בנאומו בפתיחת מושב החורף של הכנסת.

מבלי להזכיר את שמו של ראש הממשלה תקף ריבלין את מה שהגדיר כהפיכה שלטונית של הרוב, הפיכה שבה הכול פוליטי ואחרינו המבול.

בראיון ליומן ערוץ 7 התייחס שר התיירות, יריב לוין, מבכירי תובעי הרפורמה במערכת המשפט לנאום וכבר בראשית דבריו הוא מציין שהדברים אינם מפתיעים אותו. "הנשיא שאני מכבד אותו הביע עמדות לא מקבל את האמירות הללו, ולא את התפיסה שאומרת שאסור לבקר את מערכת המשפט, שאסור לדרוש בה שינויים וכל ניסיון לשנות בה משהו הוא בבחינת פגיעה כביכול בדמוקרטיה
שאותן הביע גם בעבר. אין חדש בעניין הזה. אני רק חושב שהוא עשה שגיאה גדולה כאשר כנשיא המדינה הוא לוקח צד בצורה כל כך בוטה וחדה בוויכוח עמוק בחברה הישראלית".

"אני לא מקבל את האמירות הללו, ולא את התפיסה שאומרת שאסור לבקר את מערכת המשפט, שאסור לדרוש בה שינויים וכל ניסיון לשנות בה משהו הוא בבחינת פגיעה כביכול בדמוקרטיה. אני חושב שההיפך הוא הנכון. הניסיונות הללו באו להשיב את הדמוקרטיה על כנה, לשמור על עקרון הפרדת הרשויות, להבטיח ששופטים לא יבחרו את עצמם בשיטת חבר מביא חבר, שיהיה לנו בית משפט פלורליסטי שמחויב לערכי היסוד של מדינת ישראל".

מוסיף לוין ואומר כי "עם כל הכבוד הרב שאני רוחש לנשיא המדינה, אנחנו צריכים להמשיך במאבק הזה ואני גם מאמין שיבוא היום שנצליח במאבק הזה".

השר לוין אינו מקבל את טענתו של ריבלין ולפיה יש הבדל בין חתירה להרכב שופטים מגוון יותר לבין להלך אימים על בית המשפט. כשהוא נשאל אם השרים מהלכים אימים על מערכת המשפט הוא אומר "אני לא מבין מאיפה הדבר מגיע. מי מהלך אימים? עד עכשיו המצב הפוך. התחושה היא שמי שמעז לומר משהו נגד מערכת המשפט דינו למצוא את עצמו נחקר ומותקף במסע דה-לגיטימציה שלם על כך מקרה קלאסי של זעקת הקוזק הנגזל. הלא בית המשפט פועל בצורה מאוד דורסנית ומנסה לכפות את ערכיהם של מיעוט שופטים
שהוא כביכול פוגע בדמוקרטיה ובמערכת המשפט.

זה לא סוד שבמשך שנים ארוכות הבעת ביקורת על מערכת המשפט נחשבה לדבר אסור והיו אמירות מאוד קשות, על גבול האלימות ממש, של בכירים במערכת הזו, כדוגמת 'אגדע את ידו של מי שמעז לבקר את מערכת המשפט'. הימים הללו חלפו. הביקורת על בית המשפט זוכה להסכמה רחבה בציבור ולא ניתן יהיה להשתיק את השיח הזה. בהיבט הזה שגה כבוד נשיא המדינה בכך שהוא מנסה לייצר משוואה שאומרת שלבית המשפט מותר לעשות עשה שגיאה גדולה כאשר כנשיא המדינה הוא לוקח צד בצורה כל כך בוטה וחדה בוויכוח עמוק בחברה הישראלית
ככל העולה על רוחו ומבקריו צריכים להיזהר ולא לומר דבר פן תדבק בהם תווית של מי שפועלים כדי להרוס את המערכת".

לוין מחדד וקובע כי "בדמוקרטיה חובתי כנציג ושליח ציבור לומר את דברי הביקורת וגם להיאבק כדי שהשינוי יתבצע".

באשר לדבריו של ריבלין ששאל בנאומו אם בית משפט חסר שיניים הוא אינטרס של מדינת ישראל, אומר השר כי "זה מקרה קלאסי של זעקת הקוזק הנגזל. הלא בית המשפט פועל בצורה מאוד דורסנית ומנסה לכפות את ערכיהם של מיעוט שופטים ששולט בו על כלל הציבור בניגוד להחלטה הדמוקרטית שבאה לידי ביטוי בהרכב הכנסת והממשלה. דווקא בית המשפט הוא הצד החזק בעניין הזה, צד שרומס ברגל גסה גם את הכנסת וגם את הממשלה, וכפועל יוצא מכך את רצון הציבור, ואחר כך הוא גם טוען שמבקרים אותו כשרוצים להחזיר את האיזון הנכון בין הדברים. זו רטוריקה לא רצינית".

