Psoriasis
Psoriasisצילום: אייסטוק

אגודת הפסוריאזיס הישראלית מפרסמת את הנתונים המעודכנים לשנת 2017 לקראת יום המודעות הבינלאומי למחלת הפסוריאזיס שיצוין בישראל ובעולם ב – 29 באוקטובר.

נכון להיום חיים בישראל 262,290 חולי פסוריאזיס, בשל המאפיינים החיצוניים של המחלה נאלצים רבים מהם להתמודד עם אפליה, נידוי חברתי וסטיגמה לא נכונה שמדובר במחלה מדבקת. בשנה האחרונה הצטרפו למעגל החולים החדשים כ – 5,700 תינוקות, ילדים, נשים וגברים עם פסוריאזיס.

בכל רחבי העולם ישנם כ – 125 מיליון איש המתמודדים עם מחלת הפסוריאזיס.

יונה מנטקה קציר, מנכ"לית אגודת הפסוריאזיס הישראלית המתמודדת בעצמה עם המחלה מסרה היום, "פסוריאזיס נפוצה באופן יחסי בארץ ובעולם ומופיעה בקרב כ – 3% מהאוכלוסייה בדרגות חומרה שונות ובגלל הפחד והבושה הם לא פונים לתמיכה ואולי גם לא לעזרה רפואית. פסוריאזיס היא מחלה רב מערכתית בעלת ביטוי עמוק יותר וקשה יותר מאשר תסמינים חיצוניים על פני העור.

על פי מחקרים, חולי הפסוריאזיס נמצאים גם בסיכון מוגבר לחלות במחלות לב, כולסטרול, השמנת יתר וסוכרת במהלך החיים. חלק מהחולים גם מתמודדים עם דלקת מפרקים פסוריאטית הנקראת גם פסוריאזיס ארטריטיס וגורמת לכאבים, נפיחות ונוקשות. אני קוראת לחולים אל תתמודדו לבד עם המחלה. הצטרפו אלינו לאגודה וביחד נוכל להיות חזקים יותר, מול האפליה והבירוקרטיה".

מחלת הפסוריאזיס, היא מחלה כרונית הנמשכת כל החיים ומתבטאת במשטחי עור אדומים, נגעים, גרד וקשקשת על פני הגוף. פסוריאזיס עלולה להופיע בכל גיל ויש לה רקע תורשתי גנטי.

בקרב כשליש מהחולים יש סיפור משפחתי של חולה נוסף לרוב אחים, הורים או דודים. לאחרונה הוכרה המחלה על ידי ארגון הבריאות העולמי ה - WHO כמחלה חמורה אשר יצא בקריאה להנגיש לציבור החולים את מגוון הטיפולים המתקדמים הקיימים.

נכון להיום עוד לא קיימת שיטה לריפוי המחלה, אך ישנן תרופות רבות להקלת התסמינים החיצוניים והפנימיים אשר מעניקות איכות חיים. לא קיימת שיטת טיפול אחת שמתאימה לכולם ומה שעובד עבור חולה אחד, עשוי שלא להשפיע על חולה אחר. קיימים בסל הבריאות מגוון טיפולים תרופתיים וביולוגיים מתקדמים ולכן מומלץ לכל חולה להתייעץ עם רופא העור שלו ולנסות סוגים שונים של טיפולים על לתחושת ההטבה המיוחלת.

רוב האנשים המתמודדים עם פסוריאזיס ישקיעו זמן וכסף בחיפוש טיפול מהיר ולעיתים הייאוש יניע אותם לנסות כל דבר חדש ששמעו עליו. חשוב לדעת כי משחה או שמן חדש המופצים חדשות לבקרים ברשתות החברתיות עם הבטחות לריפוי משפיעים לטובה על הקשקשת והגירוד אך לא מרפאים את המחלה.

מסקר שערכה בעבר אגודת הפסוריאזיס הישראלית עלה כי 21.7% מהציבור בישראל חושב שפסוריאזיס היא מחלה מדבקת. בקרב צעירים בני 18-24 המצב חמור יותר שכן כ - 30.3% מהם חושבים כך. הסקר נערך באמצעות מרקט ווטש בהשתתפות כ - 500 ישראלים. למרות המראה החיצוני של הנגעים, חשוב לדעת כי פסוריאזיס איננה מחלה מדבקת, אין אפשרות לחלות בפסוריאזיס על ידי קירבה פיזית לחולה.

המחלה לא עוברת במגע בין בני אדם ולכן אין מניעה לבלות עם אנשים המתמודדים עם פסוריאזיס במסגרות שונות. אין גם בעיה לאכול, לשתות מאותם כלי אוכל, או לבוא במגע עם סדינים, מגבות, ספות או מיטות. גם אין חשש לחבק, לנשק או לקיים מגע חברי, אינטימי או מיני עם חולה פסוריאזיס.