כלי החרס
כלי החרסצילום: יואב צור, רשות העתיקות

במהלך חופשה משפחתית בחג הסוכות על חוף ים הכנרת, טבלה טל פסטמן מירושלים במימי הימה.

בעת שחזרה אל החוף, היא הבחינה בחפץ משונה בין חלוקי הנחל, שנראה שונה מעט מיתר האבנים בשטח. היא שפשפה את הבוץ שהיה דבוק לחפץ, וחשפה, להפתעתה, את הכלי המיוחד.

פסטמן יצרה קשר עם רשות העתיקות על מנת למסור את החפץ לאוצרות המדינה. "מילדות, אני קוראת סיפורים על מציאת עתיקות והתחום מהלך עלי קסם", היא מספרת. "מאוד קיוויתי שיום אחד אמצא ממצא משמעותי מהעבר, והנה זה קרה. המדהים הוא שמצאתי את החפץ בחוף שאלפי אנשים עוברים בו כל קיץ, ואף אחד לא נתקל בו. מיד הבנתי שיש כאן משהו מיוחד. זו הגשמת חלום בשבילי".

יואב צור, ארכיאולוג נפת גליל תחתון ועמקים ברשות העתיקות התרשם מאוד מהממצא השלם והיוצא דופן. לדברי צור, "נראה שירידת מפלס המים של הכנרת היא שהביאה לחשיפת החפץ בין אבני החוף. מדובר בכלי עתיק ונדיר, אשר ככל הנראה נפל ממטען של אוניה ונסחף למקום".

בוטרוס חנא, ארכיאולוג מחוז גליל תחתון ועמקים, אמר כי "טל הפגינה אזרחות למופת בכך שמסרה את התגלית המרשימה והמפתיעה לידי אוצרות המדינה. אני מקווה שבקרוב, בזכות משפחת פסטמן, יוכל כל הציבור ליהנות מהממצא הנדיר בתצוגה במוזיאון. חשוב מאוד ליצור קשר עם הנציגים של רשות העתיקות מיד כאשר מוצאים ממצא בשטח, על מנת שנוכל למצות את המידע הארכיאולוגי מהאתר".

טל פסטמן והתרנגול שמצאה
טל פסטמן והתרנגול שמצאהצילום: יואב צור, רשות העתיקות


לדברי ד"ר עדי ארליך, מרצה בכירה בחוגים לארכיאולוגיה ותולדות האומנות באוניברסיטת חיפה, "נראה שהכלי דמוי תרנגול או עוף אחר. כלים דמויי בעלי חיים (זואומורפיים) נתגלו בעבר בצפון הארץ בעיקר בהקשר של קברים נוצריים מהתקופה הביזנטית (המאה ה-5 או ה-6 לסה"נ), שם הם כנראה שימשו בטקסי הקבורה או כמנחות קבורה.

''הימצאות כלי כזה על חוף הכנרת עשוי לרמז על הימצאות קבר בקרבת מקום, או על מטען של אוניה טרופה ששקעה בכנרת בדרכה עם החפצים שעליה", הסבירה ד"ר ארליך.