על דבריה של נשיאת העליון היוצאת ולפיה אין ניתוק בין השופטים לעם, מעיר לוין כי "הניתוק העצום שבא לידי ביטוי בדברים האלה וגם בפסיקות של בית המשפט, ניתוק בין השופטים לבין העם, הוא ניתוק שצריך לגשר עליו. זהו ניתוק שמחייב שינוי עמוק במערכת הזו שישרת את הדמוקרטיה הישראלית ואת מערכת המשפט".התחושה היא שמי שמעז לומר משהו נגד מערכת המשפט דינו למצוא את עצמו נחקר ומותקף במסע דה-לגיטימציה שלם על כך שהוא כביכול פוגע בדמוקרטיה

פן נוסף של דברי ריבלין נגע ליחס לתקשורת. זאת כאשר קבע כי יש הבדל בין לתקן את התקשורת לבין רצון לשלוט עליה. גם כאן לוין משיב בחריפות: "גם אלו דברים שבכל הכבוד אי אפשר לקבל אותם. זה כאילו אנשים לא חיים כאן. נדמה שאנשים מכסים את עיניהם ועושים את עצמם כאילו הם לא מבינים את המתרחש. אנחנו שולטים בתקשורת? כל מי שצופה בשידורי החדשות, בטלוויזיה ובאתרי האינטרנט רואה את האמת. ממשלת ישראל שולטת בהארץ? בידיעות? בערוץ 2? בתאגיד? אף אחד מהדברים הללו לא נכון. ואגב, כשישנם כלי תקשורת שקרובים יותר לעמדות הממשלה, כמו ערוץ 7, בוודאי שגם שם לא רק שאיננו שולטים אלא שמוטחת בנו גם שם ביקורת, ולפעמים גם בצדק רב.

לכן הניסיון לצייר את זה כאילו יש כאן שליטה בתקשורת הוא פשוט לא נכון. להיפך, במשך שנים ארוכות הייתה כאן השתקה מוחלטת של צד אחד במפה הפוליטית, הצד שמייצג את הרוב בישראל. מגיע לציבור הישראלי חופש בחירה ומה שאנחנו מנסים לעשות הוא לייצר גיוון רחב יותר וחופש בחירה שבו כל אחד יוכל לקרוא את מי שמספק לו מידע באופן שמתאים לו".

ואולי, נשאל השר לוין, הסגנון שבו מנהלת הממשלה את השאיפה לשינויים הללו הוא שמעיר שדים ומתנגדים מריבצם ומעורר הסלמה בשיח הישראלי סביב הסוגיות הללו. "כל אחד יש לו את סגנונו ולא נכון לדבר בהכללה. יש אנשים שונים עם דרכים שונות להציג את הדברים. יש גם מגוון דעות וזה אחד היתרונות של המפלגה שלי, הליכוד, שיש שיח דמוקרטי שכולל ויכוחים ערים בתוכנו. מצד שני, אני חושב כשישנם כלי תקשורת שקרובים יותר לעמדות הממשלה, כמו ערוץ 7, בוודאי שגם שם לא רק שאיננו שולטים אלא שמוטחת בנו גם שם ביקורת, ולפעמים גם בצדק רב
שהניסיון הזה לבוא ולומר שכשמצד ימין מבקרים אז מיד מודבקים לזה תארים של שיסוי, ואילו לצד השני יש זכות לומר את כל אשר על ליבו, כפי שאנחנו רואים כלפי ההתיישבות בצורה שלפעמים חוצה את גבול הגזענות. אנחנו צריכים שלא להיכנע לניסיונות ההשתקה, לומר את דברינו. באופן אישי אני מרגיש חובה לומר דברים בצורה ברורה וחדה. אני משתדל לעשות את זה סגנון מכובד אבל בהחלט בצורה נוקבת".

לקראת סיומה של השיחה עמו נשאל שר התיירות אם כאשר הדברים נשמעים מנשיא שנחשב לאיש ימין, בית"רי, איש הליכוד, האם אין בכך כדי להעיד שהממשלה הלכה כמה צעדים רחוק או מהיר מדי?

לוין מצידו אינו רואה בצעד כלשהו של הממשלה ונציגיה גורם לאמירותיו של ריבלין, ומדגיש שוב שמדובר בעמדות שבהם החזיק הנשיא עוד בעבר. "אין ספק שהנשיא ביטא את רחשי ליבו שאינם חדשים. זו הייתה עמדתו גם כשהיה חבר כנסת ויו"ר כנסת. היו לי אתו חילוקי דעות בנושא הזה. אגב, אמרתי לחבריי כשהתקיימו הבחירות לנשיאות שאין לי ספק בכך שהנשיא ריבלין לא יהיה שונה מיו"ר הכנסת ריבלין או חבר הכנסת ריבלין. הוא יביע את העמדות הללו גם בשבתו כנשיא. אני לא מופתע. אני חושב שהוא שגה כי גם אם אלו עמדותיו לא נכון שייקח צד בוויכוח עמוק בחברה הישראלית, אבל אני לא מופתע. הדברים שלו לא נובעים ממהלך כלשהו שאנחנו עשינו".אמרתי לחבריי כשהתקיימו הבחירות לנשיאות שאין לי ספק בכך שהנשיא ריבלין לא יהיה שונה מיו"ר הכנסת ריבלין או חבר הכנסת ריבלין. הוא יביע את העמדות הללו גם בשבתו כנשיא

לוין מעיר כי בדבריו אלה ביטא הנשיא את עמדותיו של "מיעוט קטן מאוד במחנה הפוליטי שאנחנו משתייכים אליו. כשאני רואה את תושבי נתיב האבות מגורשים מבתיהם ואת המסתננים חיים כאן לבטח אני חושב שאין מנוס מהמסקנה שדרוש שינוי עמוק במערכת המשפט ויפה שעה אחת קודם".

האם הדברים הללו מעוררים געגועים לשמעון פרס? "לא. שמעון פרס כבודו במקומו מונח, הישגיו רבים וגם ושגיאותיו לצערי היו רבות. כל נשיא וסגנונו ודרכו. אני מציע שנמקד את המאמץ במה שנעשה אנחנו ולא במה שיאמר נשיא כזה או אחר. בסופו של דבר האחריות לבצע את השינויים היא עלינו".