למצולמים אין קשר לידיעה
למצולמים אין קשר לידיעהצילום: מרים אלסטר. פלאש 90

בשבוע זה מצוין ברחבי הארץ כשבוע העלייה. בין השאר התקיים גם בכנסת אירוע מיוחד בו דנו חברי הכנסת במצב העלייה, וביומן ערוץ 7 שוחחנו עם נריה מאיר, ראש הנהגת בית"ר העולמית, על פעילות ארגונו לחיזוק העלייה לישראל.

הראשית הדברים מספר מאיר על התמקדות פעילי תנועתו בהעלאת עולים משני מוקדים עיקריים, מדינות חבר העמים וצרפת, וזאת תוך דגש על האוכלוסייה הצעירה שבהם, "מתוך ההבנה שהכי קל זה להשתלב בישראל היא כצעירים, גילאי 18-25".

פעילי תנועתו מקדמים מספר תכניות ממוקדות שמטרתן לסייע לעולים במגורים, שפה, השתלבות בצה"ל ובעיקר בהכשרה מקצועית בתחומים שיוכלו להשתלב בהם בקלות יחסית. דוגמא לכך הוא מספר על מקצועות שהתאימו לאוכלוסיית העולים מצרפת - מאמני חדרי כושר עם מכון ווינגייט ותכנית נוספת המכשירה קונדיטורים ואופים ומקצועות הבישול.

"מעלה חיוך שאנשים שמגיעים מצרפת צריכים ללמוד בישול כאן. מי שמפעיל את התכנית הם שפים שעלו מצרפת ועובדים כיום במלונות הפאר המובילים בישראל".

"השנתיים הראשונות הן קריטיות בהחלטה של העולה אם להישאר כאן, ולכן חשוב לתת להם קורסים מהירים של כמה חודשים, כדי שיוכלו להשתלב בשוק העבודה במהירות".

באשר לעולים מחבר העמים מציין נריה את הרקע האידאולוגי שממנו הם באים, רקע המקורב לתפיסת ז'בוטינסקי, ובהתאם הם מוכשרים לעבודה בכלי תקשורת המשוועים גם לדוברי רוסית וגם לאנשים המחזיקים באג'נדה ציונית לאומית חזקה.

כאשר נשאל מאיר כמה עולים מצליחה תנועתו להביא ארצה הוא מדבר על מספרים שבין 130 ל-150, מספרים שנשמעים קטנים, והוא מסביר את הנתון הזה בקושי שאכן קיים כיום להעלות יהודים מהעולם לישראל. "זה נובע משתי סיבות עיקריות. יש סיבות טובות – בחבר העמים כל מי שהייתה לו קרבה לישראל ולציונות כבר עלה בשנות התשעים וכיום קשה לחפור בקרקעית ולמצוא את האנשים הללו.

''בעלייה מצרפת יש ירידה מאז 2015 וזה נובע גם מסיבות מקומיות בצרפת וגם ממידע שלילי שהעבירו מי שעלו על הקשיים להיקלט. יש ירידה משמעותית בתכניות המסע וגם אנחנו ראינו את הקושי בגיוס השנה, ואנחנו מקווים המגמה הזו תתהפך".

על יחסה של המדינה לסוגיית העלייה אומר מאיר: "יש שני אתגרים גדולים בעולם התפוצות – התבוללות ואנטישמיות. את נושא ההתבוללות שאוכל בנו בכל יום ויום מדינת ישראל צריכה לשים בפניה כיעד אסטרטגי לפני הרבה דברים אחרים. בנושא העלייה יש בשנים האחרונות פער בין הרצון של ראש הממשלה והממשלה לבין המציאות. המדיניות לא מתורגמת לעיסוק משמעותי מגוון ומתכלל שיביא לעלייה משמעותית. המספרים לא גבוהים".

מאיר אינו מקבל את הקושי הדיפלומטי שעומד בפני מדינת ישראל, קושי שאינו מאפשר לנציגיה לקרוא בגלוי לקהילות העולם לקרוא לאנשיהן לעלות לישראל במה שעלול להיחשב להתערבות בענייניה הפנימיים של מדינה אחרת.

לדבריו ההסבר הזה אינו מקובל, "צריך להרים את הדגל הציוני גבוה ולעשות את מה שראש הממשלה עשה בצרפת גם במקומות אחרים. להגיד שישראל היא הבית של העם היהודי, שיבינו שמדינת ישראל היא החוסן של העם היהודי וצריך לסייע להם לבוא בכמה שיותר מטוסים ואניות. יש רצון גדול בקרב יהודי התפוצות שרואים מה קורה בנושא ההתבוללות ותפקיד המדינה הוא לייצר מדיניות אקטיבית".